دومین نمایشگاه کار دانشگاه شهید بهشتی با عنوان نمایشگاه کار "کاپ تلنت" با حضور ۵۰ شرکت بزرگ چهارم آذرماه ۱۴۰۳ کار خود را آغاز کرد.
آیتیمن- این نمایشگاه فرصتی مناسب برای پیدا کردن شغل دلخواه دانشجویان و فارغالتحصیلان تمام رشتهها و با هدف پر کردن خلا ارتباطی بین بخش صنایع به خصوص صنایع کوچک و متوسط و دانشگاهها از تاریخ ۴ الی ۶ آذر از ساعت ۹ الی ۱۶ برقرار است. تسهیل فرآیند ورود به بازار کار دانش آموختگان دانشگاهی و گسترش زمینههای همکاریهای مشترک علمی، پژوهشی و فناورانه بین بخش صنعت و دانشگاه از دیگر اهداف این نمایشگاه است.
برگزارکنندگان این نمایشگاه ایرانتلنت، بزرگترین پلتفرم کاریابی ایران با بیشتر از ۲۰ سال تجربه، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی با همراهی پارک علموفناوری این دانشگاه و بنیاد ملی نخبگان استان تهران هستند.
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کاپ تلنت دکتر مسعودی و دکتر پیری، مدیریت فعلی و سابق پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و آسیه حاتمی، بنیانگذار ایران تلنت سخنرانی کردند. خسرو پیری برگزاری دومین نمایشگاه کاپ تلنت را فرصتی برای اشتغالپذیری دانشجویان دانست و گفت: «دانشگاه جایی است که دانشجویان باید در آن مهارت کسب کنند تا بتوانند بعد از تحصیل بهراحتی استخدام و مشغول به کار شوند.»
فریبرز مسعودی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: همیشه از ارتباط دانشگاه و صنعت صحبت میشود؛ اما به نظر من باید از ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت صحبت شود. چرا که دولت نقش مهمی در تدوین قوانین مربوط به اشتغال دارد. برای مثال، دستمزد یکی از عوامل کلیدی است. وقتی دستمزدها با هزینهها هماهنگ نباشد، اشتغال کمکی نخواهد کرد.
وی افزود: صنعت زبان مخصوص به خود و دانشگاه هم زبان خاص خود را دارد. کسی که میخواهد از دانشگاه وارد اجتماع و صنعت شود باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم زبان صنعت را بیاموزد. برگزاری این نمایشگاهها به صورت غیرمستقیم این زبان را آموزش میدهند. ما این نمایشگاه را در فضای باز دانشگاه برگزار کردیم تا در معرض دید دانشویان باشد.
مسعودی خاطرنشان کرد: خوشحالم که بخش خصوصی امروز در دانشگاه نمایشگاهی برگزار کرده تا دانشجویان بتوانند فرصت اشتغال را داشته باشند. البته ما میتوانیم با آموزشهای کوتاه مدت اخلاقی، رفتار مناسب در محیط کار را به دانشجویان آموزش دهیم. دانشجویان ما برای ورود به مشاغل باید این آموزشها را دریافت کنند.
چه شرکتهایی در کاپتلنت حضور دارند؟
نمایشگاه کار کاپ تلنت دانشگاه بهشتی که با حمایت رئیس دانشگاه شهید بهشتی، آقای دکتر آقامیری برگزار شده است، ۱۹ امین نمایشگاه کاری است که ایرانتلنت بانی برگزاری آن بوده است. امسال بیشتر از ۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند و با دریافت غرفه و شرکت در پنلهای گفتگو فرصتی برای ارتباط بیواسطه با دانشجویان را فراهم کردهاند. از جمله کسبوکارهای شناخته شدهای که در این نمایشگاه کار حضور دارند میتوان به تک ماکارون، افق کوروش، امن پایهریزان کارن (APK)، دیجیکالا، اسنپ و… اشاره کرد.
یکی از برنامههای پنلهای گفتگوی این نمایشگاه به سعید محمدی، همبنیانگذار دیجیکالا اختصاص دارد. بهعلاوه کسبوکارهای دیگری در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، فناوری، تولید و خدمات هم فرصتی برای شناسایی دانشجویان مستعد و معرفی فرصتهای کاریشان ترتیب دادهاند.
هدف از برگزاری نمایشگاه کاپتلنت چیست؟
آسیه حاتمی بنیانگذار ایرانتلنت در پاسخ به این سؤال که چه انتظاری از برگزاری این نمایشگاه دارید؟ میگوید: «دانشجویان با حضور در این نمایشگاه علاوه بر آنکه میتوانند با فرصتهای کاری و کارآموزی و آینده شغلی رشتههایشان آشنا شوند، امید و انگیزه بیشتری برای پیوستن به صنعت پیدا میکنند. این نمایشگاه تلاشی برای برهمزدن فضای یاس حاکم بر اکوسیستم دانشجویی و نشاندادن مسیرهای پیوستن به دنیای حرفهای کار است. در این زمینه خبر خوب من برای کارجویان این است که امروز و بعد از گذشت فقط چند ساعت از کاپتلنت، صدها فرصت اشتغال ایجاد شده است.»
ایرانتلنت با حدود ۲۰ هزار شرکت در زمینه جذب و استخدام نیروی انسانی همکاری میکند و فرصتهای استخدامی بسیاری را از طریق سایت
https://www.irantalent.com/jobs در اختیار عموم قرار میدهد. کاپتلنت فرصتی برای کسبوکارها برای معرفیکردن خودشان به کارجویان و دانشجویان مستعد است. مدیرعامل ایرانتلنت اضافه میکند: «دانشجویان باید بدانند که استخدامشدن بدونسابقه کاری هم امکانپذیر است. کاپتلنت فرصتی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان است تا ضمن دیدار حضوری، رزومهای حرفهای ایجاد کرده و با ارسال آن برای فرصتهای شغلی مختلف، استعدادها و علاقهمندیهایشان را به کارفرمایان نشان دهند تا زمینه فعالیتشان ایجاد شود.»
کارآموزی؛ فرصتسازی یا فرصتسوزی؟
بسیاری گمان میکنند فرصتهای کارآموزی به دلیل اینکه بعضا بدون پرداخت حقوق انجام میشود، نوعی سوءاستفاده از انگیزه افراد مستعد است. حاتمی در جواب میگوید: «درست است که بسیاری از فرصتهای کارآموزی بدون پرداخت حقوق انجام میشود؛ اما حقوق تنها یکی از دستاوردهایی است که از کارآموزی میتوان کسب کرد و نباید به این دلیل به کارآموزی «نه!» گفت. افراد در مسیر کارآموزی با مهارتهای خودشان، مسیر شغلی آیندهشان و زیروبم ارتباط با صنعت آشنا میشوند. من بعد از ۲۰ سال تجربه در حوزه منابع انسانی به شما اطمینان میدهم که افرادی که تجربه کارآموزی داشتهاند، در آینده شغلیشان به گزینههای بهتری برای استخدام تبدیل شدهاند و نظر کارفرمایان را بیشتر جلب کردهاند. به عقیده من موفقترین افراد در مسیر حرفهای کسانی هستند که در طول دوران دانشجویی بین ۱ تا ۳ تجربه کارآموزی داشتهاند.»