کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاول دوروف؛ میلیاردر کارآفرینی که همچنان مرموز است

6 شهريور 1403 ساعت 10:01

پاول دوروف، کارآفرین فناوری متولد روسیه، شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب و همچنین یک ارز دیجیتال تأسیس کرده است، ثروت چند میلیارد دلاری جمع‌آوری کرده و با مقامات در روسیه و سراسر جهان شاخ به شاخ شده است.


آی‌تی‌من- این مرد که اکنون چند ماه تا چهلمین سالگرد تولدش فاصله دارد و زمانی با نام مستعار «زاکربرگ روسی» شناخته می‌شد، شنبه شب گذشته در فرودگاهی در پاریس بازداشت شد.

دوروف که اهل سن‌پترزبورگ است، در دهه بیستم زندگی خود پس از تأسیس شبکه اجتماعی VKontakte (VK)، که نیازهای کاربران زبان روسی را برآورده می‌کرد و در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق از فیسبوک پیشی گرفت، در روسیه به شهرت رسید.

دوروف پس از اختلاف با مقامات بر سرمالکیت VKontakte ، این شبکه اجتماعی را فروخت و یک سرویس پیام‌رسانی جدید به نام تلگرام تأسیس کرد که به سرعت محبوبیت پیدا کرد اما منتقدان هم این سرویس پیام‌رسان را به عدم کنترل بر محتوای افراطی متهم می‌کردند.

در همین حال دوروف یک شخصیت متغیر و در مواقعی مرموز باقی ماند. او به ندرت مصاحبه می‌کرد و اظهارنظرهایش را محدود به بیانیه‌های در تلگرام می‌کرد که گاهی رمزآلود بود.

دوروف که خود را لیبرتارین معرفی می‌کند، از محرمانگی در اینترنت و رمزگذاری در پیام‌رسانی حمایت کرده است.

او همچنین در مقابل فشارها برای اعمال کنترل پیام ها در تلگرام مقاومت کرده است.

دوروف 39 ساله، در فرانسه به دلیل جرایمی که گفته می‌شود از طریق تلگرام انجام شده، از جمله کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، سایبری، جنایت سازمان‌یافته، ترویج تروریسم و کلاهبرداری، هدف دستگاه قضایی قرار گرفت. 

انجام تحقیقات در این خصوص به واحد سایبری ژاندارمری فرانسه و دفتر ملی ضد کلاهبرداری واگذار شده و طبق گفته دو منبع نزدیک به این پرونده، او تا کنون به هیچ جرمی متهم نشده است.

پاول دوروف در سال 2006، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه سن پترزبورگ، VK را راه‌اندازی کرد. او در سال 2012 اسکناس‌های با ارزش بالا را از دفتر مرکزی VK بر بالای یک کتابفروشی تاریخی در Nevsky Prospekt سن پترزبورگ روی سر عابران پخش کرد.

در طول اعتراضات ضد پوتین در اوایل سال 2012 نیز دوروف با امتناع از مسدودسازی گروه‌های مربوط به سازماندهی راهپیمایی‌های اعتراضی، به عنوان قهرمان اپوزیسیون ظاهر شد. اما پس از درگیری با کرملین به دلیل امتناع از تحویل داده‌های شخصی کاربران به سرویس‌های امنیتی روسیه(FSB)، او سهام خود را در این شرکت فروخت و در سال 2014 روسیه را ترک کرد.

پاول سپس در سال 2013 تلگرام را به همراه برادرش نیکولای راه‌اندازی کرد.

دوروف پس از ترک روسیه در دبی ساکن شد، تابعیت مجمع الجزایر سنت کیتس و نویس پذیرفت و سپس در اوت 2021، تابعیت فرانسه را هم کسب کرد.

در همین حال، تلگرام با ارائه خود به عنوان مدافع آزادی‌های فردی، امتناع از سانسور و محافظت از محرمانگی کاربران، موفقیت چشمگیری به دست آورد. ترکیب کاربردپذیری و حریم خصوصی این برنامه را برای طرفداران دموکراسی در سراسر جهان محبوب کرده و برخی کشورها از جمله ایران این سرویس را مسدود کرده‌اند. در سال 2018 نیز دادگاهی در مسکو دستور مسدود کردن این سرویس را صادر کرد. اما سه روز بعد، معترضان با هواپیماهای کاغذی که نماد تلگرام است، مقر FSB را بمباران کردند.

از آن زمان، روسیه تلاش‌های خود را برای مسدود کردن تلگرام کنار گذاشته و این سرویس پیام‌رسانی توسط دولت روسیه و اپوزیسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که برخی کانال‌های روس دارای چند صد هزار مشترک هستند.

تلگرام همچنین نقش کلیدی در جنگ روسیه علیه اوکراین ایفا می‌کند و وبلاگ‌نویسان از هر دو طرف تحلیل‌ها و ویدیوهای جنگ را در این پیام‌رسان منتشر می‌کنند.

دوروف از مصاحبه‌ با رسانه‌های سنتی دوری می‌کند، اما در ماه آوریل با تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار فوق محافظه‌کار آمریکایی، گفت‌وگوی مفصلی داشت.

دوروف همچنین در کانال تلگرام خود ادعا می‌کند که زندگی مجردی دارد، از گوشت، الکل و حتی قهوه خودداری می‌کند. او همیشه لباس سیاه به تن می‌کند و از این نظر به کیانو ریوز در فیلم ماتریکس شباهت دارد.

دوروف همچنین در ماه ژوئیه، با افتخار اعلام کرد که به لطف اهدای اسپرم خود پدر بیولوژیکی بیش از 100 کودک در چندین کشور است. او این کار را یک  «وظیفه شهروندی» توصیف کرد.

طبق آخرین برآورد مجله فوربس، ثروت دوروف 15.5 میلیارد دلار (11.7 میلیارد پوند) است. اما ارزش تون‌کوین، ارز دیجیتالی که او ایجاد کرده، از زمان اعلام بازداشت او بیش از 15 درصد کاهش یافته است.

تلگرام مدت‌هاست که در تیراندازی مقامات قضایی اروپا به دلیل اتهامات گسترش نظریه‌های توطئه و تماس‌های مشترک برای قتل قرار دارد. با این حال، دوروف اصرار دارد که به هر درخواست برای حذف محتوای فراخوان خشونت یا قتل پاسخ می‌دهد.
 
 


کد مطلب: 283571

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283571/پاول-دوروف-میلیاردر-کارآفرینی-همچنان-مرموز

ITMen
  https://www.itmen.ir