دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمیریاست جمهوری در نشست خبری جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: در شناخت صنعت گیم دچار ضعف هستیم و به بازی در نقشه حاکمیتی کشور توجه نشده است.
آیتیمن- نشست خبری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر، با حضور محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای،مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمیریاست جمهوری،سیدمهدی سادات حیات شاهی مدیر صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجموعه باغ زیبا برگزار شد.
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمیریاست جمهوریدر ابتدای ایننشست گفت: یکی از مهمترین حوزههای رسانهای کشور، بازیهای رایانهای است؛ چراکه تعداد بازیکنان و مخاطبانی که درگیراین صنعت هستند و گردش مالی این حوزه و تأثیرگذاری آن بر هویت و شخصیت مخاطب بسیار است.
وی افزود: ما در بعد حکمرانی و شناختی صنعت گیم دچار ضعف هستیم و به مسأله بازی در نقشه حاکمیتی کشور توجه نشده است. به همین دلیل این صنعت طی سالهای اخیر رشد در خوری نداشته است و حتی فعالان این صنعت مورد بی توجهی قرار گرفتهاند. در این صنعت شاهد استعدادهای بزرگی هستیم اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفتهاند.
دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمیریاست جمهوری گفت: چنینجمعها و نشستهایی که با حضور اصحاب رسانه است، میتواند کمک حال صنعت گیم باشد و صنعت گیم میتواند با کمک بازیگران این حوزه که اصحاب رسانه یکی از بازیگران آن هستند، با واقع نمایی کمک جدی به این اکوسیستم کنند و این صنعت را در تمامیابعادش به دیگرانبشناسانند. دومین مسأله صنعت گیم بحث تأمین زیرساختهای مالیاست. زمانی که بازی تولید میشود برای توسعه آن باید زیرساختهایمالی را تأمین کنیم. این میتواند در قالب ارایه تسهیلات و سرمایهگذاریباشد. کسب و کارها در مرحله اول شکل میگیرند اما برای رشد و شتاب در گردش، نیاز به منابع جدی تری دارند که این امر در اختیاربانکهاست. به همین دلیل شکل گیری و ایجاد زیرساختها و اخذ تسهیلات از بانکها فاصله معناداری وجود دارد و مجموعههای واسطه بایداین فاصلهها را کاهش دهند. ما در حال تقویت اکوسیستم هستیم و جشنواره با همین هدف برگزار میشود که به نوعی یک اجتماع است.
• منابعمان برای صنعت گیم قابل قبول نیست اما بد هم نیست
حسنلو در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ستاد فناوریهای نرم معاونت علمیریاست جمهوری چه اقدام ویژه ای برای بازی سازان انجام خواهد داد، گفت: منابعی که ما به این صنعت اختصاص میدهیم، منابع چندان قابل قبولی نیست اما برای شروع بد نیست. این امر برای رشد شرکتهای نوپاست. همچنین مسأله صنعت گیم از چند سطح قابل بررسی است که میتوان به مواردی چون اکوسیستم صنعت گیم، حاکمیتو زیرساختهای مالی اشاره کرد.
وی ادامه داد: مدتها میشود که ما در مسیر اصلاحاتی در صنعت گیمهستیم. کاملاً درست است توجهی که ساختار حاکمیت به فیلم و تصویرو صدا میکند، با بازیهای رایانهای غیرقابل مقایسه است. درحالی که بازیهای رایانه گردش مالی بسیاری در جهان دارند و چندین برابر فیلم و تصویر است. متأسفانه در داخل کشور توجهی به صنعت گیمنیست و نهادهای متولی صنعت گیم باید ادبیات مناسبی را بسازند تا این صنعت مورد توجه قرار بگیرد.
دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمیریاست جمهوری گفت: مسأله صنعت گیم تا زمانی که اکوسیستم مالی با ابزارهای مختلف برایحمایت از بازی سازان وجود نداشته باشد، مشکلاتش حل نخواهد شد.اقداماتی که باید در این مسیر انجام داد این است که شرکتهای بازیسازی را معرفی کنیم تا بتوانند منابع مالی دریافت کنند و در جهت توسعه مورد حمایت قرار بگیرند. ما باید شرکتهای پیشران حوزه بازیها را به عنوان شرکت دانش بنیان قوی کنیم. متأسفانه در این حوزه با ضعفهایی روبرو هستیم. همچنین ما در بحث کپی رایت مشکلاتیداریم. همه اینها باید حل شود. شرکتهای خوب بازی سازی را شاهد هستیم اما کپی رایت سبب میشود تا آنها با بازیهای رایگان چند صد میلیونی رقابت کنند. این رقابت بسیار ناعادلانه است.
حسنلو گفت: ما شرکتهای خوبی داریم اگر به منابع و تسهیلات و سرمایهگذاری مناسب دسترسی داشته باشند و تزریق سرمایه در گردش به صورت منطقی انجام شود، این اکوسیستم رشد جدی مییابد. امسال تلاش مان تقویت اکوسیستم مالی صنعت گیم است.
