کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی:

آماده صادرات خدمات بومی جایگزین مایکروسافت هستیم

30 تير 1403 ساعت 11:42

درحالیکه بروز نقص فنی در مایکروسافت، فعالیت رسانه‌ها، بیمارستان‌ها، بانک‌ها و فرودگاه‌ها را در جهان مختل کرد و بسیاری از پرواز‌ها متوقف شد، مسوولان حوزه سایبری در ایران، از مصون ماندن ایران از این مشکل جهانی گزارشاتی ارایه کردند.


آی‌تی‌من– در همین رابطه سعید چلندری رییس هیات مدیره و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد که پروازهای این فرودگاه بدون هیچ اختلالی در حال انجام است.

چلندری درباره آخرین وضعیت پروازهای شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با توجه به اختلالات سراسری به دلیل نقص فنی مایکروسافت اظهار کرد: در راستای کاهش وابستگی‌های خارجی، فرودگاه امام از سال گذشته از نرم افزار داخلی به منظور پذیرش مسافر استفاده می کند و در این فرودگاه هیچ مشکلی برای انجام پرواز طبق برنامه وجود ندارد و وضعیت عادی است.

وی ادامه داد: تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر ایجاد اختلال برای انجام پروازها دریافت نکرده ایم مگر اینکه فرودگاه مقصد در کشورهای دیگر نقصی را اعلام کنند که درخواست داشته باشند که پروازها با تاخیر انجام شود.

امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان رگولاتوری نیز در پاسخ به اینکه آیا این اختلال در سرویس‌های فناوری اطلاعات کشور تاثیر گذاشته است یا خیر به خبرگزاری مهر گفت: تاکنون اختلالی در سرویس‌های فناوری اطلاعات در کشور نداشته‌ایم و گزارشی در این خصوص ارایه نشده اما همچنان در حال بررسی هستیم.

وی افزود: این موضوع از آنجا که مربوط به سیستم عامل است، هنوز ابعادش مشخص نشده است.

اما سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نیز با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها، از سرویس‌های مایکروسافت در کشور استفاده نمی‌شود، گفت: سرویس‌های بومی جایگزین سرویس‌های خارجی شده‌اند و تاکنون گزارشی هم از اختلال در ارایه خدملت نداشته‌ایم.

حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی درباره اختلال پیش‌آمده در خدمات شرکت مایکروسافت، گفت: از بامداد امروز به دلیل ایجاد اختلال در خدمات شرکت CrowdStrike که یک شرکت امنیتی و همکار در مایکروسافت است، بسیاری از کشورهای جهان در ارایه خدمات مختلف به مردم، دچار اختلال شده‌اند.

وی افزود: و بر همین اساس، مرکز ملی فضای مجازی از همان ساعات اولیه بروز اختلال جهانی در سرویس‌های مایکروسافت فعال شد تا ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته و وضعیت را مدیریت کند اما تاکنون هیچ‌گونه آسیب و یا اختلالی در ارایه خدمات به مردم کشورمان گزارش نشده است.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسانم که کشورمان از سال‌ها پیش به دلیل تحریم‌های غرب از دریافت این خدمات منع شده بود و از همان سال‌ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویس‌های جایگزین بومی، در داخل کشورمان طراحی و هم‌اکنون نیز همان سرویس‌ها عملیاتی است.

دلیریان ادامه داد: در عین حال، توانمندی‌های کشور در حوزه ارایه خدمات ابری بومی، قابلیت صادرات به سایر کشورها را هم دارد و ما آمادگی لازم جهت انتقال تجربه و یا صادرات محصولات این حوزه را داریم.

وی گفت: شرکت امنیتی CrowdStrike که تحت نظر مایکروسافت آمریکا فعال است، در واقع خدمات ابری به شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف جهان ارایه می‌دهد و به همین دلیل بسیاری از رسانه‌ها، فرودگاه‌ها، شبکه‌های بهداشت و درمان و ... در سطح جهان که از این خدمات استفاده می‌کردند، دچار اختلال شده‌اند.


کد مطلب: 283403

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283403/آماده-صادرات-خدمات-بومی-جایگزین-مایکروسافت-هستیم

ITMen
  https://www.itmen.ir