تعداد افرادی که از وبسایت ChatGPT بازدید میکنند، طی ماه ژوئن حدود ۱۰ درصد در سراسر جهان کاهش یافت.
آیتیمن- تعداد افرادی که از وبسایت چتبات هوش مصنوعی ChatGPT بازدید میکنند و برنامه آن را دانلود میکنند، برای اولین بار از زمان راهاندازی آن کاهش یافته است. این آمار، کاهش علاقه مصرفکنندگان را نسبت به چتباتهای هوش مصنوعی و تولیدکنندههای تصویر نشان میدهد.
گزارش شرکت داده اینترنتی سیمیلار وب (Similarweb) نشان میدهد که ترافیک تلفن همراه و دسکتاپ به وبسایت ChatGPT طی ماه ژوئن نسبت به ماه قبل، در سراسر جهان ۹.۷ درصد کاهش یافته است. دادههای شرکت نرمافزاری «سنسور تاور»(Sensor Tower) نشان میدهند دانلود اپلیکیشن آیفون این روبات، از زمان اوجگیری در اوایل ژوئن به طور پیوسته کاهش یافته است.
چتبات ChatGPT که توسط شرکت هوش مصنوعی «OpenAI» توسعه یافته است، اواخر سال گذشته موج علاقه را برانگیخت و شرکتهای بزرگ فناوری را به رقابت برای ارائه چتباتهای رقیب تشویق کرد. کدنویسان رایانه، کارمندان اداری و دانشجویان از ChatGPT برای سرعت بخشیدن به کار خود و پرسیدن سوالاتی در مورد موضوعات گوناگون استفاده کردهاند.
در سیلیکون ولی و فراتر از آن، چتباتها مولفه اصلی گفتوگوها بودهاند. برخی از شرکتها حتی کپیرایترها را اخراج کردند و ChatGPT را به جای آنها به کار گرفتند. با وجود این، کاهش استفاده از ChatGPT نشان میدهد که محدودیتهای این فناوری رو به افزایش گذاشتهاند و حداقل برخی از تبلیغات پیرامون چتباتها بیش از اندازه هستند.
گزارش تحلیلگران شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی UBS نشان میدهد که ChatGPT در دو ماه اول به ۱۰۰ میلیون کاربر ماهانه رسید. توانایی چتبات برای داشتن گفتوگوهای پیچیده، نوشتن شعر و قبولی در آزمونهای حرفهای، کاربران عادی و کارشناسان هوش مصنوعی را تحت تاثیر قرار داد. کارشناسان فناوری، آن را سریعترین برنامه مخصوص مصرفکننده در تاریخ نامیدند و توسعه سریع آن باعث ایجاد یک رقابت تنگاتنگ در میان غولهای فناوری بزرگ برای بیرون راندن محصولات رقیب شد.
مدیران «گوگل» و «مایکروسافت» از هوش مصنوعی به عنوان انقلاب بعدی در محاسبات یاد کردهاند که نحوه تعامل مردم با دنیای دیجیتال را کاملا تغییر خواهد داد. شرکتهای بزرگ فناوری و استارتآپها، میلیاردها دلار در این فناوری سرمایهگذاری میکنند و شرکتها کل کسبوکار خود را حول محور هوش مصنوعی تغییر جهت میدهند. تنظیمکنندهها در سرتاسر جهان، برای درک این فناوری و تصویب قوانین تلاش میکنند تا اطمینان حاصل شود که برای آسیب رساندن به مردم مورد استفاده قرار نمیگیرد.
با وجود این، مشکلات مربوط به چتباتهای مولد مانند ChatGPT در طول چند ماه گذشته آشکار شدهاند. این چتباتها معمولا اطلاعات نادرست میسازند و آنها را درست جلوه میدهند. این مشکلی است که گوگل، OpenAI، مایکروسافت و سایر رهبران هوش مصنوعی هنوز راه حلی برای آن پیدا نکردهاند. برخی از کاربران شکایت کردهاند که پاسخهای ChatGPT به مرور زمان بدتر شدهاند؛ به ویژه وقتی نوبت به تولید کد رایانهای میرسد.
بسیاری از شرکتها نیز کارمندان خود را از به کار بردن ChatGPT در محل کار منع کردهاند زیرا نگران هستند که قرار دادن اطلاعات حساس شرکت در چتبات، به فاش شدن دادهها منجر شود.
اجرای چتباتهای هوش مصنوعی، به مقدار زیادی قدرت پردازش رایانهای گرانقیمت نیاز دارد و تحلیلگران معتقدند کاهش کیفیت به این دلیل است که OpenAI سعی دارد تا هزینه اجرای چتبات را کاهش دهد. پایان سال تحصیلی در آمریکا و اروپا نیز ممکن است باعث کاهش استفاده از ChatGPT شده باشد زیرا دانشآموزان و دانشجویانی که از آن برای نوشتن مقاله استفاده میکردند، به تعطیلات تابستانی رفتهاند.
برخی دیگر معتقدند که نگرانیها پیرامون مقررات جدید در اتحادیه اروپا باعث شده است که OpenAI و سایر شرکتهای هوش مصنوعی، توانایی چتباتهای خود را رد کنند تا با سیاستمدارانی که نگران استفاده از روباتها برای انتشار اطلاعات نادرست، نفوذ جانبداری به محصولات فناوری و تأثیرگذاری بر مشاغل واقعی افراد هستند، برخورد نداشته باشند.