رییس کمیته دانشبنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، گزارش کمیته خود از وضعیت قانونی ریال دیجیتال را منتشر کرد.
آیتیمن- مجتبی توانگر «گزارش کمیته اقتصادی دیجیتال مجلس از وضعیت قانونی ریال دیجیتال» را خطاب به پورابراهیمیرییسکمیسیون اقتصادی مجلس منتشر کرد که جزییات آن به شرح زیر است:
به دنبال نقش نظارتی مجلس و پیگیری از «کمیته دانشبنیان اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس» درخصوص ریال دیجیتال،موضوع با مسوولین بانک مرکزی و صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت.که به ابعادی از این بررسی اشاره میشود:
الف- ملاحظات قانونی اجرای ریال دیجیتال:انتشار ریال دیجیتال بانک مرکزی با پشتوانه ملاحظات قانونی از جمله موارد زیر صورت پذیرفتهاست: ۱- بر اساس بند(الف) ماده(۱۰) قانون پولی و بانکی کشور، «بانک مرکزی مسوول تنظیم و اجرای سیاست پولی و اعتباری بر اساس سیاست کلی اقتصادی کشور است.»
همچنین با توجه به بند(ب) این ماده «هدف بانک مرکزی ایران حفظ ارزش پول و موازنه پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی و کمک به رشد اقتصادی کشور است».بر همین اساس پس از مطالعات گسترده، بررسیتجربیات سایر کشورها و برگزاری جلسات متعدد با سایر دستگاههایذیربط و سایر حوزههای بانک مرکزی، این بانک ملزم به این شد که به انتشار «ریال دیجیتال» اقدام نماید.
2- پیرو مصوب در یکهزار و سیصد و بیست و هفتمین جلسه شورایپول و اعتبار موضوع «مقررات انتشار ریال دیجیتال» مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱، تکلیف اجرای این پروژه بر عهده بانک مرکزی نهاده شد.لازم به توضیح است براساس بند(الف) ماده(۲) قانون پولی و بانکیکشور، پول رایج کشور به صورت اسکناس و سکههای فلزی قابل انتشار بوده و در مفاد مصوبه شورای پول و اعتبار نیز تاکید گردیده است «ریال دیجیتال اسکناسی است که به صورت دیجیتال بر بستر فناوریدفتر کل توزیع شده و توسط بانک مرکزی منتشر میگردد.»
3- بر اساس مفاد سند تحول دولت مردمیابلاغی طی نامه شماره ۱۵۸۴۸۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۸ رییس جمهور محترم، موضوع «انتشار توکن ریال بر بستر فناوری دفاتر کل توزیع شده به منظور توسعه کسبوکارهایبلاکچینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند در اقتصاد و افزایشکاربردپذیری رمزپول ملی با پیشنهاد قوانین لازم»، بعنوان تکلیفیبرای این بانک مورد تاکید قرار گرفته است.
4- به موجب بندهای (۳) و (۴) مصوبه شماره ۲۶۹۱۸/م خ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۹ مرکز ملی فضای مجازی، ضرورت برنامهریزی و اقدام لازم از سوی بانک مرکزی مبنی بر توسعه و انتشار تدریجی رمزپول ملی مورد تاکید واقع شده است.
5- مطابق بند(ت) ماده(۱) تصویب نامه ۱۰۷۸۳۷ مورخ ۱۳۹۷/۸/۱۵ هیئتوزیران، ایجاد فضای آزمون نوآورانه با زیرساختهای مورد نیاز بانکی- پرداختی بعنوان تکلیف این بانک مورد تاکید واقع شده است؛ که یکیاز اهداف انتشار ریال دیجیتال میباشد.
6- همچنین باتوجه به مصوبه ۰۱۱۵۱۲/۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ شورایفقهی بانک مرکزی، ریال دیجیتال دارای مشروعیت و مالیت بوده و مصوبات این شورا نیز براساس تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون برنامه پنج ساله ششم لازم الرعایه میباشد.
