کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اولین شرکت دانش‌بنیان بازار نوآفرین در آستانه عرضه اولیه

فرابورس ایران , 9 مرداد 1403 ساعت 11:43

شرکت صنایع ارتباطی آوا به عنوان اولین شرکت درج‌شده در تابلو دانش‌بنیان بازار نوآفرین فرابورس دیروز (دوشنبه 8 مرداد) به اهالی بازار سرمایه و خبرنگاران معرفی شد تا در یک قدمی‌ عرضه اولیه قرار بگیرد.


آی‌تی‌من- در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت در نماد «آواک»، انوشیروان مرآت نماینده سهامداره عمده به تاریخچه تاسیس آواک پرداخت و گفت: شرکت صنایع ارتباطی آوا یک مجموعه تحقیقاتی و تولیدی است که در سال 85 تاسیس شد و به تازگی با نماد آواک در تابلوی .دانش‌بنیان بازار نوآفرین فرابورس پذیرش و درج شده است
 
به گفته مرآت، این شرکت از سال 1386 طراح و سازنده سوییچ‌های مخابراتی است و به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تولیدی فعالیت می‌کند.
 
وی موضوع فعالیت شرکت آواک را طراحی، مهندسی و تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار و تولید تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: همچنین ارائه کلیه خدمات تخصصی در این زمینه نیز در آواک انجام می‌شود.

نماینده سهامداره عمده در ادامه با بیان اینکه شرکت صنایع ارتباطی آوا همه مجوزها و پروانه‌های مربوط به حوزه خود را کسب کرده، اظهار کرد: همچنین به عنوان شرکت دانش‌بنیان احراز هویت شده ‌است و در رتبه‌بندی‌های سازمان برنامه و بودجه، رتبه یک را در شاخه‌های مرتبط به فعالیت خود دارد.

مرآت در ادامه نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس با اعلام اینکه مشتری‌های آواک، شرکت‌های خصوصی و دولتی متوسط و بزرگ و اپراتورهای مخابراتی هستند، افزود: کاربرد محصولات ما در اپراتورها یا سازمان‌ها در قالب مراکز تلفنی یا کاربردهای تخصصی‌تر مثل مرکز تماس تخصصی است و به لحاظ فناوری نیز ماهیت این محصولات هم جنبه سخت‌افزاری وهم جنبه نرم‌افزاری دارد.

وی در خصوص محصولات این شرکت نیز گفت: محصولات شرکت آواک شامل سوئیچینگ ارتباطی سازمان، سوئیچینگ ارتباطی عمومی‌و سوئیچ‌های تجمیع پرداخت با بانک است.

نماینده سهامدار عمده آواک در خصوص مزیت‌های محصولات این شرکت اظهار داشت: از مزیت‌ها و کاربرد این محصولات، صرفه‌جویی فوق‌العاده در زیرساخت‌های فیزیکی است. همچنین تأمین پایداری و ثبات عملکرد شبکه مخابراتی و یکسان‌سازی آن برای استفاده‌کنندگان از دیگر مزیت‌های محصولات شرکت است.

به گفته مرآت رقبای شرکت صنایع ارتباطی آوا دو برند خارجی هوآوی و سیسکو بوده و رقبای داخلی هم شرکت‌هایی هستند که در شاخه کاری آوا، سهم بازار محدودی دارند.

وی در ادامه از مزایای رقابتی شرکت آواک را بهای تمام شده پایین و دانش تجمیعی دانست و گفت: از سوی دیگر مشتری‌های آواک، شرکت‌های بزرگ هستند و شاخص‌های وفاداری مشتری‌های شرکت بسیار خوب است.

این مقام مسوول در آواک در خصوص دوره وصول مطالبات نیز عنوان کرد: مدت اخذ مطالبات شرکت کمتر از یک سال بوده و برای این صنعت در محدوده نرمال است اما برای کاهش حداکثری دوره وصول مطالبات نیز تلاش می‌کنیم.

رحمت‌الله عباسپور، مدیر توسعه خدمات مالی تامین سرمایه تمدن به عنوان مشاور پذیرش این شرکت در فرابورس نیز گفت: ارزش دفتری آخرین دارایی‌های آواک 232 میلیارد تومان بوده که جمع بدهی‌ها در این دارایی‌ها 28 میلیارد تومان و جمع حقوق مالکانه نیز 205 میلیارد تومان است.

وی درخصوص افزایش قابل توجه سود شرکت آواک اظهار کرد: شرکت صنایع ارتباطی آوا علی رغم اینکه در سال‌های 98 و 97 زیان‌ده بوده، توانست با مدیریت صحیح، مجددا به سود برسد و در سال 99 از سود 8 میلیارد تومانی به سود بیش از 90 میلیارد تومانی در سال 1402 رسید که ناشی از جبران تجربه‌های اشتباه در این مجموعه است.

مشاور پذیرش شرکت صنایع ارتباطی آوا ادامه داد: خلاصه صورت‌های مالی شرکت آواک و درآمدهای عملیاتی نشان می‌دهد که عمده درآمد این مجموعه از فروش نرم‌افزارها بوده و پس از آن از فروش سخت‌افزار و خدمات به مشتری‌ها بوده است.

وی با باین اینکه بیش از 90 درصد محصولات این مجموعه در زمینه کالاهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، افزود: درآمد این شرکت در سال 97 رقم 10 میلیارد تومان بوده که به بیش از 163 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

عباسپور به وضعیت سودآوری این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: سود ناخالص آواک در سال 97 نیز در حدود کمتر از یک میلیارد تومان بوده که به بیش از 105 میلیارد تومان رسیده است همچنین سود عملیاتی رشد داشته و به بیش از 96 میلیارد تومان رسیده است.
 


کد مطلب: 283458

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283458/اولین-شرکت-دانش-بنیان-بازار-نوآفرین-آستانه-عرضه-اولیه

ITMen
  https://www.itmen.ir