رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: همه خودروسازان مکلفند برنامه ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کنند و این تولید به دقت در بازههای سه ماهه مورد رصد قرار میگیرد.
آیتیمن- عباس تابش از مردم خواست تا بازگشت قیمتها به روال منطقی، از خرید و فروش خودرو با قیمتهای غیر متعارف پرهیز کنند و تن به قیمتهای حباب دار بازار خودرو ندهند.
وی افزود: بر اساس دستور رییس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رصد بازار خودرو، جلسهای در سازمان حمایت برگزار شد که امیدواریم مصوبات این جلسه بلافاصله بعد از تصویب در ستاد تنظیم بازار، به اجرا گذاشته شود.
معاون وزیر صمت افزود: بر اساس مصوبات این جلسه، همه خودروسازان مکلفند برنامه ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کنند و این تولید به دقت در بازههای سه ماهه مورد رصد قرار میگیرد.
وی افزود: با هدف جلوگیری از حضور سوداگران و دلالان در بازار خرید و فروش خودرو، خودرو سازان مکلف شدند برنامه فروش خود را به نحوی ارایه کنند که ضمن به صفر رسیدن حضور دلالان، دسترسی به سایتهای فروش سهل الوصول باشد و امکان هک کردن این سایتها و ثبت نام از روشهای نامتعارف، وجود نداشته باشد.
رصد آگهیهای خودرو در شبکههای مجازی
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: همچنین در مکاتبه با دادستان کل کشور و شورای عالی فضای مجازی مقرر شد همه شبکههای مجازی و رسانههای دیداری و شنیداری که در عرصه آگهی خودرو فعال هستند باید اولاً از وجود خودرو برای فروش هنگام درج آگهی مطمئن باشند و قیمت این آگهی نیز باید متعارف باشد که عبارت است از قیمت مصوب درب کارخانه بعلاوه درصدی بابت سود فروش.
وی افزود: همچنین درج آگهی معاوضه و تعویض خودرو در سایتها و شبکههای مجازی ممنوع خواهد بود.
به گفته تابش، همه خرید و فروشها باید در مراجع رسمی اتفاق بیافتد و هرگونه خرید و فروش توافقی قابل رسیدگی در سازمان حمایت نخواهد بود و مبایعه نامه رسمی در حکم فاکتور خرید و فروش و مبنای مبارزه با گرانفروشی سازمان حمایت خواهد بود.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: تا زمانی که شورای رقابت قیمتهای جدید را ابلاغ نکند، قیمتهای مصوب فعلی همچنان ملاک عمل خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه نباید خودرو که کالایی مصرفی است به کالایی سرمایهای بدل شود افزود: هنگام ثبت نام، خودرو سازان مکلف هستند محدودیتهایی برای ثبت نام کنندگان ایجاد کنند تا مصرف کنندگان واقعی ثبت نام کنند.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: ثبت نام کنندگان باید حتماً بالای ۱۸ سال سن داشته و دارای گواهینامه رانندگی باشند و در گذشته نیز از خودروی ثبت نامی استفاده نکرده باشند.
وی افزود: همچنین کسانی که دارای پلاک جاری هستند نمیتوانند خودرو ثبت نام کنند و اگر خودرویی از زمان تحویل تا سه ماه به گارانتی اولیه نرود گارانتی آن باطل خواهد شد و سند خودروهای ثبت نامی تا یک سال در رهن قرار میگیرد.
۴۰ درصد خودروهای تولیدی باید پیش فروش شوند
به گفته تابش همچنین خودروسازان مکلف هستند ۶۰ درصد تولیدات خود را به تعهدات قبلی و ۴۰ درصد را به ثبت نامهای فروش فوق العاده تخصیص دهند.
وی افزود: از وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز خواسته شده از صاحبان درآمدهای بالا و اتفاقی مالیات اخذ شود و اگر حتی یک خودرو توسط بازرسان سازمان حمایت در پارکینگهای عمومی و شرکتهای خرید و فروش خودرو پیدا شود که بیش از سه ماه بلااستفاده بوده در حکم اختفا و احتکار خواهد بود.
وی همچنین گفت: پیشنهاد دادهایم که در فروش فوق العاده، سایت خودرو سازان تا مدتی باز باشد و بعد به روش قرعهکشی، خودرو تحویل مشتریان برنده شود و ودیعه بقیه خودروسازان عودت داده شود.
به گفته رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مقرر شده تولید دو خودروساز عمده کشور که پیشتر ۹۰۰ هزار دستگاه برای سال جاری بود به یک میلیون و دویست هزار دستگاه افزایش یابد تا کمبود خودرو نیز وجود نداشته باشد.
مردم تن به قیمتهای غیر واقعی خودرو ندهند
وی از مردم خواست در مواجهه با قیمتهای حباب دار و غیر واقعی، از خرید خودداری کنند و تخلفات گرانفروشی را از طریق سامانه ۱۲۴ و سازمانهای صنعت استانها اعلام کنند.
تابش همچنین در خصوص کاهش قیمت نهایی محصولاتی که مواد اولیه آنها با کاهش قیمت روبرو بوده نیز افزود: سازمان حمایت این کالاها را رصد کرده و تولید کنندگان نیز مکلف هستند قیمت نهایی محصول خود را کاهش دهند.
