۰

ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی(+ ویدیو)

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۰
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی(+ ویدیو)

آی‌تی‌من- به گزارش BBC، یک تیم تحقیقاتی توانسته با استفاده از بافت و رگ انسانی یک قلب را به صورت سه‌بعدی چاپ کند. هرچند خروجی نهایی به اندازه قلب انسان نیست و به گفته محققان به اندازه قلب یک خرگوش است، اما دستاوردی قابل توجه به شمار می‌رود.

تال دویر، سرپرست تیم تحقیق می‌گوید که این قلب مینیاتوری اولین قلب بازسازی‌شده از این نوع در جهان است چون به گفته او جوهر پرینتر سه بعدی با بافت‌های چربی‌ای ساخته شده که از بدن بیماران برای تولید سلول، رگ‌های خونی، بطن و دهلیز قلب گرفته شده است.

به گفته دویر پیش از این هم چاپ سه‌بعدی قلب انجام شده اما نه با سلول و رگ‌ انسانی. هرچند این قلب هنوز جای کار دارد و علیرغم قابلیت انقباض توانایی خون رسانی را ندارد، اما محققان امیدوارند تا حدود یک سال دیگر با بهینه‌سازی بیشتر قلب سه‌بعدی را روی حیوانات آزمایش کنند.دانشمندان امیدوارند که روزی بتوانند قلب‌هایی بسازند که قابلیت پیوند به انسان را داشته باشد،‌ اما به گفته کارشناسان موانع و چالش‌های زیادی در مسیر ساخت یک قلب سه‌بعدی قابل استفاده برای پیوند زدن با تکنولوژی چاپ سه‌بعدی وجود دارد.
 

دانلود ویدیو (منبع: Daily Mail)

با این حال، دویر معتقد است که شاید در طی ۱۰ سال چاپگرهای اعضای بدن در بهترین بیمارستان‌های سرتاسر جهان نصب شوند و روند تولید قلب و پیوند آن به صورت روتین انجام شود.

اکنون پژوهشگران باید در ادامه تحقیقاتشان راه‌هایی بیایند که بتوانند قلب‌های ساخته‌ شده را طوری آموزش دهند که مانند قلب واقعی رفتار کنند. سلول‌های قلبی که دانشمندان ساخته‌اند قابلیت منقبض شدن دارند، اما هنوز توانایی خون‌رسانی ندارند.

پروفسور دویر امیدوار است تا حدود یک دهه دیگر چاپگرهای اندام انسانی در بهترین بیمارستان‌های جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به صورت روتین به تولید اندام برای بیماران بپردازند.
 
 
مترجم : نسترن صائبی
مرجع : BBC
کد مطلب : ۲۷۱۶۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما