مرکز نوآوری آو (AAV Innovation Center) عضو جدید خانواده dnaunion با حضور حسام زند حسامی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب وکارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.
آیتیمن- گروه dna
union که در صنعت خدمات مدیریت بازاریابی، ارتباطات بازاریابی و تحقیقات بازار در ایران فعال است، در راستای هدف
«توسعه کسب وکارهای کشور از مسیر توسعه صنعت مارکتینگ»، اقدام به راهاندازی
«مرکز نوآوری آو» کرده است. به همین مناسبت دیروز در نشستی خبری اهداف و چشمانداز این مرکز تشریح شد. ناصر پاشاپور نیکو، مدیرعامل گروه dna
union، فریدون کورنگی، مدیرعامل مرکز شتابنده مپس (شریک تجاری استراتژیک مرکز نوآوری آو) و شایان شلیله، مشاور هیات مدیره dna
union در این نشست حضور داشتند.
ناصر پاشاپور نیکو در این نشست گفت: مرکز نوآوری آو با تاکید بر نوآوری، سعی در ایجاد و استفاده از سرویسهای نسل آتی مارکتینگ با کمک افراد تکنولوژی محور و نوآور دارد.
وی با بیان اینکه نزدیک به دو سال پیش، ایده مرکز نوآوری آو را بطور آزمایشی برای یکی از مشتریان گروه dna
union اجرایی کردیم، افزود: در مرکز نوآوری آو؛ سه هدف را دنبال میکنیم که هدف ارتقای خدمات شرکتهای تبلیغاتی و تحقیقات بازار فعال در گروه dna
union یکی از این اهداف است. وی کمک استارتاپهای فعال در حوزه Adtech ،Martech و Market Research و آمادگی ارائه خدمات به روز به مشتریانی که خواهان دریافت سرویسهای بهتر و انتقال به نسل آتی حوزه فعالیت خود هستند را دیگر اهداف این مرکز برشمرد.
پاشاپور با بیان اینکه در مرکز نوآوری آو فقط در پی اصلاح اکوسیستم استارتاپها نیستیم، گفت: قصدمان کمک به شرکتهای فعال در حوزه مارکتینگ و تبلیغات نیز است و در تلاش هستیم که نسل آتی شرکتهای مارکتینگ و تبلیغات را پایه گذاری کنیم.
پاشاپور درباره علل افتتاح
مرکز نوآوری آو در این شرایط اقتصادی گفت: بازار ایران کوچکتر شده و رقبای بزرگی از آن حذف شدهاند. چنین شرایطی فضا را برای اجرای فعالیتهای جدید مهیا میکند. از طرفی با توجه به شرایط پیش آمده صاحبان فکر نیز در دسترس هستند. البته در شرایط اقتصادی حال حاضر بسیاری از رقبای خارجی هنوز در مورد سرمایه گذاری در ایران دو دل هستند. ولی ما در ایران زندگی میکنیم و شرایط اقتصادی حال حاضر فرصتهای مختلفی را ایجاد کرده است.
وی افزود: برخی از برندهای ایرانی به محض خروج رقبای خارجی از ایران به فکر گسترش حوزه فعالیت خود افتادهاند. بنابراین اگر بازار ۳۰ درصد کوچکتر شده باشد، ۷۰ درصد باقی مانده و کسب وکارهای ایرانی باید بیش از حال حاضر محصول تولید و عرضه کنند. براین اساس بازار حال حاضر؛ شرایط سرمایه گذاری را دارد، چنین سرمایه گذاری ریسکهای خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت. ریسکهای که قبلا نیز وجود داشتند اما سرمایه گذاری برندهای خارجی آنها را پرخطرتر کرده بود.
مدیرعامل گروه dna
union درباره همکاری با مرکز شتابدهندهی مپس نیز گفت: توافقنامهای میان مرکز نوآوری آو و مرکز شتابنده مپس منعقد شده که طبق آن، مرکز نوآوری آو؛ استارتاپهای فعال در حوزه مارکتینگ حاضر در مرکز شتابنده مپس را حمایت و مپس نیز در حوزه تکنولوژی
مرکز نوآوری آو را حمایت خواهد کرد.
فریدون کورنگی مدیرعامل مرکز شتابندهی مپس نیز در این در نشست گفت: نزدیک به سه سال است که درباره ایجاد جرقههای نوآوری و خلاقیت در بخشهای مختلف زیست بودم فناوری و زیست بوم کسب وکار گفتوگو و تبادل نظر کردهایم.
مرکزنوآوری آو نتیجه جلسات متوالی است که در این زمینه داشتهایم.
وی افزود: وقتی درباره یک زیست بوم صحبت کنیم، چندین مدل مطرح میشود. در مدلهای که در ایران رایج است، تعدادی عوامل کنار یکدیگر قرار میگیرند، عواملی که مجبور هستند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این مدل در طولانی مدت نتیجه بخش نیست. زمانی مدل به نتیجه میرسید که مشتری وجود داشته باشد تا از سرویس استارتاپ استفاده کند.
