نشست بررسی و هم اندیشی درحوزه فعالان خدمات ثابت و هم افزایی تمام بازیگران عرصه اینترنت ثابت و ارایه دهندگان خدمات، چهارشنبه 20 اسفند ماه 1399 در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار و مدیران شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز همگام با مخابرات بر عادلانهتر کردن تعرفهها، تغییر در شیوه کسب و کار وایجاد ساختار متوازن و تعاملی برای پیشرفت حوزه ارتباطات ثابت تاکید کردند و نیاز توسعه و پیشرفت در زمینه اینترنت ثابت را سرمایهگذاری در این زمینه و منطقی کردن تعرفهها دانستند.
آیتیمن- دراین نشست که بازیگران حوزه ارتباطات ثابت کشور اعم ازشرکت مخابرات ایران و شرکتهای مهم ارایه دهنده خدمات اینترنتی(FCP) حضور داشتند، راهکارهای تقویت بازار ارتباطات ثابت و چالشها ونقاط ضعف و قوت این حوزه، به صورت تخصصی بررسی شد.
برای رسیدن به اهداف مشترک همه با هم در یک مسیر حرکت کنیم
سید ایمان میری، مدیرعامل شرکت «هایوب» در این نشست با بیان اینکه برای بزرگ شدن بازار باید افزایش درآمد داشته باشیم، یکی از راههای افزایش درآمد راعادلانه و منطقی کردن تعرفهها دانست و گفت: همه ما میخواهیم تعرفههای خدمات مخابراتی افزایش یابد و در این زمینه با وزارت ارتباطات باید به یک ادبیات مشترک برسیم.
وی با تاکید بر استراتژی ایمن گفت: همه شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت ثابت به دنبال یافتن بازار بزرگتری هستند گفت: برای رسیدن به بازار بزرگ قاعدتا شرکت که سرمایه گذاری بیشتری میکند سهم بیشتری دارد مانند مخابرات و به طبع باید سود بیشتری هم داشته باشد ولی مساله اینجاست که برای رسیدن به اهداف مشترک باید راهکارهای مناسب اندیشید.
مدیرعامل شرکت هایوب افزود: آنچه مسلم است مسایل و چالشهایی که از سوی شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت ثابت به رگولاتور عنوان میشود با همدلی ویکپارچه نیست ومخابرات به عنوان بزرگ این بازار چگونه میتواند به جلو برود. باید همه با هم و یک صدا در یک مسیر حرکت کنیم و هر شرکتی راه جداگانه نرود.
وی با تاکید بر اینکه شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت ثابت باید هزینههای زیرساختی خود را طبق قرارداد به مخابرات بدهداظهارداشت: شرکت مخابرات نیز باید با تعامل و هماهنگی بیشتر در این زمینه درست اجرا کند تا ورودی و خروجی هزینه و درآمد باهم جور شود.
میری افزود: شرکت مخابرات ایران میتواند با استفاده از داراییهای خود و ارایه امکانات به شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت ثابت علاوه بر دریافت هزینه و افزایش درآمد برای خود به شرکتهانیز برای افزایش درآمد کمک کند و موجب بقا و رشد این شرکتها شود. همه شرکتها آمادگی همکاری و پرداخت هزینه در قبال دریافت امکانات زیر ساختی از مخابرات را دارند.
مدیرعامل شرکت هایوب قرارداد بیت استریم را مناسب دانست و تصریح کرد: امیدوارم مدیریت جدید مخابرات با شفافیت بیشتر با شرکتها تعامل و ارتباط برقرار کند تا هماهنگی بیشتر با شرکتها صورت گیرد.
وی در زمینه توسعه فیبر نوری آمادگی سرمایه گذاری از سوی شرکتها را اعلام کرد و گفت: به شرطی که شرکتها نیز در درآمد حاصله منصفانه سهیم باشند با این کار میتوان بازار ارتباطات ثابت را دوباره بدست آورد.
اولویت سرمایه گذاری به پروانه داران داده شود
محمدعلی یوسفی زاده؛ مدیرعامل شرکت آسیاتک، نیز در این نشست مهمترین نیاز بازار را هم افزایی واقعی شرکت مخابرات ایران با FCPها عنوان کرد و افزود: البته در حوزه رگولاتوری و مباحث دیگر تمامی شرکتهای ارتباطات ثابت به عنوان یک کل و با هم باشند و همواره از یک موضع حرکت کنند تا بتوانند زمینه پیشرفت بازار حوزه ارتباطات ثابت را فراهم کنند.
وی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری در بخش ICTتصریح کرد: با توجه به توان سرمایه گذاری در بخش خصوصی که هر چند هم سنگ با سهامداران مخابرات نیست، اولویت به پروانه داران این حوزه داده شود.
مدیر عامل آسیاتک به رقابت سالم و برابری تعرفه و کشف خلاقیتهای جدید اشاره کرد و افزود: سهم بازار به تفکیک برای شرکتهایی که میخواهند همراه مخابرات باشند تعیین شود تا بتوانند به سمت بازار بزرگتر در این حوزه پیش بروند.
وی با بیان اینکه 25 درصد ترافیک آینده ارتباطات در مقابل 100 میلیون مشترک تلفن همراه و 6 میلیون مشترک ثابت که تنها سهم 48 درصدی بازار را داراست گفت: تمامی ترافیکها به دلیل نبود چنین نشستهایی با توجه به تلاشهای وزارت ارتباطات و رگولاتوری به شبکه همراه سوق داده شد.
سوار بر یک کشتی به سوی هدف میرویم
زینالعابدین گندمکار، مدیر عامل رهام داتک نیز در این نشست با بیان اینکه ما یک خانواده هستیم و سوار بر یک کشتی به سوی هدف میرویم، گفت: مسایل خانوادگی باید در خانواده حل و فصل شود و به سمت مراجع حاکمیتی کشیده نشود.
وی ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی بدون شعارزدگی و حل واقعی چالشهای موجود، اظهار داشت: بازار ارتباطات کشور به خصوص در بخش ارتباطات ثابت باید مانند یک دست و نگاه مشترک، مواضع خود را مطرح کرده و در بخشهای قیمت گذاری و تغرفه گذاری نیز، مهم ترین نقش را در ایجاد یک ساختار متوازن و قدرتمند به کمک شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین اپراتور ایفا کنند.
گفتنی است که شرکتهای گسترش ارتباطات مبنا، صبانت، پیشگامان توسعه ارتباطات، رسپینا، لایزر و ژرف نگر از دیگر ارایه دهندگان خدمات هستند که با حضور در این نشست تخصصی راهکارهای مدنظر خود را ارایه کردند. همچنین مدیران شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت، نکات مورد نظر خود در بحث تعامل و هم افزایی با شرکت مخابرات ایران را مطرح کردند.