گزارشها حاکی از آن است که شرک اپل به صورت مخفیانه در حال توسعه یک روبات انساننمای قدرتمند برای رقابت با چین، شرکت تسلا و دیگر رقبای خود است.
آیتیمن- شرکت اپل با تمرکز بر روی طراحی روباتهای انساننما و غیر انساننما به طور فعال در حال تحقیق در حوزه روباتیک است.
به گفته مینگچی کو(Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر قدیمی اپل، کار این شرکت در این زمینه هنوز در مراحل اولیه است و احتمال عرضه محصول به بازار انبوه تا قبل از سال ۲۰۲۸ وجود ندارد.
این افشاگری به دنبال مقالهای تحقیقاتی از اپل است که تعاملات انسانی با روباتها را بررسی میکند.
در حالی که این تحقیق به روباتهای مصرف کننده احتمالی آینده اشاره میکند، اما در درجه اول به عنوان یک مطالعه اثبات مفهوم به جای یک برنامه محصول مشخص عمل میکند.
چالشهای اولیه تحقیق و توسعه
مینگچی، فعالیت روباتیک اپل را به عنوان «اثبات اولیه مفهوم» توصیف میکند و آن را با پروژه رها شده «خودروی اپل»(Apple Car) مقایسه میکند. وی بر اساس پیشرفت فعلی و جدول زمانی توسعه تخمین میزند که یک روبات بالقوه اپل تا قبل از سال ۲۰۲۸ وارد تولید انبوه نخواهد شد.
تحقیقات روباتیک اپل به دلیل سطح غیرمعمول شفافیت، بهویژه برای شرکتی که به پنهانکاری شناخته میشود، برجسته است. برخلاف سایر پروژهها مانند آیفون تاشوی شایعه شده، اپل در مورد کار خود در زمینه روباتیک کمیدست و دل بازتر بوده است.
این شفافیت ممکن است به دلیل ماهیت تحقیقات روباتیک باشد که اغلب به همکاری با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی عمومی متکی است.
بسیاری از شرکتهای روباتیک برای استخدام استعدادها بهاندازه کافی سریع تلاش کردهاند تا با پیشرفتهای سریع هوش مصنوعی در سالهای اخیر همگام شوند. شرکت اپل نیز میتواند خود را به عنوان گزینهای جذاب برای مهندسان برتر در این زمینه معرفی کند.
طراحیهای انساننمای اپل در مقابل طرحهای غیر انساننما
مینگچی تاکید میکند که شرکت اپل بیشتر بر نحوه تعامل کاربران با روباتها تمرکز میکند تا اینکه به طور دقیق شکل فیزیکی آنها را تعریف کند.
وی میگوید: در حالی که صنعت در مورد شایستگیهای طراحیهای انساننما در مقابل طرحهای غیرانساننما بحث میکند، بررسیهای زنجیره تامین نشان میدهد که اپل بیشتر به نحوه درک کاربران از روباتها اهمیت میدهد تا ظاهر فیزیکی آنها. به این معنی که سختافزار و نرمافزار حسگر به عنوان فناوریهای اصلی عمل میکنند.
واژه انتروپومورفیک (Anthropomorphic) به روباتهایی با ویژگیهای انسانمانند بدون اینکه کاملاً انساننما باشند، اشاره دارد. به نظر میرسد اپل در حال بررسی طیف وسیعی از طرحها، از دستیارهای روباتیک ساده تا روباتهای انساننمای پیشرفته است.
به گفته مینگچی، اپل سیستمهای روباتیک خود را به عنوان بخشی از «اکوسیستم خانه هوشمند آینده» تصور میکند. این میتواند به معنای هر چیزی باشد؛ از یک روبات کاملا انساننما که برای کمک به کارهای خانه طراحی شده است گرفته تا یک دستگاه خانه هوشمند با بازوهای روباتیک یا شاید حتی یک روبات لامپی زیبا.
شایعات حاکی از آن است که اپل به سمت دومی بیشتر متمایل است، چرا که نقطه شروع عملیتری خواهد بود.
هنوز راه بسیاری تا توسعه یک روبات کاملا انساننما که بتواند لباسهای شسته شده را تا بزند، وجود دارد و اپل ابتدا باید تقاضای مصرف کنندگان را برای یک روبات خانگی فراتر از محصولات موجود مانند جاروبرقی روباتیک ایجاد و برآورده کند.
رقابت و چشمانداز آینده
بازار روباتیک در حال حاضر به شدت رقابتی است و شرکتهایی مانند تسلا، اگیلیتی روبوتیکس، بوستون داینامیکس، فیگور ایآی(Figure AI) و یونیتری روبوتیکس، همگی در حال توسعه مدلهای انساننمای خود هستند.
یکی از بزرگترین چالشهای توسعه روباتهای انساننما، هزینه آن است. در حالی که هدست «ویژن پرو» اپل با قیمت ۳۴۹۹ دلار، گرانقیمت محسوب میشود، نسل اول روباتهای انساننمای خانگی اپل حتما گرانتر خواهند بود. این در حالی است که مقرون به صرفه بودن و قابلیت اطمینان، از عوامل کلیدی برای پذیرش گسترده هستند.
در حال حاضر، شرکتها روباتهای انساننمای صنعتی را در اولویت قرار دادهاند و فرآیندهای تولید آنها را پالایش میکنند تا در نهایت قیمتها را برای مدلهای مصرف کننده پایین بیاورند.
اپل سابقه ورود محتاطانه به بازارهای مختلف را دارد. پس از کنار گذاشتن پروژه Apple Car خود و مواجهه با واکنشهای متفاوت نسبت به هدست «ویژن پرو» و هوش اپل(Apple Intelligence)، این شرکت احتمالاً با تامل دقیقتر به حوزه روباتیک نزدیک میشود.
دنیای فناوری مملو از آزمایشهای شکست خورده روباتهای خانگی است و اپل باید قبل از حرکت رو به جلو، ارزش خود را در این فضا ثابت کند.