کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاول دوروف: تلگرام آماده ترک هر کشوری است که حفظ حریم خصوصی کاربران در آن ممکن نباشد

17 شهريور 1403 ساعت 10:43

پاول دوروف که در فرانسه تحت بازجویی قرار دارد، اوایل روز جمعه گفت مقامات فرانسوی به جای بازداشت او، باید شکایت خود را به تلگرام مطرح می‌کردند.


آی‌تی‌من- مدیرعامل و موسس تلگرام، در اولین اظهارنظر عمومی ‌از زمان بازداشت ماه گذشته در فرانسه، این اظهارات که اپلیکیشن پیام رسان تلگرام، «بهشت هرج و مرج» است را رد کرد.

دوروف گفت: تحقیقات درباره این اپلیکیشن، غافلگیرکننده است زیرا مقامات فرانسوی به «خط ویژه» دسترسی داشتند که او در راه‌اندازی آن کمک کرده بود و می‌توانستند هر زمان، با نماینده تلگرام در اتحادیه اروپا تماس بگیرند.

او نوشت: اگر کشوری از یک سرویس اینترنتی ناراضی است، روال این است که علیه خود سرویس اقدام قانونی انجام دهد. استفاده از قوانین مربوط به دوران قبل از گوشی‌های هوشمند برای متهم کردن یک مدیرعامل به جرایم ارتکابی توسط اشخاص ثالث در پلتفرمی ‌که او مدیریت می‌کند، رویکردی نادرست است.

او همچنین با ذکر مثال‌هایی از ایران و روسیه اعلام کرد که تلگرام هر گاه نتواند بین حریم خصوصی و امنیت مدنظر رگولاتورها تعادلی برقرار کند، آماده ترک کشورهای منتقد است.

متن یادداشت پاول دوروف به این شرح است: «ماه گذشته پس از ورود به پاریس، به مدت 4 روز از سوی پلیس بازجویی شدم. به من گفته شد که ممکن است به دلیل پاسخ ندادن تلگرام به درخواست‌های مقامات فرانسه، شخصاً مسوول استفاده غیرقانونی دیگران از تلگرام باشم.

این موضوع به دلایل متعددی تعجب‌آور بود:
  1. تلگرام یک نماینده رسمی در اتحادیه اروپا دارد که درخواست‌های اتحادیه اروپا را دریافت و به آنها پاسخ می‌دهد. آدرس ایمیل این نماینده برای هرکسی در اتحادیه اروپا که «آدرس تلگرام برای اجرای قانون اتحادیه اروپا» را در گوگل جست‌وجو کند، به صورت عمومی در دسترس است.

    مقامات فرانسه راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط با من و درخواست کمک داشتند. من به عنوان شهروند فرانسه، بارها مهمان کنسولگری فرانسه در دبی بودم. مدتی پیش، وقتی از من خواسته شد، شخصاً به آنها در ایجاد یک خط مستقیم با تلگرام برای مقابله با تهدید تروریسم در فرانسه کمک کردم.

    اگر کشوری از یک سرویس اینترنتی ناراضی است، رویه معمول این است که علیه خود سرویس اقدام قانونی انجام دهد. استفاده از قوانین دوران پیش از گوشی‌های هوشمند برای متهم کردن مدیرعامل به جرایمی که توسط اشخاص ثالث در پلتفرمی که مدیریت می‌کند انجام می‌شود، رویکردی نادرست است. توسعه فناوری به اندازه کافی سخت است. هیچ فرد نوآوری اگر بداند ممکن است مسوول سوء استفاده از آن ابزارها شناخته شود، هرگز ابزار جدیدی نمی‌سازد.

  2.  
ایجاد تعادل مناسب بین حریم خصوصی و امنیت کار ساده‌ای نیست. باید قوانین حفظ حریم خصوصی را با الزامات اجرای قانون و قوانین محلی را با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت دهید و محدودیت‌های فناوری را در نظر بگیرید. به عنوان یک پلتفرم، فرآیندهای شما باید در سطح جهانی سازگار باشند و در عین حال اطمینان حاصل کنید که در کشورهایی با حکومت ضعیف مورد سوء استفاده قرار نگیرند. ما برای تعامل با قانون‌گذاران برای یافتن تعادل مناسب متعهد بوده‌ایم.

بله، ما بر اصول خود ایستادگی می‌کنیم: تجربه ما تحت تأثیر مأموریت ما برای محافظت از کاربران در رژیم‌های اقتدارگرا شکل گرفته است. اما ما همیشه برای گفت‌وگو باز بوده‌ایم.

گاهی اوقات نمی‌توانیم با تنظیم‌کننده‌های یک کشور در مورد تعادل مناسب بین حریم خصوصی و امنیت به توافق برسیم. در چنین مواردی، آماده ترک آن کشور هستیم. ما بارها این کار را انجام داده‌ایم. هنگامی که روسیه از ما خواست تا «کلیدهای رمزگذاری» را برای فعال کردن نظارت تحویل دهیم، ما امتناع کردیم و تلگرام در روسیه ممنوع شد. وقتی ایران از ما خواست کانال‌های معترضان صلح‌آمیز را مسدود کنیم، ما رد کردیم و تلگرام در ایران مسدود شد. ما آماده‌ایم بازارهایی را که با اصول ما سازگار نیستند ترک کنیم، زیرا ما این کار را برای پول انجام نمی‌دهیم. ما با هدف به ارمغان آوردن خیر و دفاع از حقوق اولیه مردم، به ویژه در مکان‌هایی که این حقوق نقض می‌شود، هدایت می‌شویم.

هیچ‌کدام از این موارد به این معنا نیست که تلگرام بی‌عیب و نقص است. حتی این واقعیت که مقامات ممکن است در مورد نحوه ارسال درخواست‌ها سردرگم شوند، چیزی است که باید بر آن بهبود یابیم. اما ادعاهای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه تلگرام نوعی بهشت آنارشیستی است، کاملاً نادرست است. ما هر روز میلیون‌ها پست و کانال مضر را حذف می‌کنیم. ما گزارش‌های شفافیت روزانه را منتشر می‌کنیم (مانند این (http://t.me/stopCA) یا این (https://t.me/isiswatch)). ما خطوط مستقیم با سازمان‌های مردم‌نهاد داریم تا درخواست‌های تعدیل فوری را سریع‌تر پردازش کنیم.

با این حال، صداهایی می‌شنویم که می‌گویند کافی نیست. افزایش ناگهانی تعداد کاربران تلگرام به 950 میلیون نفر باعث ایجاد مشکلاتی شد که سوء استفاده از پلتفرم ما را برای مجرمین آسان‌تر کرده است. به همین دلیل است که من آن را به عنوان هدف شخصی خود قرار داده‌ام تا اطمینان حاصل کنم که در این زمینه بهبود قابل توجهی حاصل کنیم. ما در حال حاضر این فرآیند را در داخل شرکت آغاز کرده‌ایم و به زودی جزئیات بیشتری از پیشرفت را با شما در میان خواهم گذاشت.

امیدوارم که رویدادهای ماه اوت منجر به این شود که تلگرام – و کل صنعت شبکه‌های اجتماعی- امن‌تر و قوی‌تر شود.»

 


کد مطلب: 283628

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283628/پاول-دوروف-تلگرام-آماده-ترک-کشوری-حفظ-حریم-خصوصی-کاربران-ممکن-نباشد

ITMen
  https://www.itmen.ir