7- براساس ماده (۶) قانون تجارت الکترونیک، هر گاه وجود یک نوشته از نظر قانون لازم باشد، «دادهپیام» در حکم نوشته است. بر این اساس، موضوع انتشار اسکناس به صورت الکترونیکی در قالب دادهپیام با ویژگیهای قیدشده در قوانین مزبور فاقد اشکال تلقی میگردد.
ب- مزایا و معایب پول دیجیتال:در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، مزایاو معایب جدی برای پول دیجیتال مطرح است لذا اگر بانک مرکزیکشورمان برای اجرای ریال دیجیتال مصمم است لازم است به این مزایاو معایب توجه شود:
مزایا:۱- پتانسیل برای پرداخت سریعتر و ارزانتر داخلی و برونمرزی
۲- پتانسیل ارایه حساب به سپردهگذاران خرد بهعنوان مکانی امنتر برایسپردهگذاری
۳- امکان بهبود انعطافپذیری سامانه پرداخت در برابر حملات سایبری،خرابیهای عملیاتی، و خطاهای سختافزاری نسبت به ذخیرهسازی و پردازش دادههای متمرکز که فراوانی کمتری دارند.
۴- امکان ارایه جایگزین برای فنآوریهای دیجیتال بخش خصوصی،مقابله با ریسکهای عملیاتی، یا کنترل انحصار حاصل از این ارایهدهندگان
۵- پتانسیل ایجاد انگیزه برای مشارکت در بخش بانکی برای افراد بانکی و یا حتی غیربانکی
۶- توان بالقوه برای بهبود عملکرد سیستمهای ضدپولشویی و کاهش فرار مالیاتی، فساد، و فعالیتهای غیرقانونی
۷- امکان کاهش هزینههای مربوط به ذخیره کالای نقدی، حملونقل، و مدیریت در نظام بانکی
۸- پتانسیل کافی برای به چالش کشیدن قدرت انحصاری بانکهایتجاری؛ از این طریق میتوانند در زمینه سپردههای خرد به بانکهای تجاریفشار بیاورد تا نرخ بهره به سپردهگذاران را افزایش داده و خدمات مالیبیشتری را ارایه دهند.
معایب: ۱- خطرهای قابل توجه برای ثبات مالی ناشی از تفکیک بانک و فشارهای حاصل از آن۲- در مقایسه با پول نقد، ریسکهای قابل توجه در زمینه حفظ حریم خصوصی مصرفکننده مطرح است۳- برخلاف پول نقد، باعث افزایش ریسکهای سایبری و افزایش احتمال در معرض خطر قرار گرفتن وآسیب پذیری بیشتر است۴- چالشهای فنآوری بلاکچین: مقیاسپذیری معاملات، تجربه کاربر، مدیریت کلید، محرمانه بودن و سرعت عملیات۵- در شرایط نپذیرفتن پول دیجیتال بانک مرکزی توسط عموم مردم، عدم یکپارچگی ایجاد و در نتیجه سامانههای پرداخت دیجیتالی به حاشیه رانده میشود، و امکان محرومیت مالی وجود دارد۶- امکان دسترسی خیلی راحت و ارزان دولت به سرمایههای مردم؛ هر نوع پولی که توسط بانک مرکزی امکان نگهداری آن وجود داشته باشد، میتوانددر دسترس دولت قرار گیرد۷- مواجهشدن با ریسکها و خطرهایناشناخته.(پول دیجیتال بانک مرکزی (CBDC): مبانی نظری و تجارب- پژوهشکده پولی و بانکی)
ج- مصوبات و اقدامات مورد نیاز برای اجرای طرح حکمرانی ریال
براساس بررسیهای کمیته دانشبنیان و اقتصاد دیجیتال، برای تحقق واقعی ریال دیجیتال و جلوگیری از سوءاستفادههای متصور، لازم است اقدامات، مصوبات و قوانینی درخصوص حکمرانی ریال انجام گیرد که پیشنهاد میگردد:
1- بانک مرکزی مکلف است تا انتهای سال ۱۴۰۲ رمزپول بانک مرکزی را طراحی، پیادهسازی و عملیاتی کند.
2- بانک مرکزی میتواند اسکناس را در قالب دیجیتال منتشر کند.
