کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگرانی آمریکا از نفوذ چین در قرارداد مایکروسافت با شرکت اماراتی

23 تير 1403 ساعت 12:13

قانونگذاران جمهوری‌خواه از دولت بایدن خواستار ارزیابی اطلاعاتی درباره سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری مایکروسافت در شرکت هوش مصنوعی G42 مستقر در امارات شدند.


آی‌تی‌من- مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، و جان مولنار، رهبر کمیته منتخب چین، در نامه‌ای به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درخواست برگزاری جلسه توجیهی در این باره کرده‌اند.

جمهوری‌خواهان می‌خواهند پیش از ورود این توافق به فاز دوم که شامل انتقال تراشه‌های نیمه‌رسانا با محدودیت صادرات و داده‌های پیچیده‌ای که توانایی مدل هوش مصنوعی در تقلید استدلال انسانی را بهبود می‌بخشد، در جریان جزئیات قرار بگیرند.

این نامه نشانه‌ای از نگرانی فزاینده در مورد فقدان مقررات صادرات مدل‌های هوش مصنوعی حساس است، زیرا بیم آن می‌رود شرکت‌هایی مانند G42 این فناوری ارزشمند را با دشمنان آمریکا مانند چین به اشتراک بگذارند.

قانونگذاران در این نامه نوشتند: ما عمیقا نگران تلاش‌ها برای پیشبرد سریع مشارکت هستیم که شامل انتقال بی‌سابقه فناوری بسیار حساس با منشأ آمریکایی، بدون مشورت کنگره یا وجود مقررات مشخص است.

آن‌ها پیش از پیشرفت قرارداد مایکروسافت، خواستار ارزیابی روابط G42 با حزب کمونیست، ارتش و دولت چین شدند.

مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری نزدیکی با دولت آمریکا دارد و امنیت ملی آمریکا همچنان یک اولویت اصلی باقی خواهد ماند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت که دولت در گفتگوی دائم با قانونگذاران است تا اطمینان حاصل کند که آنها از خطرات مرتبط با زیرساخت دیجیتال آگاه هستند.

سخنگویان G42 و سفارت امارات متحده عربی به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

سفارت چین گفت: آمریکا بارها به بهانه‌های امنیتیِ تقلبی، همکاری بین شرکت‌های چینی و سایر کشورها را تضعیف کرده است.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، در ماه مه به رویترز گفت که این قرارداد با G42 در نهایت می‌تواند شامل انتقال تراشه‌ها و ابزارهای پیشرفته شود.

نامه جمهوری‌خواهان همچنین به کار گذشته «نظارت دیجیتال» G42 به عنوان ناحیه‌ای با ریسک احتمالی اشاره کرد. دستیار کمیته به ارتباطات قبلی بین کارکنان G42 و شرکت امنیت سایبری اماراتی DarkMatter اشاره کرد که موضوع تحقیق رویترز در سال ۲۰۱۹ در مورد فعالیت‌های جاسوسی سایبری آن بود.

شرکت G42  در ماه فوریه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود را در چین واگذار کرده و محدودیت‌هایی را که ایالات متحده برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی اعمال کرده است.


 


کد مطلب: 283389

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283389/نگرانی-آمریکا-نفوذ-چین-قرارداد-مایکروسافت-شرکت-اماراتی

ITMen
  https://www.itmen.ir