انبوه رانندگان پلتفرمهای تحویل در مقابل میادین برزیل مراسم بوق و آتش بازی راهانداختند.
آیتیمن- رانندگان پلتفرمهای اینترنتی در سراسر برزیل با چرخاندن موتورهای خود و ایجاد سر و صدا به وضعیت شغلی خود اعتراض کردند.
ماه گذشته یک راننده زن تحویل دهنده مرسولات پستی پلتفرمهای اینترنتی که از قرار معلوم باردار بوده است، درجریان تحویل بسته به مشتری با یکی از آنها بهدلیل تاخیر درگیر شده که در جریان ضرب و شتم مشتری جنین خود را سقط کرده است.
بعدازظهر آن روز، انبوهی از رانندگان در خارج از آدرس تحویل خانه جمع شدند و شعار «عدالت کجاست؟» سردادند. گروه دیگری از رانندگان بعد از ظهر آمدند تا در اعتراض به فشار کاری و دستمزد نازل، موتورسیکلتهای خود را دور میادین شهر چرخانده و سر و صدا ایجاد کردند. با پخش شدن این خبر بین شبکههای اجتماعی، رانندگان تاکسی اینترنتی نیز مایل به پیوستن به آنها شدند.
این اعتراضات که به دلیل صدای موتور سیکلت «بولولو» نامگذاری شده است، به یک تاکتیک رایج برای رانندگان تحویل کالا در برزیل برای اعتراض به کارفرمایان اینترنتی خود تبدیل شده است. اغلب آنها به عنوان پاسخی به تهدیدهای کارفرما یا حملات نژادپرستانه برخی مشتریان محلههای لوکس سفیدپوست به رانندگان از این شیوه اعتراضی بهره میبرند.
کلوین کلی، یک راننده تحویل مرسولات پستی در مانائوسو بنیانگذار یک گروه صنفی مربوط به رانندگان محلی، میگوید: این اعتراضات کماکان ادامه خواهد داشت تا دولت و پلتفرمها برای بهبود شرایط کاری ما اقدامی کنند.
هر روز در برزیل به محض اینکه یک راننده در شبکههای اجتماعی در بخش تحویل بستهها و کالاها درمورد تعرض یا آزار از سوی شرکت یا مشتریان اطلاعرسانی میکند، علاوه بر اطلاعرسانی به شرکت و پلیس، اعتراضات بولولو شروع میشود. کارگران معتقدند شرکت در زمینه دعاوی میان مشتری و راننده همواره سمت مشتری را میگیرد و از حقوق کارکنان خود دفاع نمیکند.
در حادثه دیگری در منطقهClay ، یک راننده به دلیل امتناع از آوردن سفارش به داخل، توسط یک مشتری تهدید شد. در ویدئویی که از مشتری ضبط کرده است، شنیده میشود که راننده میگوید: «من کار میکنم» بعد از ظهرهمان روز، بیش از ۱۰۰ کارگر در مقابل ساختمان حاضرشدند - بوق زدند، دوچرخههای خود را بالا بردند و آتشبازی کردند.
رانندگان دو شرکت تحویل غذا و بسته پستی و تاکسی اینترنتی Rappi و iFood برزیل، گفتهاند همکاران آنها موظف به تحویل درب منزل مشتری نیستند و صرفا باید در مقابل آپارتمان بسته را تحویل دهند. اما در عین حال از حقوق این کارکنان حمایت نمیکنند. این موضوع دربرزیل به حدی بحث برانگیز شده است که در برخی شهرها قوانینی برای جلوگیری از الزام کارگران برای ورود به ساختمان تصویب شده است.
آبل سانتوس، معاون انجمن فدرال ناحیه فدرال برای کارگران اپلیکیشن و موتورسواران (ATAM-DF)، اعتراضات بولولو را تاکتیکی میداند که از ناامیدی رانندگان نسبت به امکان بهبود وضعیت به وجود آمده است.
رانندگان پلتفرمها فعلا اتحادیههای محلی ایجاد کردند تابتوانند به حداقل حقوق صنفی خود در این شغل برسند. یکی از رانندگان به نام آقای کلی معتقد است: اعتراضات تأثیر واقعی بر افزایش امنیت رانندگان دارد. او ادعا کرد که پیش از این، هفتهای سه تا پنج مورد از رانندگان مورد تهدید قرار میگرفتند و بهجای مجازات ضارب، خود راننده از شرکت اخراج شده است.
رانندگان مربوطه در پویشی با اتحاد سایر رانندگان تاکسیهای آنلاین و اپلیکیشنهای ارسال کالا و غذا، مطالبات حقوقی و مالی و مدنی خود را پیش میبرند تا بیش از این با حقوق کم، قربانی حوادث نشوند.