اتحادیه اروپا قوانین جدیدی برای برچسب زنی واضح تبلیغات سیاسی در پلتفرمهای اینترنتی را برای شرکتهای بزرگ فناوری ارائه خواهد کرد. طبق این قوانین باید مشخص شود چه کسی، چه مقدار و برای کدام انتخابات هزینه آگهی پرداخت کرده است.
آیتیمن- کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران پارلمان این منطقه روز دوشنبه درباره قوانین جدید آگهیهای سیاسی به توافق رسیدند. این قوانین شبکههای اجتماعی مانند گوگل و متا پلتفرمز را وادار میکند شفافیت و مسوولیت پذیری بیشتری داشته باشند.
شرکتهایی که قوانین جدید اتحادیه اروپا را نقض کنند با جریمه ای تا سقف ۶ درصد درآمد سالانه شأن روبه رو میشوند. این قوانین شرکتهای کشور ثالث را از حمایت مالی تبلیغات سیاسی در اتحادیه اروپا ۳ ماه قبل از انتخابات یا رفراندوم منع و شامل ممنوعیت تبلیغاتی است که افراد را بر اساس قومیت، مذهب یا گرایش جنسی معرفی میکند.
تمام تبلیغات سیاسی آنلاین در یک مخزن تبلیغات آنلاین در دسترس خواهند بود.
قانون مذکور ۱۸ ماه پس از اجرایی شدن در تمام منطقه اعمال میشوند. به عبارت دیگر قوانین مذکور در ۲۰۲۵ میلادی اجرایی میشوند.
تا آن زمان، اقداماتی برای تنظیم مقررات بدون تبعیض تبلیغات سیاسی فرامرزی (از جمله برای احزاب سیاسی و گروههای سیاسی اروپایی) برای انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۴ میلادی اعمال خواهد شد.