کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برگزاری همایش نئوپست به مناسبت ششمین سالگرد تأسیس پستِکس

تحول‌آفرینی در لجستیک خرده‌فروشی با هوش مصنوعی

25 آبان 1403 ساعت 11:30

همایش نئوپست با محوریت “تحول‌آفرینی در لجستیک خرده‌فروشی با هوش مصنوعی” به مناسبت ششمین سالگرد تأسیس پستکس در تاریخ پنج‌شنبه ۲۴ آبان سالجاریدر سالن همایش‌های شهید احمدی روشن دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.


آی‌تی‌من- این رویداد که با همکاری شرکت پستکس، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مرکز نوآوری پست و لجستیک پیشرفته ایران برگزار گردید، فرصتی بی‌نظیر برای آشنایی با آخرین پیشرفت‌ها در لجستیک و تجارت الکترونیک ایران و بررسی نقش هوش مصنوعی در این حوزه بود.
 
اهداف اصلی همایش
در این همایش بیش از ۳۲۰ نفر از متخصصان، مدیران و علاقه‌مندان به حوزه لجستیک و هوش مصنوعی حضور داشتند.

یکی از نکات قابل‌توجه این رویداد، حضور چندین نسل در کنار هم بود، از یک نوجوان ۱۳ ساله به عنوان کوچک‌ترین عضو شرکت پستکس تا بزرگان حوزه لجستیک، همگی گرد هم آمده بودند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

این همایش با هدف معرفی نقش هوش مصنوعی در بهبود لجستیک خرده‌فروشی، کاهش چالش‌های موجود و ارائه راهکارهای نوین، ایجاد بستری برای بحث و تبادل نظر میان متخصصان، جذب همکاری‌های تجاری جدید، تقویت همکاری‌های میان شرکت‌های لجستیکی و بخش خصوصی برگزار شد.

همچنین در این همایش، محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، به بررسی وضعیت فعلی لجستیک و چالش‌های آن پرداخت. وی با اشاره به بازار ۱۰۰ همتی حوزه لجستیک و پست در ایران، تأکید کرد که تاکنون تامین‌کننده تخصصی در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پست نوین در کشور شکل نگرفته است و خاطرنشان کرد که برای توسعه صنعت پست، باید به نگاه زیست‌بومی و فراهم‌سازی پیوست‌های فرهنگی توجه بیشتری شود.

احمدی همچنین بر لزوم تشکیل انجمنی برای شرکت‌های پستی تاکید کرد تا این صنعت به شکل منسجم‌تری در جهت توسعه حرکت کند.

وی اعلام کرد: ماه آینده نمایشگاهی برای صنعت پست در موزه پست برگزار خواهد شد، که می‌تواند به تقویت ارتباطات و تعاملات این حوزه کمک زیادی کند.
 
هوش مصنوعی و رباتیک محور اصلی فعالیت پستکس
در سخنرانی‌های این رویداد، فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان محورهای اصلی مورد بحث قرار گرفت.

نمایندگان شرکت‌های بزرگی مانند دیجی اکسپرس و دیجی کالا به طور ویژه به فعالیت‌های گسترده خود در این حوزه‌ها اشاره کردند و توضیح دادند که چگونه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری رباتیک در پی بهبود فرآیندها و افزایش کارایی لجستیکی هستند.



بابک عقیلی‌نسب، مدیرعامل پستکس، در بخشی از سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد شش‌ماهه و شش‌ساله شرکت پستکس پرداخت. وی در این گزارش اشاره کرد که روند رشد و پیشرفت شرکت طی این سال‌ها همواره صعودی بوده است و در شش ماهه نخست امسال به اندازه کل شش سال گذشته عملکرد مثبتی به دست آمده است. او تأکید کرد که شرکت تمام تلاش خود را می‌کند تا این روند رو به جلو را حفظ کرده و به دستاوردهای بیشتری نائل آید.

وی افزود: این شرکت خدمات ارسال بسته‌های پستی را به‌ صورت آنلاین و درب به درب فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق پستکس، تمامی سرویس‌های پستی فعال مانند شرکت پست، چاپار، ماهکس و دیگر سرویس‌ها را از لحاظ کیفیت و هزینه مقایسه کرده و بهترین گزینه را برای ارسال انتخاب کنند. در واقع، پستکس با همکاری با سرویس‌های پستی مختلف به‌ عنوان یک واسطه منتخب تحویل می‌دهد.

وی تصریح کرد: پستکس به عنوان یکی از پیشگامان نوآوری در لجستیک و تجارت الکترونیک، با توسعه محصولاتی همچون شیپیتو، امنیتو، شاپکس، کاوکس، پیک هاب و پودو بسترهایی نوین برای کسب‌وکارها فراهم کرده است. هدف پستکس، استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیکی و ارائه تجربه بهتر به کاربران است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ کل فروش پستکس به ۶۰ میلیارد تومان و سود خالص به ۱۲.۱ میلیارد تومان رسیده است، گفت: در حال حاضر تعداد مرسولات ثبت‌شده در پستکس از ۴۰ هزار مرسوله در سال ۹۷ حالا به ۲‌.۶۴ میلیون در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است‌.

عقیلی‌نسب همچنین بزرگ‌ترین دستاورد شرکت را تلفیق نسل‌های مختلف و بهره‌گیری از توانایی‌ها و بینش‌های متنوع آن‌ها دانست. وی اظهار داشت که این هم‌افزایی میان نسل‌ها باعث شکوفایی در کسب و کار می‌شود و تأکید کرد که اکنون زمان آن فرارسیده که آینده کشور را به دست جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ بسپاریم و با بهره‌گیری از ایده‌های نوآورانه آن‌ها، به سوی توسعه پایدار حرکت کنیم.
 
پنل‌های تخصصی همایش
برنامه‌های همایش شامل سخنرانی‌های تخصصی و دو پنل چالش‌های امروز و فرصت‌های فردا در تجارت الکترونیک و طوفان هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک بود که با حضور پنلیست‌های مطرح به مباحث بسیار کاربردی و جذاب در زمینه هوش مصنوعی و لجستیک پرداختند.

شرکت‌کنندگان این همایش را فرصتی طلایی برای آشنایی با آخرین دستاوردها در زمینه هوش مصنوعی دانستند. عده‌ای از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه لجستیک، ابراز امیدواری کردند که نتایج این همایش بتواند به سرعت در صنعت اجرایی شود و به تحول قابل‌توجهی در لجستیک ایران بیانجامد.

 


کد مطلب: 284049

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/284049/تحول-آفرینی-لجستیک-خرده-فروشی-هوش-مصنوعی

ITMen
  https://www.itmen.ir