سایتهای درج آگهی بلای جان بازار مسکن
در همین رابطه رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: درج آگهی در سایتها و فضای مجازی برای بازار مسکن دردسرساز شده و افزایش قیمت را به همراه داشته است.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه املاک کشوری، با بیان اینکه در سال گذشته بارها و بارها از سوی دادستانی و همچنین اتحادیه املاک کشوری این موضوع مطرح شده است که قیمتگذاری در شبکههای مجازی و سایتهای اینترنتی درست نیست، تصریح کرد: اتحادیه املاک کشوری با تکنولوژی مخالف نیست اما این سایتها در حال حاضر در بازار مسکن هرج و مرج ایجاد کردهاند و باعث نا به سامانی در بازار شدهاند.
او ادامه داد: بسیاری از افراد و یا سوداگران از طریق چشم وهم چشمیسعی کردهاند قیمتها را به صورت غیر اصولی و غیر واقعی افزایش دهند به طور مثال فردی آگهی واحد مسکونی در منطقه خود را متری ۱۵ میلیون تومان میبیند و همان لحظه به همسایه خود که قصد فروش ملکش در آن منطقه را دارد اعلام میکند که قیمت واحد خود را ارزان اعلام کرده است و باید آن را ویرایش کند و در نهایت افزایش دهد. این در حالی است که قیمت هر واحد در هر منطقه بر اساس عرف مشخص است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران خسروی اظهار کرد: در هیچ کدام از کشورهای پیشرفته جهان قیمت مسکن در نرمافزار (اپلیکیشن) یا سایتهای مجازی وارد نمیشود بلکه تمامی قیمتهای خرید و فروش و امکانات واحدهای مسکونی در سامانهای که در اختیار دولت است، وارد میشود تا خریدار و یا فروشنده از طریق اطلاعات آن سامانه بتوانند اقدام به خرید و یا فروش ملک خود کنند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه برخی از سودجویان به اسم تکنولوژی و یا کار آفرینی قصد سواستفاده از مردم به ویژه در بازار مسکن را دارند، گفت: این در حالی است که در هیچ کدام از کشورهای خارجی قیمت گذاری مسکن به این شیوه نیست اما در ایران برخی از افراد به نام
شرکتهای دانش بنیان سعی دارند برای بازار مسکن و متقاضیان آنها دردسر آفرین باشند.
خسروی با بیان اینکه اتحادیه املاک کشوری تاکنون چندین بار درخواست پیگیری برای جلوگیری از درج آگهی در سایتهای مختلف را داده است، افرود: ما امسال هم با طور قطع این پیگیریها را برای کنترل قیمتها در بازار مسکن دنبال خواهیم کرد.
او اضافه کرد: امسال به طور قطع در صورتی که قیمتها کنترل نشوند و همچنان در سایتهای اینترنتی درج شوند، شاهد افزایش قیمتها به ویژه در بازار مسکن همانند بازار خودرو خواهیم بود.
رییس اتحادیه مشاوران املاک در پایان با بیان اینکه باید هرچه سریعتر قوه قضاییه و دادستانی همانند بخش خودرو مانع درج قیمت آگهی در سایتهای اینترنتی شوند، گفت: سال گذشته یکی از اصلیترین دلایل افزایش قیمت مسکن ورود آگهیهای مسکن به سایتهای اینترنتی بوده است.
امیدواریم دیوار و شیپور شریک دلالها نباشند
در همین رابطه چندی قبل نیز سخنگوی سازمان تعزیرات با انتقاد از قیمتسازیهای نجومی توسط دلالان خودرو گفت: امیدوارم سایتهایی مثل
دیوار و
شیپور با این دلالها شریک نباشند.
به گزارش تسنیم، سیدیاسر رایگانی درباره درخواست جمعی از رانندگان و مالکان در صنعت حمل و نقل مبنی بر گرانی بیحساب ماشین سنگین و دلالی موجود اظهار کرد: با بازار آشفته قیمت خودروهای سنگین و سبک مواجهیم و تا زمانی که دلالها در بازار قیمت سازی کنند، وضع همینگونه خواهد بود.
وی ادامه داد: خودروی سنگین اف اچ که 16 ماه پیش با ارز 4500 تومانی 416 میلیون تومان بود، اکنون در قیمت سازیها و دلالیها حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان قیمتگذاری میکنند یعنی بیش از 6 برابر؛ در شرایطی که قیمت ارز تقریبا 3 برابر شده است. همچنین قیمت ولووی 500 از 420 میلیون تومان به 2 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده و ماشین ولووی مدل 1353 که از رده خارج است در یک سال اخیر از 60 میلیون به 600 میلیون تومان رسیده است و خودروی سنگین البرز که بهمن و اسفند سال گذشته 315 میلیون تومان به فروش میرسید، در قیمتسازیهای دلالها حدود 590 میلیون تومان آگهی میشود در حالی که این خودرو در داخل مونتاژ میشود.
سخنگوی تعزیرات گفت: در این شرایط شاید سایتهایی مانند دیوار یا شیپور با این دلالها شریکند و نفعی از این قیمتسازیها میبرند که امیدواریم اینگونه نباشد. این سایتها نباید اجازه دهند که دلالها از فضای سایتشان سوءاستفاده کنند و به رانندههای زحمتکش به صنعت حمل و نقل کشور خدمت میکنند، اجحاف شود. به عنوان مثال رانندهای میگفت خودروی سنگین خود را قبل از عید فروخته و معادل این مبلغ وام هم گرفته است و باوجود این وام حتی همان ماشین خود را نمیتواند بخرد.