3- به منظور ارتقای حکمرانی ریال، بانک مرکزی جمهوری اسلامیایرانموظف است ظرف ۳ ماه برنامه اجرایی این کار را به رییس جمهور محترم ارسال نماید. این برنامه پس از ابلاغ رییس جمهور برای کلیه سازمانهایاجرایی لازمالاجرا خواهد بود.
4- ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری کلیه دستگاههای اجراییذیربط موظف است برنامهریزی لازم برای رساندن حجم قاچاق کالا و ارز به کمتر از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی را انجام و ظرف ۲ سال اجراییکند.
5- وزارت صمت موظف است ظرف مدت ۱ سال عملیاتی سازی کامل سامانه جامع تجارت شامل کلیه موارد مرتبط واردات، صادرات،انبارش، توزیع، صورت حساب الکترونیک، ثبت سفارش، تخصیص ارز، گمرک و سایر موارد مربوط را با همکاری بانک مرکزی، گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، وزارت جهاد کشاورزی و ... انجام دهد.
6- وزاتخانههای مسکن، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند ظرف یکسال سامانههای اسکان، دارو و صورتحساب الکترونیک محصولات کشاورزی را بصورت کامل عملیاتی و سرویسهای لازم را در اختیار دستگاههای ذیربط از جمله شبکه بانکیقرار دهند.
7- سازمان ثبت احوال موظف است تا انتهای سال ۱۴۰۲ سرویس سببینسبی را با دقت کامل فراهم و به سازمانهای مربوط از جمله شبکه بانکیارایه دهد.
8- قوه قضاییه مکلف است ظرف ۱ سال کلیه احکام و دستورات قضاییمالی را به قالب قابل فهم توسط ماشین تبدیل و سرویس دقیقشناسنامه محکومین مالی را به سازمانهای ذی ربط و از جمله شبکه بانکی ارایه دهد.
9- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۱ سال علاوه بر دیجیتالی سازی کلیه دادههای مربوط به معاملات املاک، سهامداریکلیه اشخاص حقوقی، وکالتنامهها، سرویس دقیق در این خصوص را به دستگاههای اجرایی ذیربط و از جمله شبکه بانکی ارایه کند.
10- سازمان امور مالیاتی مکلف است عملیاتی سازی سامانه مودیانو نصب صندوق فروشگاهی در کلیه فروشگاهها را در مدت ۲ سال انجام دهد.
11- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری وزارت صمتظرف مدت ۱ سال پایگاه داده مشاغل را تکمیل و سرویسهای لازم را به اشخاص ذی ربط از جمله شبکه بانکی ارایه کند.
12- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ظرف مدت ۱ سال پایگاهداده رفاه ایرانیان را تکمیل و سرویسهای لازم را در اختیار ذینفعانو از جمله شبکه بانکی قرار دهد.تبصره: کلیه صندوقهای بازنشستگیموظفند دادههای مورد نیاز برای این کار را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند. این دادهها از طریق وزارت رفاه در اختیاربانک مرکزی قرار خواهد گرفت.
13- به منظور تکمیل سامانههای ذی نفع واحد، مالک واحد و اعتبارسنجی،سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است ظرف مدت یک ماه اطلاعات مربوط به سهامداری اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران قرار دهد.
14- کلیه دستگاههای اجرایی موظف هستند دیتای مورد نیاز بانک مرکزی برای اجرای طرح حکمرانی ریال را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.
در هر صورت لازم است توجه شود که بانک مرکزی برای اجرای ریالدیجیتال مجوزهای قانونی لازم را دریافت کرده و مانع قانونی برای آن ندارد.
اما باید برای رفع اشکالات فنی و محتوایی که برای امکانسنجی استفاده از پول دیجیتال، پیشبینی میشود مطالعات بیشتر کارشناسیداشته باشد.تذکر این نکته هم ضروری است که برخی بانکهای مرکزیدنیا به دلیل دانش ناکافی، تصور میکنند اقتدارشان با رمزارزها کاهش پیدا میکند و لذا مخالفت جدی داشتهاند برهمین اساس، نبایستیاستفاده از ابزار ریال دیجیتال در کشورمان موجب آن شود که بانک مرکزی، بیش از گذشته مانع رشد و رگولاتوری رمزارزها شود.