• سالانه بیش از صد بازی تلفن همراه در کشور تولید میشود
در ادامه محمدامین حاجیهاشمیمدیرعامل بنیاد ملی بازیهایرایانهای گفت: امسال ارتباط میان بنیاد ملی بازیها و رسانهها را بیشتر از قبل مورد توجه قرار دادیم و در شش ماهی که گذشت اقدام به برگزاری نشست خبری جشنواره بازیهای جدی، افتتاحیه مسابقه یکمیلیون تومانی بازیهای رایانهای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیکردهایم.
وی افزود: سالانه در کشور بیش از یکصد بازی تلفن همراه و چندینبازی قوی توسط بخش خصوصی تولید و منتشر میشود. تعدادی از آنها به بازارهای بین المللی راه پیدا کردهاند و مخاطبان بسیاری دارند.برخی از بازیها در داخل و خارج از کشور مخاطبان چندمیلیونی دارند.به صورت سالانه این زیست بوم در خودش، فضای تولید، رشد و نشر بازیها را دارد؛ اگرچه ممکن است بخش مهمیاز اتفاقات از دید فعالان رسانه دور باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: در یکسال اخیر در سفرهای استانی و بازدیدی که از شرکتهای بازی سازی داشتیم، با استعدادهای مختلفی آشنا شدیم. استعدادهایی که در مراکز رشد، مراکز دانشگاهی، در تیمهای گروهی وجود دارد و بازیسازانی که به تولید بازیمیپردازند. آنها علاقمند به همکاری با ناشران قوی در تهران و نیازمندمشاوران و منتورهایی هستند تا آنها بتوانند بازیهای قویتری تولید کنند.همچنین اکثریت آنها به دنبال مجموعههای سرمایهگذاری هستند که بتوانند متصل شوند و کارهای شأن را در تولیدات بیشتری عرضه کنند.
وی ادامه داد: این ارتباط و شبکه سازی میان فعالان زیست بوم بازیایجاد نشد؛ البته فعالیتهایی در کشور انجام شده است اما به نظر میرسید نیاز به یک رویداد ملی بود تا این ارتباط ایجاد شود.
حاجیهاشمیگفت: بازیهای رایانهای ظرفیت عظیمیدر فرهنگسازی و اعتلای ایران اسلامیدارند؛ امروز علاوه بر کودکان و نوجوانان، شاهد حضور جوانان و بزرگسالان در انجام بازیهای رایانهای هستیم.پیمایشی به صورت دوسالانه انجام میشود و بر اساس این پیمایشدر سال گذشته ما ۳۴ میلیون بازیکن بازی داریم که روزانه ۹۵ دقیقهدر روز بازی میکنند. همچنین متوسط سنی بازیکنان به ۲۳ سال رسیدهاست. این رقم نشان میدهد که رسانه جای خود را به عنوان رسانه اصلیدر میان مخاطبان خود باز کرده است.
وی افزود: ما در کشور نزدیک به ۵۰ بازی قوی داریم که بیش از یکمیلیون توسط مخاطبان نصب شده است. این بازیها در فروشگاههایداخلی توسط بخش خصوصی عرضه میشود. بنابراین ظرفیت عظیموجود دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: تا کنون هشت دوره از جشنواره بازیهای رایانهای برگزار شده و آخرین دوره آن در سال ۹۷برگزار شده است. جشنواره بازیهای رایانهای نمایش توانمندیبازیسازان و دستاوردهای فرهنگی و هنری بازی سازان است. امسال پیش از چهار سال توقف، این جشنواره را در دی ماه برگزار میکنیم.
وی افزود: امسال جشنواره بازیهای رایانهای فجر را با تمرکز بر موضوع اقتصاد فرهنگ برگزار میکنیم و سعی داریم جشنواره بستری برایمعرفی و زیست بومیبازیهای رایانهای در کشور باشد. این جشنواره اولین رویداد سرمایهگذاری را درون خود دارد که جزئیات آن به زودیاطلاع رسانی میشود. رویداد سرمایهگذاری به نوعی پیش رویدادی بر جشنواره است که با هدف سرمایهگذاری و ارتباط با بازی سازان و مجموعههای سرمایهگذار از ماه آینده آغاز میشود و تا دی ماه ادامه دارد.جمع بندی نهایی داوری فرهنگی و هنری جشنواره و رویداد سرمایهگذاریانجام و برگزیدگان در آئین اختتامیه جشنواره با حضور مسئولان کشور تقدیر میشوند.
در پایان نشست مورد اشاره، تفاهم نامهای میان مدیران بنیاد ملیبازیهای رایانهای، ستاد فناوریهای نرم معاونت علمیریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق امضا شد.