متا پلتفرم با شکایت هشت گروه مصرف کننده اتحادیه اروپا روبرو شد که مدعی هستند این شرکت آمریکایی، در روند جمع آوری دادههای کاربران، مقررات حریم خصوصی این بلوک را نقض کرده است.
آیتیمن- شکایت گروههای مصرفکننده در جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، یونان، نروژ، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا به مقامات حفاظت از دادهها در کشورهایشان، به شکایات قبلی در خصوص انبوه دادههای کاربران متا اضافه میشود.
این نهادهای مصرفکننده گفتند متا از قوانین حفاظت از دادههای عمومیدر خصوص پردازش منصفانه، به حداقل رساندن دادهها و محدودیتهای هدف، تبعیت نمیکند و هیچ مبنای قانونی در جمعآوری و پردازش دادهها توسط این شرکت وجود ندارد.
اورسولا پاچل، معاون مدیر کل سازمان مصرفکنندگان اروپا، گفت: بر اساس قانون حفاظت از دادههای عمومی، مدلهای کسبوکار مبتنی بر پایش و رصد، انواع مشکلات را ایجاد میکنند و زمان آن رسیده است که مقامات حفاظت از دادهها از پردازش غیرمنصفانه دادهها توسط متا و نقض حقوق اساسی مردم از سوی این شرکت، جلوگیری کنند.
وی همچنین از اقدام اخیر متا برای راهاندازی سرویسهای اشتراک پولی بدون تبلیغ فیس بوک و اینستاگرام در اروپا انتقاد کرد. این شرکت اعلام کرده که هدف از راهاندازی این سرویسها، رعایت مقررات فناوری جدید اتحادیه اروپاست.