مرکز نوآوری آو مشتری را در دسترس دارد و این موضوع قابلیت بزرگی است.
تمامی زیست بومهای فعال در ایران و خارج از کشور به دنبال تماس با مشتریان هستند. باید مشتریانی باشند که از نوآوری استفاده کنند. مرکز نوآوری آو؛ این مشتریان را دارد و همین موضوع باعث تفکیک این مرکز نسبت به سایر مراکز میشود.
بنابراین مشتریان باعث میشوند که نوآوری و خلاقیت
مرکز نوآوری آو بکار گرفته شوند تا مسائل آنها حل شوند. گروه dna
union با توجه به سابقه فعالیت خود یک کانال شفاف میان
مرکز نوآوری آو و
کسب وکارها ایجاد میکند. در این حالت جوانان با چشم باز وارد این حوزه شده و با فراغ بال و بدون دغدغه یافتن مشتری برای نوآوری خود در
مرکز نوآوری آو فعالیت میکنند.
کورنگی در پایان گفت: کسانی که گندم کاشته و سود آنی را بدست آوردهاند، مملکت را نساختهاند، کسانی که گردو کاشته و در پی سرمایه گذاری بلند مدت هستند، مملکت را ساخته و آن را آباد کردهاند. در حال حاضر فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در مراکز شتابنده ایجاد شده است، چون بسیاری از کسب و کارهای ایرانی متوجه شدند که میتوانند از خدمات ارزش آفرینهای ایرانی استفاده کنند.
شایان شلیله مشاوره هیات مدیره گروه dna
union نیز گفت: مراکز شتابنده بسیاری در ایران فعالیت میکنند. بسیاری از این مراکز عمومی و کل صنعت را رصد و خدمات عمومی ارائه میکنند. معمولا منتورهای حاضر در این مراکز نیز تخصص یک حوزه از بازار را ندارند اما راه اندازی مرکزی تخصصی توسط گروهی که سالها سابقه فعالیت در حوزه مارکتینگ را دارد و کاملا با این حوزه آشنا هستند، بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود:
مرکز نوآوری آو کمک میکند که تبلیغات و مارکتینگ پیوند محکمی با محصول مشتریان داشته باشند. در نظر داشته باشید که اکثر کسب وکارها در پی تولید و معرفی محصول هستند، حال هر چقدر ارتباط با مشتریان عمیقتر باشد، استارتاپها بهتر عمل خواهند کرد.
مرکز نوآوری آو به دلیل ارتباطات گسترده با مشتریان و کسب وکارها میتواند، محصولی را خلق کند که گروه مخاطبان بسیاری از آن بهره برداری کنند. اتفاقی که در سایر مراکز رخ نداده و استارتاپها مجبور هستند که با همکاری با هر مشتری مسیری تازهای را تعریف کنند.
شلیله با بیان اینکه از نمایشگاه الکامپ نزدیک به 70 استارتاپ مرتبط با حوزه کار
مرکز نوآوری آو مورد بررسی قرار گرفتهاند، گفت: در حال حاضر دو تیم در مرکز نوآوری آو مستقر شدهاند. چندین تیم دیگر نیز در حال بررسی هستند و به زودی شرایط همکاری با آنها فراهم خواهد شد.
شلیله افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم، فضای کاری
مرکز نوآوری آو است. فضای کاری به یک شرکت از گروه محدود نشده و تمامی شرکتهای فعال در dna
union امکان دارد، فضای برای کار صاحبان ایده باشند. افراد نوآور و صاحب ایده به خاطر دامنه ارتباطات
مرکز نوآوری آو با گروه مشتریان و کسب وکارهای وسیع میتوانند آن را انتخاب کنند. مرکزی که به گروهی تخصص متصل است و برای بهتر شدن خدمات و سرویسهای کسب وکار نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
گفتنی است که افراد فقط با داشتن ایده خلاق و نوآور در حوزه Adtech، Martech و Market Research حتی بدون داشتن تیم نیز میتوانند از خدمات
مرکز نوآوری آو استفاده کنند.
بر اساس این گزارش، در مجموع خدمات مرکز نوآوری آو را میتوان در 6 بند به این شرح خلاصه کرد:
یک: سرمایه گذاری بر ایدههای خلاقانه و نوآورانه استارتاپی با رویکرد تکنولوژی در حوزههای مارکتینگ، تبلیغات و تحقیقات بازار.
دو: تعریف خدمات جدید با رویکرد تکنولوژی و نوآوری پس از شناسایی نیاز کسب وکارها.
سه: ارائه مشاوره به مشتریان و صاحبان برند در بکارگیری روشهای نوین تکنولوژی و نوآوری.
چهار: کمک به مشتریان و صاحبان برند در بکارگیری تکنولوژیهای نو در درک عمیق نیازهای مصرف کنندگان.
پنج: ارائه مشاوره در زمینه انتقال خدمات فعلی به خدمات نسل آتی.
شش: برگزاری رویدادهای متناسب در حوزه فعالیت.