کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در سیزدهمین نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران مطرح شد:

استقبال از مسیر جدید انتخاب وزرا

اتاق بازرگانی تهران , 3 مرداد 1403 ساعت 10:09

سیزدهمین نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران با حضور اعضا و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در این حوزه برگزار شد. در این جلسه شیوه معرفی افراد برای گزینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت.


آی‌تی‌من- مازیار نوربخش، رئیس این کمیسیون، با اشاره به قرار دادن فیلترهای مختلف توسط کارگروه برای پالایش نامزدها عنوان کرد که ابتدا کاندیداها از ۶۲ نفر به ۲۰ نفر و در مرحله بعد از ۲۰ نفر به ۱۰ نفر رسیدند و اسامی‌اعلام شد. او تاکید کرد که این کارگروه‌ها شکل مشورتی دارند و در نهایت ممکن است به طور کل فردی خارج از این افراد به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود.

سعید رسول‌اف، نایب‌رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران نیز در تشریح عملکرد کارگروه از فقدان ساختار آن سخن گفت و افزود: این کار به نوعی یک فرآیند جدید بود و سابقه قبلی و ساختار مشخصی نداشت. این کار حتی در سمت بخش خصوصی هم چالش زیاد داشت. حداقل سه نفر نیز از اتاق بازرگانی در این کارگروه که یک چارچوب پیشنهادی تازه داشت، حضور داشتند. من فکر می‌کنم این پیام باید منتقل شود که ما مسیر جدیدی که باز شد را دیدیم و از آن استقبال می‌کنیم.

او افزود: اینکه شرایط انتخاب افراد کارگروه‌ها یا نامزدهای وزارت مشخص نبود باید در اولویت دوم قرار گیرد و پیام اصلی باید این باشد که ما دیدیم که یک مسیر جدید باز شد. مشکل از طرف ما به عنوان بخش خصوصی اعلام شده و حالا باید به دنبال پیگیری برنامه‌های دولت آینده و وزرای پیشنهادی باشیم.

رسول‌اف با اشاره به صحبت‌های رهبری اظهار کرد: اینکه رهبری عنوان کردند که مجلس با دولت چهاردهم تعامل کامل داشته باشد و به گزینه‌های آقای پزشکیان رأی داده شود، نکته بسیار مهمی‌است.

چالش بزرگ مهاجرت نیروی کار
رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران در ادامه این نشست به مساله مهاجرت نیروی کار اشاره داشت و توضیح داد این مساله در جلسه‌ای به ابتکار دیاکو حسینی، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، مورد بررسی قرار گرفته است.

مازیار نوربخش افزود: رسیدگی به مساله مهاجرت نیروهای نخبه یکی از اولویت‌های کمیسیون ماست و تصمیم داریم که با کمک دیگر کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی تهران این مساله را در یک سمینار مطرح و از صاحب‌نظران دعوت کنیم تا با تحقیقات کارشناسی به طور جدی و علمی به این موضوع بپردازیم.

در ادامه، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روی کار آمدن دولت چهاردهم، گفت: دولت آقای پزشکیان دو ویژگی حتمی‌خواهد داشت؛ یک اینکه نسبت به دولت قبل در تغییر وزرا کم‌تر محافظه‌کار خواهد بود. دوم اینکه به دلیل محکوم بودن به کارآمدی باید در حکمرانی باید به طور دائم به کارشناسان رجوع کند.
دیاکو حسینی افزود: به نظر من بین افراد کارگروه‌ها یکی وزیر می‌شود و پیشنهاد ما این است که جایی داشته باشیم که نخبگانی که کارشناسی شدند را به عنوان وزرای بالقوه در پارکینگ نگه داریم که اگر قرار بر تعویض وزیر شد به این افراد رجوع کنیم.

او ادامه داد: ما باید در اتاق از این افراد استفاده و ذهن آنان را به طور کامل به نهاد اتاق و بخش خصوصی معطوف کنیم. تعامل اتاق بازرگانی با این افراد بسیار مهم است و باید قدر این فرصت را دانست و از آن استفاده کرد.

حسینی همچنین با بیان اینکه موضوع مهاجرت، مساله‌ای است که فعلاً در کشور با آن درگیر خواهیم بود، گفت: مهاجرت نیروی کار نخبه یک چالش جدی است و ما به عنوان بخش خصوصی ناگزیریم که خود را با این واقعیت سازگار کنیم و استراتژی‌هایی به کار گیریم که از مهاجرت نخبگان جلوگیری و روند آن را کُند کنیم. این در حالی است که مهاجرت در همه جای جهان یک امری عادی است؛ به شرط اینکه ارتباط فرد با سرزمین مادری حفظ شود.

او ادامه داد: همچنین پدیده مهاجرت از کشورهای خارجی مثل افغانستان به داخل کشور هم یک مساله دیگر است چون این مهاجران سازماندهی نشده‌اند، در حالی که داشتن یک سیاست برای سازماندهی این افراد امری ضروری است. موضع اتاق بازرگانی باید در خصوص مهاجر‌فرستی و مهاجرپذیری کاملاً مشخص و روشن شود.

اقتصاد دیجیتال آب رفته است
در بخش پایانی این نشست، نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی‌بابا و از مهمانان این نشست، به مساله کوچک شدن اقتصاد دیجیتال در کشور پرداخت و گفت: اقتصاد دیجیتال شکلی از اقتصاد جاری در کشور است؛ وقتی اقتصاد کشور رانتی و غیرشفاف باشد، دیگر اقتصاد دیجیتالی شکل نمی‌گیرد؛ از نظر من اقتصاد دیجیتال در این سال‌ها کوچک شده است و اگر به طور دقیق بررسی انجام شود هم به همین نتیجه خواهیم رسید.

نیما نامداری، دیگر فعال حوزه اقتصاد دیجیتال و مدیرعامل کارنامه با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال پیچیدگی‌های مفهومی‌زیادی دارد، گفت: نباید اقتصاد دیجیتال را به یک صنعت محدود کرد. اگر دولت هدف می‌گذارد که سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد باید بداند صورت و مخرج از کجا می‌آید. این یک عدد نیست و باید دید در بخش‌های مختلف مثل لجستیک، حمل‌ونقل و ... شرایط چگونه است.

او افزود: ما باید به پایدارسازی اقتصاد دیجیتال کمک کنیم. در حال حاضر در گیرودار گفت‌وگو و مباحثه هستیم تا بتوانیم تعریف جدید را دقیق کنیم و با یک مفهوم مشخص و مشترک بتوانیم کار کنیم.
 
 


کد مطلب: 283415

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283415/استقبال-مسیر-جدید-انتخاب-وزرا

ITMen
  https://www.itmen.ir