کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انگیزه اقتصادی آمریکا از محدودیت صادرات به چین

ايسنا , 17 شهريور 1403 ساعت 11:08

مدیرعامل شرکت سازنده تجهیزات تولید تراشه ASML هلند اعلام کرد کمپین آمریکا برای محدود کردن صادرات این شرکت به مشتریان در چین، به بهانه امنیت ملی، به تدریج به اقدامی ‌با انگیزه‌های اقتصادی تبدیل شده است.


آی‌تی‌من- کریستوف فوکه، در کنفرانس سیتی در نیویورک گفت: پیش بینی می‌کند مخالفت با محدودیتهای صادراتی که آمریکا پیگیری می‌کند، به مرور زمان، افزایش پیدا کند. وی افزود: پیشرفتهای چین در تولید تراشه، به دلیل محدودیتهایی که اعمال شده‌اند، آهسته شده است. تصور می‌کنم این وضعیت، اعمال محدودیتها به بهانه امنیت ملی را دشوارتر از قبل خواهد کرد.

نخست وزیر هلند جمعه گذشته اعلام کرده بود منافع اقتصادی شرکت ASML را که بزرگترین شرکت هلند و بزرگترین شرکت فناوری اروپا است، با دقت، سبک و سنگین خواهد کرد. آمریکا و هلند در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، چندین دور محدودیت صادرات تراشه و تجهیزات تولید تراشه به چین را اعلام کرده‌اند.

تعمیر و نگهداری حدود ۲۰ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد و چین، سومین بازار بزرگ این شرکت هلندی، پس از تایوان و کره جنوبی است. این شرکت طی سه سال گذشته، ۱۰ میلیارد یورو (۱۱ میلیارد دلار) تجهیزات به سازندگان تراشه در چین فروخته است که بسیاری از آنها تحت هیچ محدودیت صادراتی قرار نمی‌گیرند. تعدادی از این تجهیزات به کارخانه‌های شرکت‌هایی نظیر اس کی‌هاینیکس و TSMC در چین رفته‌اند.

دولت آمریکا از آوریل تلاش می‌کند مانع شود که شرکت ASML، برای تجهیزات فروخته شده به مشتریان چینی قبل از سال ۲۰۲۴ که اکنون تحت محدودیت صادراتی قرار دارند، خدمات عرضه کند و این، یکی از خواسته‌های واشنگتن است که دولت هلند را برای عمل به آن تحت فشار قرار داده است.

بر اساس گزارش رویترز، بزرگترین مشتری شرکت ASML، شرکت TSMC تایوان است که برای انویدیا و اپل، تراشه تولید می‌کند.


کد مطلب: 283632

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283632/انگیزه-اقتصادی-آمریکا-محدودیت-صادرات-چین

ITMen
  https://www.itmen.ir