کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در رویداد روز ملی فناوری اطلاعات

برگزیدگان الکامپ معرفی شدند

20 مرداد 1403 ساعت 10:05

رویداد بزرگداشت روز ملی فناوری اطلاعات روز سه‌شنبه 16 مرداد در سالن همایش‌های نورالرضا برگزار و جوایز تیم‌ها و غرفه‌های برتر نمایشگاه الکامپ اهدا شد.


آی‌تی‌من- در ابتدای این مراسم، «مهرداد ذوالفقاریان»، دبیر نصر تهران، بیانیه روز ملی فناوری اطلاعات را خواند و سپس علی حکیم‌جوادی، رئیس نصر کشور به سخنرانی پرداخت.

فناوری اطلاعات نیرویی محرک و تحولی در تمامی عرصه‌های زندگی 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: با نگاهی با آینده باید بپذیریم که فناوری اطلاعات همچنان به‌عنوان یک نیروی محرکی و تحولی در تمامی عرصه‌های زندگی به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و با به‌کارگیری فناوری‌های نوین به تحقق اهداف و آرمان‌های انسانی و اجتماعی بپردازیم.

حکیم جوادی افزود: فناوری اطلاعات نه تنها شامل  ابزار‌های دیجیتال و نرم افزار بلکه فلسفه‌ای است که دنیای مارا دگرگون می‌کند. از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا پردازش ابری و هوش مصنوعی. هر بخش از فناوری اطلاعات این امکان را به ما داده است تا مرزهای فکری خود را گسترش دهیم و به جست و جوی راه حل‌های نوین برای مشکلات پیچیده دنیا امروز بپردازیم.

وی گفت: در این روز بزرگ لازم است به یادآوریم که پیشرفت‌های فناوری اطلاعات تنها با همکاری و تلاش جمعی ممکن شده است. هر موفقیتی که امروز در این حوزه مشاهده می‌کنیم نتیجه تلاش و زحمات بی وقفه پژوهش گران و مهندسان و متخصصان دلسوزی است که با اشتیاق به پیشرفت این  حوزه کمک کردند. بنابراین با نگاهی با آینده باید بپذیریم که فناوری اطلاعات همچنان به عنوان یک نیروی محرکی و تحولی در تمامی عرصه‌های زندگی از آموزش و بهداشت گرفته تا صنعت و تجارت به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. ما باید با دیدی با باز و نگاهی نو به چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو خود بنگریم و با به کار گیری فناوری‌های نوین به تحقق اهداف و آرمان‌های انسانی و اجتماعی بپردازیم.

مصوبه‌ای برای شکل‌گیری اقتصاد جدید در حوزه خدمات و تولید محتوا
سید محمدامین آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز در این رویداد گفت: شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای دارد که فرایند ابلاغ آن در حال انجام است. پس از ابلاغ توسعه دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از هزینه‌ای که کاربر پرداخت می‌کند منفعت ببرند. این اقتصاد جدیدی را شکل می‌دهد که برخی فعالیت‌هایی که امروز ریسک بالایی دارند را اقتصادی می‌کند.

وی افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران بر تحول و توسعه اقتصاد دیجیتال توسط مجموعه‌های بخش خصوصی است. یک اتفاق اساسی در حوزه زیست ما رخ داده است. سابق بر این در جامعه زندگی می‌کردیم و فعالیت اقتصادی خود را داشتیم اما امروز بخشی از این فعالیت‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود.

آقامیری ادامه داد: شاید در چند سال آینده بخشی از فضای سنتی که امروز در آن زندگی می‌کنیم به شکل کامل از بین برود و تمام آن به فضای مجازی منتقل شود. اگر در این حوزه و همپا با تغییرات سریعی که در دنیا رخ می‌دهد، در برنامه‌های کشور تحول ایجاد نکنیم نمی‌توانیم از چالش‌های حضور در آن فضا دور بمانیم.

وی گفت: امروزه بخش اعظمی‌ از محتوای فرهنگی مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد و مورد استقبال کاربران است. اگر بتوانیم این خدمات محتوایی را گسترش دهیم در حوزه تحول و توسعه اقتصاد دیجیتال پیشرو خواهیم بود. در این بخش سه مساله باید مورد بررسی قرار بگیرد.
نخست تقابل بخش دولتی و خصوص در کارهای موازی است. این مساله بارها توسط مسئولین کشور مورد تاکید قرار گرفته و همه بر آن اتفاق نظر دارند. مساله دوم که چالش بیشتری ایجاد می‌کند رقابت بخش سنتی خصوصی با بخش نوین خصوصی است. برای رفع این چالش نیاز است بر لایه گفتمان سازی و قانون گذاری تمرکز کنیم تا ضمن رفع چالش‌ها شاهد رقابت برابر این دو بخش باشیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد:‌ مساله آخر نیز راه حل بدیع و جدیدی است که در این صنعت شکل گرفته و به بحث مدیریت بخش خصوصی مدرن توسط بخش خصوصی نوپا است. اگر در این بخش از ادبیات خودتنظیم‌گری فعالین این حوزه استفاده کنیم به رفع چالش‌ها سرعت بیشتری خواهیم داد. اولین قدم را در این بخش برداشته‌ایم و امیدواریم با تجربه‌ای که در این بخش به دست می‌آید، آن را به دیگر بخش‌ها تعمیم دهیم.

وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی، برای بخش تنظیم‌گری سکوها (پلتفرم‌ها) مصوبات اولیه‌ای تنظیم کرده که پس از تصویب، حتما ابلاغ خواهد شد. شورای عالی فضای مجازی، برای تسهیم درآمد محتوا و خدماتی که در بستر فضای مجازی تولید می‌شود، مصوبه‌ای دارد که فرایند ابلاغ آن در حال انجام است و پس از ابلاغ، توسعه‌دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از هزینه‌ای که کاربر برای دریافت خدمات و محتوای آن‌ها پرداخت می‌کند منفعت ببرند. این اقتصاد جدیدی را شکل می‌دهد که برخی از فعالیت‌هایی که امروز ریسک بالایی دارند را اقتصادی و کم‌ریسک می‌کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره پیشنهاداتی که به وزیر ارتباطات دولت چهاردهم دارد، گفت: مسیر پر چالشی را در حوزه فناوری در پیش داریم و اگر نتوانیم سرعت تولید محتوا و خدمات خود را با کشورهای دیگر هماهنگ کنیم دچار عقب ماندگی و چالش می‌شویم.

آقامیری افزود: بخشی از مسیرها در دست وزیر ارتباطات و بخش دیگر وزیر صمت و حتی وزیر ارشاد است. انشالله یک تیم منسجم در دولت شکل بگیرد تا بتوانیم این مسائل را به شکل جدی پیش ببریم.

وی درباره بحث فیلترینگ و رفع آن افزود: راهکار ما برای رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به تصویب مصوبه‌ای در بهمن سال گذشته انجامید. راهکاری اضافه شد تا مجموعه‌ای از بخش خصوصی نیز بتواند با شرکت ارائه دهنده خدمات که فیلتر است مذاکره کند و با این واسطه خدمات ارائه شود. بخشی دیگر نیز این است که برخی شرکت‌ها بتوانند با ابزارهایی که وجود دارد دسترسی پذیری به پلتفرم‌های فیلتر شده ایجاد کنند. در این بخش چند پلتفرم در حال تست هستند و امیدواریم وزیر ارتباطات بعدی در این مسیر همراه باشد.

مجوز پنج‌ساله برای برگزاری الکامپ صادر شود
کاوه ثروتی، دبیر اجرایی الکامپ بیست‌وهفتم نیز در این رویداد، گزارشی از برگزاری این نمایشگاه ارائه کرد. او درباره شرایط برگزاری الکامپ به مشکلات صنف در دوره‌های گذشته که باعث آشفتگی در برگزاری الکامپ شده، اشاره کرد و گفت با حضور حکیم‌جوادی، این آشفتگی‌ها برطرف شده و الکامپ ۱۴۰۳ به‌خوبی برگزار شد.

ثروتی افزود: بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ در کمتر از 2 ماه اجرایی شد. متأسفانه به‌دلایل مختلفی مثل صدور مجوز، تنها در 2 ماه یا 3 ماه قبل می‌توانیم برنامه‌ریزی را انجام بدهیم. 

وی ابراز امیدواری کرد که امکان کسب مجوز پنج‌ساله برای برگزاری الکامپ فراهم شود.

تجلیل از برگزیدگان الکامپ
سپس برگزیدگان نمایشگاه الکامپ نیز معرفی و قدردانی شدند. در بخش تینواستارز (رقابت‌های دانش‌آموزی)، از تیم‌های «اسکیل‌آپ»، «ELAI (سالمندان)» و «مکی‌داگ» تجلیل شد.

برگزیدگان بخش رقابت استارتاپی نیز تیم‌های «فامون»، «بلودوپامین»، «سنجاب» و «کُمِک» بودند.

همچنین در زمینه‌های مختلف از ۱۸ غرفه تجلیل شد. این غرفه‌ها عبارت‌اند از: دیجیاتو و ویجیاتو، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، رایتل، بیمه مرکزی ایران، پارک علم و فناوری استان کردستان، تفتا، شاتل، شرکت بهسازان فردا، آروان‌کلاد، شرکت هلو، شرکت دوران، هلدینگ فاخر، کمیسیون تولید و سندیکای تولیدکنندگان، توان‌تک، روبیکا و منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام.
 
 


کد مطلب: 283488

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283488/برگزیدگان-الکامپ-معرفی-شدند

ITMen
  https://www.itmen.ir