دریافت لینک صفحه با کد QR
بازیابی جایگاه ایران در اقتصاد جهانی با توسعه دانشبنیان
16 فروردين 1401 ساعت 13:03
مولف : غلامحسین جمیلی
نامگذاری امسال به عنوان سال «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» برآمده از هوشمندی عمیق و نگاه واقعگرایانه به شرایط اقتصادی و بینالمللی موجود است. سالها تحریم و مشکلات اقتصادی بینالمللی ناشی از آن، ایران را در بسیاری حوزههای اقتصادی از جمله سرمایهگذاری، تولید و رقابتهای بینالمللی دچار کاستی و عقبافتادگی از رقبا در جهان کرد. برای جبران این جاماندگی احتیاج به شتاب حداکثری و استفاده از مزیتهای جدید است که به نظر من دانشبنیانها بهترین راهکار و بهترین مسیر برای این مهم خواهند بود. چرا که استفاده از تکنولوژیهای گذشته و مدلهای تولید و روشهای ارائه خدمات سنتی قادر به جبران فاصله موجود میان ما و کشورهای دنیا نخواهد بود. آنچه میتواند ما را در این مسیر موفق کند توجه بیشتر به رویکردهای تولید مبتنی بر دانش و فناوری، ایدههای ناب متأثر از خلاقیتها در حوزههای فناوری مانند نانو و تکنولوژیهای برتر خواهد بود. بنابراین تأکید بر حوزه دانشبنیانها یک ضرورت و راهکار مطمئن و بلا جایگزین برای ما خواهد بود.
غلامحسین جمیلی
نکته دوم اینکه در هر شرایطی انتفاع حداکثری تولیدکننده و مصرفکننده موجب تداوم و رونق یک کسبوکار خواهد بود. به نظر میرسد در دنیای امروز محصولات تولید شده از یک کسبوکار دانشبنیان علاوه بر اینکه منافع تولیدکننده آن را در شکل حداکثری تأمین میکنند، تأمینکننده منافع مصرفکننده نیز هستند. تولید بر مبنای دانش روز بهای تمام شده کمتری دارد، زمان و انرژی کمتری برای آن صرف میشود، مواد اولیه کمتری مصرف کرده و هدررفت انرژی در آن بسیار پایینتر خواهد بود. در نتیجه محصول با حاشیه سود بیشتر در اختیار فروشنده و تولیدکننده قرار میگیرد. همچنین در مقام مصرفکننده نیز غالباً محصولاتی که متأثر از یک دانش تولید شدهاند عمر مصرف طولانیتر و ضریب مصرف پایینتری دارند. بنابراین هم سود تولیدکننده و هم مصرفکننده در فرآیند تولید دانشبنیان حداکثری خواهد بود. این به دوام مبادلات تجاری خواهد انجامید که در دنیای امروز با محدودیتهای جدی مالی، مواد اولیه و سایر الزامات تولید مواجه است.
توجه به این دو مزیت هیچ چارهای جز نقشآفرینی شرکتهای دانشبنیان به عنوان علمدار و راهگشای مسیر جدید اقتصادی در کشور برای ما باقی نخواهد گذاشت. خوشبختانه اقدامات شایستهای از جانب تولیدکنندگان و متولیان در حوزه دانشبنیان تا کنون انجام شده و تجربیات خوبی در سراسر دنیا از مدلهای متمایزتری از آنچه تجارت خارجی ما به دنبال آن است کسب کردهایم.
با توجه به اینکه بسیاری از صنایع دانشبنیان در ایران نوپا و ایجادی هستند طبیعتاً با مدلها و الگوهای تجاری جدید و امروزی هم انطباق بیشتری دارند. بنابراین میتوان امیدوار بود در همین بستر خلاقانه جدید بتوانیم شاهد حضور گستردهتر محصولات دانشبنیان و عرضه آنها در بازارهای بینالمللی و تصاحب جایگاههای قبلی بسیاری از بازارهای سنتی خود باشیم.
*عضو هیات رئیسه اتاق ایران
کد مطلب: 278525
ITMen
https://www.itmen.ir