کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد:

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‌های نوآوری

کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری مشمول اعتبار مالیاتی می‌شود

صندوق نوآوری و شکوفایی , 23 مرداد 1403 ساعت 11:12

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پنجاه و دومین رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی در حوزه «زیست‌فناوری»، اعلام کرد که تاکنون در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی این صندوق به کارخانه‌های نوآوری پرداخت شده است.


آی‌تی‌من- محمدصادق خیاطیان گفت: درحال حاضر حدود 16 کارخانه نوآوری در کشور فعالیت می‌کنند که بستر مناسبی برای استقرار و توسعه فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها ایجاد کرده‌اند و تاکنون در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه‌ها از سوی صندوق نوآوری پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های نوآوری نقش مهمی‌ در توسعه نوآوری و فناوری کشور ایفا می‌کنند. پیش از این شاهد شکل‌گیری و فعالیت پارک‌های علم و فناوری به شکل دولتی و خصوصی در کشور بودیم؛ اما کارخانه‌های نوآوری باید حتما توسط بخش خصوصی، مدیریت و اداره شوند و امروز نتیجه فعالیت کارخانه‌های نوآوری در کشور را شاهد هستیم که بستر خوبی برای حمایت از نخبگان کشور ایجاد کرده‌اند.

خیاطیان افزود: در یک دهه گذشته در کشور به شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری و فناوری و ترویج ادبیات این حوزه پرداختیم و صدای واحدی در این زمینه شنیده می‌شد و همه در تلاش برای توسعه این زیست‌بوم بودند. به جرأت می‌توانم بگویم که زیست‌بوم نوآوری و فناوری ایران در منطقه اول محسوب می‌شود. این زیست‌بوم امروز با فعالیت بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان، به بلوغ بسیار خوبی رسیده است و مجموعه نظام و مسئولان از حوزه دانش‌بنیان به خوبی حمایت می‌کنند.
 
اعتبار مالیاتی، مشوقی برای سرمایه‌گذاران در حوزه دانش‌بنیان‌ها
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: قوانین بسیار خوبی شامل  قانون «حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» مصوب سال 1389 و همچنین قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» مصوب سال 1401، برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها تصویب شده است. در قانون جهش دانش‌بنیان، مشوق‌هایی از جمله اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده است و سرمایه‌گذارانی که در حوزه فناوری و دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کنند، مشمول اعتبار مالیاتی خواهند شد.

وی افزود: همچنین در قانون برنامه هفتم پیشرفت، ماده واحده‌ای درنظر گرفته شده است. براین اساس، اگر سرمایه‌گذاران، به صندوق نوآوری و شکوفایی اعتماد و به افزایش سرمایه صندوق کمک کنند، سرمایه‌گذاران بدون نیاز به ارزیابی و حسابرسی خاصی، مشمول اعتبار مالیاتی خواهند شد. آیین‌نامه این طرح هفته گذشته در هیات وزیران تصویب شد؛ اقدامی‌که در راستای یک نقشه راه کلی در اقتصاد دانش‌بنیان رقم خورده است. درحال حاضر سهم اقتصاد دانش‌‍‌بنیان از GDP حدود 2.7 درصد است که این رقم تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به 7 درصد برسد و این کار قطعا نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه است که منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد.

وی افزود: با توسعه و بلوغ زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور و فعالیت بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان، از سال گذشته چند اولویت مهم در دستور کار صندوق قرار گرفته است. سه حوزه فناوری شامل زیست‌فناوری، هوش مصنوعی و میکروالکترونیک و سه مسئله شامل بهره‌وری انرژی، امنیت غذایی و آب، مورد حمایت ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار می‌گیرند. بنابراین، زیست‌فناوری جزو حوزه‌های اولویت‌‌دار صندوق نوآوری و شکوفایی محسوب می‌شود.

 
توسعه صنعت VC به ایجاد شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص اهمیت رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی در حوزه «زیست‌فناوری» گفت: این رویداد به بهم‌‍‌رسانی صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران در صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) کمک می‌کند. شاید در ابتدا این فرآیند کمی‌طولانی‌‌مدت به نظر برسد، اما نتیجه و اثربخشی این فعالیت را در آینده شاهد خواهیم بود. در 52 رویدادی که تاکنون برگزار شده‌اند، حدود 480 تیم شرکت کرده‌اند و طی یکسال گذشته، شاهد رشد بسیار خوب جذب سرمایه و اعتماد سرمایه‌گذاران به این حوزه بوده‌ایم و امیدواریم سرمایه‌گذاران به توسعه صنعت VC در کشور کمک کنند. هرچقدر این صنعت توسعه بیشتری پیدا کند، شاهد شکل‌گیری شرکت‌های بزرگی مانند دیجی کالا، اسنپ و ... در کشور خواهیم بود.
خیاطیان افزود: استارت‌آپ‌ها نیز در مسیر جذب سرمایه، ناامید و دلسرد نشوند. در صندوق نوآوری و شکوفایی و از طریق بازوهای اجرایی صندوق یعنی صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها، در کنار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور و خلاق هستیم. این شعار همیشگی ما در صندوق نوآوری و شکوفایی است که آخرین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور باید دغدغه مالی باشد و در مسیر تأمین مالی این شرکت‌ها، همواره در کنار آنها هستیم.
 
 


کد مطلب: 283503

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283503/اختصاص-۱۵۰-میلیارد-تومان-تسهیلات-کارخانه-های-نوآوری

ITMen
  https://www.itmen.ir