کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر حقیقت را می‌خواهید

17 ارديبهشت 1403 ساعت 12:50

مولف : علی شمیرانی

پدیده «ضد رسانه‌ها» که ماموریت اصلی آنها تحریف حقایق و کاهش آگاهی بوده و طبعا مقابل رسانه‌های واقعی و آگاهی‌بخش تعریف می‌شوند، مساله جدیدی نیست. با گسترش فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی، اگرچه تصور می‌شد، با تضارب آرا و اندیشه‌ها، میزان آگاهی عمومی افزایش ‌یابد اما همزمان بستر گسترش پدیده ضدرسانه‌ها نیز سرعت، سهولت و شدت بیشتری گرفت.



اما پرسش مهم اینجاست که چرا ضدرسانه‌ها قوی‌تر از رسانه‌ها هستند؟
نخست آنکه به شکل طبیعی ضدرسانه‌ها از حامیان مالی بیشتر و قدرتمندی برخوردار هستند، چون اصولا فلسفه شکل‌گیری و حیات آنها به حمایت اسپانسرها و آگهی‌دهندگان پیدا و پنهان ایشان وابسته است. خواسته عمده حامیان نیز پوشاندن حقایق و معضلات است.

دوم آنکه ضدرسانه‌ها به واسطه همین پشتوانه مالی و حامیان خود، طبعا امکانات بیشتری برای اشغال فضاهای بیشتر و با اسامی متعدد دارند و به این ترتیب، مخاطبان بیشتری را به نوعی در یک تور بزرگتر و 360درجه‌ای گیر می‌اندازند.

اگرچه مخاطبان غیرحرفه‌ای را نمی‌توان مقصر این فریبکاری دانست چون به واسطه کمبود دانشِ رسانه‌ای به هر سوی این تور که چشم می‌اندازند با تیترها و عکس‌های مشابهی مواجه شده و در نهایت گاه حتی خود نیز به بخشی از زنجیره گسترش ضدآگاهی تبدیل می‌شوند و محتوای مذکور را به دوستان و گروه‌های بیشتری دست‌به‌دست می‌کنند. به این ترتیب ضدرسانه ماموریتش را انجام داده و پاداش خود را از حامیانش می‌گیرد.

اما سومین عامل در موفقیت آنها، مدیرانی هستند که در مواجهه مکرر با نام ضدرسانه‌ها، با هدف شهرت و دیده شدن بیشترِ اسم و عکس خود و عمدتا با پرداخت پول! جذب این چرخه شده و به تقویت آنها کمک می‌کنند. اگرچه این مدیرانِ ساده‌لوح از نگاه مخاطبان حرفه‌ای اسباب تمسخر هستند و حکایت پادشاه لخت را دارند که تصور می‌کنند فریبکاران لباسی فاخر بر تنشان کرده‌اند.

واقعیت آن است که ضدرسانه‌ها در تمام حوزه‌های خبری از جمله حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچون کشتی‌های بزرگ و صنعتی ماهیگیری، روز به روز در حال گستردن تورهای چند لایه و ضخیم خود بوده و مخاطبان بیشتری را به دام می‌اندازند. اکنون پرسش اینجاست که پس چه باید کرد؟

دراین خصوص باید به بیرون تورها بروید و مرعوب فضایی که با آن محاصره شده‌اید و رسانه‌هایی که عمدتا محتوا و تیترهای یکسان، زرد، تبلیغاتی و هدایت‌شده دارند، نشوید و در نهایت این جمله منتسب به جولیان آسانژ یکی از بنیان‌گذارانِ زندانی شده ویکی‌لیکس را به خاطر بسپارید که می‌گوید: «اگر حقیقت را می‌خواهید، باید خودتان آن را جست‌وجو کنید.»


کد مطلب: 283080

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/283080/اگر-حقیقت-می-خواهید

ITMen
  https://www.itmen.ir