تماسی با اپراتور سایت دیوار گرفتم و تمامی ماجرای کلاهبرداری را توضیح دادم اما جواب اپراتور سایت دیوار بسیار برایم جالب بود: «ما پیگیری میکنیم و در صورت تایید اینکلاهبرداری از فعالیت مجدد در این سایت جلوگیری میشود!»
آیتیمن- همزمان با آخرین روزهای تابستان درخواستها برای سفر به مناطق مختلف ایران زیاد میشود. در این بین آژانسهای مسافرتی با روشهای مختلفی تلاش میکنند تا مسافر جذب کرده و تورهای خود را به اقصی نقاط ایران به فروش برسانند.
در بین همه آژانسهایی که برای پررونقتر شدن آژانسهای خود و جذب بیشتر مسافران در تکاپو هستند، عدهای نیز با کلاهبرداری از مردم نه تنها فعالیت بقیه آژانسها را زیر سؤال برده و آنها را در منظر عمومی، بدنام میکنند بلکه هزینههای هنگفتی روی دستان کسانی میگذارند که از روی ناآگاهی از این افراد خرید کرده و مورد کلاهبرداری قرار میگیرند.
یکی از شهروندان تهرانی که اخیراً توسط یکی از همین آگهیها مورد کلاهبرداری قرار گرفته و از قرار خود از اهالی رسانه نیز هست ماجرا را اینگونه شرح میدهد:
برای دریافت خدمات بهتر و تسهیل در پیدا کردن تور گردشگری با قیمت مناسبتر جهت یک سفر گردشی به سایت دیوار مراجعه کردم؛ با توجه به سابقهای که از این سایت و اطمینان نسبی که نسبت به آگهیهای درج شده در آن با توجه به تایید شماره تماس، مجوز و کد ملی شخص ثبتکننده تبلیغ داشتم برای اولین بار از زمان تاسیس این پلتفرم و با توجه به هجمههای اخیر عموم در خصوص کلاهبرداریهای انجام شده در دیوار و کافی نبودن منبع موثق در مورد این اخبار با شماره تلفن یکی از آگهیها که خود را کارمند یکی از آژانسهای مسافرتی معرفی میکرد، تماس گرفتم.
بعد از رد و بدل شدن اطلاعات و صحت و تایید نسبی صاحب این آگهی، مبلغی را برای خرید یک تور گردشی به حساب آن شخص واریز کردم و زمانی را برای ارسال بلیط و مدارک هتل منتظر ماندم؛ در این مدت چندین بار توسط پیام و تماس، پیگیر ارسال مدارک بودم و با توجه به عادت خود از روی تمامی گفتگوها اسکرین شات گرفتم.
اما بعد از این اتفاق، تلفن همراه وی از دسترس خارج شد و در ثانیهای تمامی مکالمات در پیامرسان ایتا پاک شد و من در آن لحظه متوجه شدم که از من کلاهبرداری صورت گرفته است و به صحت تمامی اخبار در خصوص کلاهبرداری در سایت دیوار ایمان آوردم اما چه باید کرد که کار از کار گذشته و مبلغ پرداختیام برای تور به هدر رفته بود.
به قید فوریت، تماسی با اپراتور سایت دیوار گرفتم و تمامی ماجرا را توضیح دادم؛ اما جواب این اپراتور سایت دیوار بسیار برایم جالب بود: «ما پیگیری میکنیم و در صورت تایید اینکلاهبرداری از فعالیت مجدد در این سایت جلوگیری میشود!»
من که بسیار ناراحت شده بودم گفتم خانم محترم من مشتری شما و در این زمان مطالبهگر هستم و به خاطر اعتماد به سایت شما این تور را خریدم، شما با تمام پروتوکلهای خودتان اجازه نشر به این آگهی که در اصل صاحب آگهی، کلاهبردار بوده، دادهاید و از همین رو از من اخاذی شده است باید پیگیر باشید تا به نتیجه برسد و پول بنده برگشت داده شود.
اما اپراتور دیوار فقط گوش کرد و شماره تماس و شماره کارت شخص کلاهبردار را گرفت و در آخر هم گفت آقای محترم ایشان آگهی را هم حذف کردهاند!
دیگر زبانم به صحبت نچرخید و فردا صبح با مراجعه به مرکز قضایی جهت ثبت دادخواست مطالبه وجه متوجه شدم که فرد مذکور در قالب یک شرکت صوری که نزدیک به 7 سال است تعطیل شده به همین شیوه از افراد زیادی کلاهبرداری کرده است!
با حضور در آن مکان ادعا شده در آگهی دیوار گفته شد که در یک هفته گذشته بیش از 6 نفر توسط همین فرد و با همین عنوان شرکت «کامیار گشت » مورد کلاهبرداریهای میلیونی قرار گرفتهاند.
موضوع مهم اینجاست که چرا سایتی مانند دیوار با حجم بسیار زیادی از گستردگی که بین مردم و مخاطبان دارد، مکانیزمی برای صحتسنجی اینگونه افراد قرار نمیدهد تا افراد کلاهبردار از کسانی که واقعا قصد ارایه خدمات دارند، تمییز داده شوند.
در چنین شرایطی فرد کلاهبردار همچنان به فعالیت مجرمانه خود ادامه داده و به دلیل فعالیت مجرمانه او و نگاهی که در مخاطبان نسبت به همه افراد ایجاد میشود کسانی که صادقانه و برای کسب درآمد در این گونه سایتها خدمات ارایه میدهند ضرر میکنند.
به نظر میرسد که باید مدیریت دقیقتری روی اینگونه سایتها و کسانی که در آن ثبت درخواست میدهند صورت گیرد تا هم از فعالیت مجرمانه کلاهبرداران ممانعت شود و هم اینکه افرادی که قصد ارایه خدمات دارند بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.
در انتها باید به چند گروه و نفر اشاره کرد که با فعالیت بهروزتر میتوانند از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند؛ اولین نقطه را باید متوجه قوه قضاییه و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بدانیم.
قوه قضاییه باید با همکاری وزارت گردشگری از فعالیت مجازی شرکتهایی که بسته شدهاند جلوگیری کند تا آنها نتوانند با سواستفاده از نام یک شرکت تعطیل شده در فضای مجازی دست به اقدامات کلاهبردارانه بزنند و اطلاعرسانی وزارت میراث فرهنگی نیز در خصوص آژانسهای هواپیمایی دارای مجوز و فاقد مجوز به عموم مردم در زمان خرید اینترنتی در پلتفرمهای کشور بسیار حائز اهمیت است.
از سویی دیگر، رسانهها باید به اندازه کافی و دقیق در قالبهای مختلف اطلاعرسانی کنند تا افراد کمتری مورد طعمه قرار گرفته و اموال خود را از دست بدهند علاوه بر این باید نظارتهای دقیقتری از سوی نهادهای ذیربط بر سایتهای خرید و فروش آنلاین از جمله دیوار صورت گیرد تا چنین اقدامات تهبکارانهای کاهش پیدا کند.
پیشنهاد میشود در خصوص آگاهیرسانی عموم در تمامی رسانههای تصویری نیز محتواهایی با عناوین مراقبت از خود در خصوص کلاهبراریهای اینترنتی و مطالبهگری عموم از پلتفرمهای ایرانی تولید و نشر داده شود.