حدود سه سالی از راه اندازی سامانه املاک و اسکان میگذرد. سامانهای که با هدف شفافیت و ساماندهی بازار مسکن راه اندازی شد و برای تکمیل نیازمند اتصال دستگاههای مختلف و دریافت اطلاعات از آنها است. همچنین دستگاهای اجرایی باید ارایه خدمتشان را منوط به ثبت اطلاعات منزل مسکونی اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کنند تا این سامانه هر چه زودتر تکمیل شود.
آیتیمن- به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰ دستگاه به این سامانه متصل هستند. یکی از دستگاههایی که باید به سامانههای خود را به این سامانه متصل کند بانک مرکزی است.
محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفت: ما برای اتصال سامانه املاک و اسکان به سامانههای بانکی سامانه صدور دسته چک صیادی را برای آغاز در نظر گرفتیم که به این سامانه وصل شود.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در ادامه گفت: در مرحله اول وزارت راه باید یک سرویسی را در اختیار ما قرار میداد که این سرویس به تازگی و از طریق وزارت ارتباطات در اختیار ما قرار گرفته و در حال حاضر در انجام آزمایشهای مربوطه بر روی این سرویس هستیم.
محرمیان افزود: بعد از انجام این آزمایشها که زمانش هم خیلی دیر نیست در مرحله اول برای صدور دسته چک صیادی لازم است تا متقاضی اطلاعات محل سکونت اصلی خودش را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.
به گفته معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی ، در این مرحله که به صورت آزمایشی انجام میشود حتی اگر فرد اطلاعات را ثبت نکرده باشد هم دسته چک صادر میشود، اما بعد از یک مدت کوتاهی که مرحلهی بعدی اجرای این موضوع انجام خواهد شد صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات محل سکونت اصلی فرد در سامانه املاک و اسکان خواهد بود.