کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از سوی کارگروه ارزی نصر کشور انجام شد

بررسی بیش از 1118 پرونده تخصیص ارز به فعالان فاوا

نصر ایران , 23 مرداد 1403 ساعت 11:19

کاظم آیت‌الهی، رئیس کارگروه مدیریت خدمات ارزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، با بیان توضیحاتی درباره روند بررسی و تخصیص ارز به فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کارگروه ارزی با تشکیل ارکان مدیریتی و راه‌اندازی یک سامانه مکانیزه، فرآیند تخصیص ارز را به صورت شفاف و کارآمد پیگیری می‌کند و تاکنون بیش از 1118 پرونده را مورد بررسی کارشناسی قرار داده است.


آی‌تی‌من- حدود 7 سال قبل بود که با تغییرات قوانین، واردات بدون انتقال ارز محدود شد. این تغییر، تأثیر قابل توجهی روی یازده حوزه حیاتی مانند دانش فنی، نرم‌افزار، آموزش، پشتیبانی و خرید مجوز داشت که به تخصیص ارز نیاز داشتند. در این راستا، قانون جدید مسئولیت این تخصیص‌ها را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واگذار کرد و این وزارتخانه نیز فرایند کارشناسی این مسئله را به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور سپرد تا با توجه به تجربه و تخصص این سازمان، رسیدگی به درخواست‌ها انجام شود.

در همین رابطه کاظم آیت اللهی، رئیس کارگروه ارزی سازمان نصر کشور در گفت و گو با روابط عمومی‌سازمان نصر در توضیح بیشتر گفت: دلیل این واگذاری این بود که اعضای سازمان نظام صنفی به ویژه در زمینه‌های نرم‌افزار و سیستم‌های کاربردی، نیازمند ارز بودند و این سازمان از نزدیک با مشکلات آنها آشنا بود بنابراین کار بررسی و کارشناسی این درخواست‌ها به این سازمان محول شد.

آیت‌اللهی در خصوص فرایند و ساز و کار اقدامات کارگروه ارزی نصر کشور گفت: در ابتدا، ما فرایندهای لازم برای رسیدگی به درخواست‌ها را شناسایی کردیم و چرخه تاییدات را به تصویب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رساندیم. برای این منظور، ارکان کارگروه مدیریتی را تشکیل دادیم که شامل نمایندگانی از سازمان نظام صنفی، وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات، حراست، شورای مرکزی و بعدها وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. این کارگروه بررسی‌ها و تصمیمات کارشناسی را انجام می‌دهد و فرایند درخواست‌ها از طریق سامانه که طراحی کردیم، به صورت شفاف و مکانیزه پیگیری می‌شود.

وی در خصوص نحوه عملکرد و ویژگی‌های این سامانه نیز گفت: سامانه به گونه‌ای طراحی شده که از مرحله ثبت درخواست تا دریافت ارز، تمامی‌مراحل به صورت شفاف پیگیری شود. به این ترتیب که درخواست‌ها ابتدا به صورت شکلی بررسی می‌شود و سپس کارشناسان مربوطه به بررسی ماهیتی آنها می‌پردازند. اگر درخواست تأیید شود، نامه‌ای از سوی رئیس سازمان نظام صنفی به وزارت ارتباطات ارسال می‌شود و وزارتخانه آن را به بانک اعلام می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته این سامانه، نظارت مداوم بر عملکرد آن است. نظارت به صورت شفاف انجام می‌شود و با استفاده از فاکتورهای خرید و فروش و بارگذاری آنها در سامانه مودیان، اطمینان حاصل می‌شود که فرآیندها به درستی انجام شده است.

رئیس کارگروه ارزی سازمان نصر کشور در خصوص دستاوردها و برنامه‌های آتی این کارگروه نیز گفت: ما تاکنون موفق شدیم حدود 1118 پرونده تخصیص ارز در حوزه نرم‌افزار را از سال 97 تا کنون بررسی کنیم و موفقیت این کارگروه باعث شد که مذاکراتی با وزارت صمت برای تخصیص ارز در حوزه سخت‌افزار آغاز کنیم. خوشبختانه، وزارت صمت نیز از این سامانه بازدید و موافقت کرده است که فرآیند تخصیص ارز سخت‌افزار به همین سامانه واگذار شود. ما امیدواریم که این مدل موفق به دیگر حوزه‌ها نیز تسری یابد.

آیت‌اللهی در پایان با اظهار امیدواری به اتخاذ رویه‌های مشابه از سوی دیگر نهادها گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بر این باور است که واگذاری امور تخصصی به نهادهای صنفی می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش شفافیت و سرعت در فرآیندهای مختلف منجر شود و در گزارش‌های سالیانه، آمار و نتایج این اقدامات به صورت شفاف منتشر می‌شود. این سازمان، به عنوان پارلمان بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات با تجربه و اعتبار بالا، آمادگی خود را برای واگذاری دیگر امور کارشناسی به صنف اعلام کرده است.

 


کد مطلب: 283504

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283504/بررسی-بیش-1118-پرونده-تخصیص-ارز-فعالان-فاوا

ITMen
  https://www.itmen.ir