یک بررسی ۲۳ ساله از ۳۳ تحقیق تصویربرداری عصبی از کودکان نشان دهنده مضرات استفاده از دستگاههای دیجیتال روی مغز کودکان کمتر از ۱۲ سال است.
آیتیمن- در عصر دیجیتال استفاده کودکان از دستگاههای الکترونیک به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این الگوی رفتاری بسیاری از والدین و متخصصان را نگران کرده است. فناوری برای آموزش و سرگرمیکارآمد است اما همیشه نگرانیهایی درباره تاثیر مدت زمان استفاده کودکان از این دستگاهها روی سلامت و رشد کودکان وجود دارد.
اکنون یک بررسی ۲۳ ساله از تحقیقی درباره تصویربرداری عصبی نشان دهنده برخی تاثیرات خوب و بد فناوری بر مغز کودکان است.
این تحقیق شامل بررسی ۳۳پژوهش است که روشهای تصویربرداری عصبی را برای سنجش تاثیرات فناوری دیجیتال روی مغز ۳۰ هزار کودک زیر سن ۱۲ سالگی به کار بردند.
پژوهش مذکور به طور خاص نشان داد استفاده طولانی مدت از نمایشگرها در قشر پیش فرونتال مغز تغییراتی ایجاد میکند که تا حدودی با قابلیتهای شناختی پیچیده مانند بیان شخصیت، تصمیم گیری و رفتار اجتماعی مرتبط است.
علاوه بر آن استفاده از دستگاههای دیجیتال روی لوب تمپورال تاثیر میگذارد که چند قابلیت کلیدی از جمله پردازش شنیداری، حافظه، زبان و وجوه مختلف ادراک بصری را دربر میگیرد. همچنین لوب اکسیپیتال که در درجه اول مسئول پردازش اطلاعات بصری است و لوب جداری که نقش مهمیدر پردازش اطلاعات حسی از بدن دارد نیز تحت تاثیر این امر قرار میگیرند.
تحقیق نشان دهنده تاثیرات مخرب استفاده از دستگاه دیجیتالی روی توجه، کنترل انجام کارها، کنترل بازدارندگی، عملکردهای شناختی و ارتباط عملکردی(functional connectivity) موثر در مغز بود. علاوه بر این، استنباط شد که زمان طولانیتر استفاده از صفحه نمایش با کاهش در ارتباط عملکردی زبان و مناطق مرتبط با کنترل شناختی مغز مرتبط است که ممکن است تأثیر منفی بر رشد شناختی داشته باشد.
استفاده از تبلت نیز تاثیر منفی روی عملکردهایی دارد که به قابلیت حل مسئله مغز مربوط هستند. از سوی دیگر ۴ پژوهش نشان دهنده تاثیرات منفی در مغز مرتبط با بازیهای رایانشی و استفاده زیاد از اینترنت بودند که روی حجم مغز و قدرت شناخت تاثیر میگذارد.
البته استفاده از دستگاههای دیجیتالی فقط تاثیرات مخرب ندارد. به عنوان مثال ۶ پژوهش نشان دادند تجربیات دیجیتال میتوانند عملکرد مغز کودک را بهبود دهند.