دریافت لینک صفحه با کد QR
اصلاحات نظام کارمزد باید به نفع همه شبکه پرداخت باشد
ايرنا , 29 خرداد 1402 ساعت 12:59
مدیرعامل یکی از بانکهای خصوصی گفت: نظام کارمزد باید به نفع همه عوامل و عناصر شبکه پرداخت اصلاح شود؛ به عبارتی عواملی که در ساختار و فرایندهای شبکه پرداخت حضور دارند و هزینه و زمان صرف میکنند، باید برای تداوم حیات و بهبود در ارایه خدمات از منافع و درآمدهای حداقلی آن نیز برخوردار شوند.
آیتیمن- «کورش پرویزیان» مدیرعامل بانک پارسیان اظهار کرد: با مصوبه اخیر بانک مرکزی مدل جدید نظام کارمزدها به الگوی شبکههای پرداخت بینالمللی نزدیکتر شده است. چنین تغییراتی نظام بانکی را نسبت به نظامات سایر کشورهای مشابه دنیا بهروزتر کرده و موجب ارتقای رتبه کشور میشود. همچنین نظام جدید کارمزدی موجب افزایش سرمایهگذاری بانکها در شبکه پرداخت نیز میشود. با انجام سرمایه گذاریهای جدید و با ارتقا و بهروزرسانی شبکه پرداخت شاهد افزایش کیفیت خدمات و گسترش آن باشیم.
وی افزود: نکته مهمیکه باید به عنوان نماینده بانکهای خصوصی ضمن تشکر از اهتمام حوزه فناوری بانک مرکزی در خصوص انجام کار سنگین بخشی از اصلاحات نظام کارمزدهای الکترونیکی باید عرض کنم این است که سالیان زیادی بود که دست اندرکاران به دنبال اصلاح چنین موضوعاتی بودند و رایزنیهای مختلفی با بخشهای مختلف در سالهای گذشته انجام شد تا لااقل هزینه خدمات توسط استفاده کنندهنهایی از این خدمات پرداخت شود که متاسفانه انجام نشد. بخشی از این مساله، در بخش دولتی همچنان حل نشده است و امیدواریم با توجه به اینکه بانکمرکزی در این دوره به اصلاح نظام کارمزدها پرداخته، این مسائل نیز برطرف شود.
پرویزیان با بیان اینکه بانکها برای تکالیفی که از سوی دولت در مورد پاسخ به استعلامات و ارایه خدمات به دستگاههای مختلف دولتی انجام میشود، هزینه میکنند، ولی کارمزدی دریافت نمیکنند ولی برعکس هر اطلاعاتی بانکها از دستگاههای دولتی میگیرند، بابت آن هزینه پرداخت میکنند، تصریح کرد: برای مثال استعلامهای سازمان مالیاتی و برخی از دستگاهها برای تراکنشها برای بانکها هزینههایی به همراه دارد که هزینه این خدمات از سوی دولت به بانکها پرداخت نمیشود. این در حالی است که بانکها برای هر استعلامیاز بخشهای دولتی مثل ثبت احوال و وزارت ارتباطات هزینه پرداخت میکنند. البته در گذشته پیشنهاداتی در اینباره مطرح شده اما روند اجرای آن در حال حاضر متوقف شده است و امیدواریم در دوره جدید این مساله نیز برطرف شود تا با افزایش درآمدها، سرمایه گذاریها افزایش یابد.
نظام کارمزد باید به نفع همه شبکه پرداخت باشد
پرویزیان با تاکید بر اینکه نظام کارمزد باید به نفع همه شبکهای باشد که از آن استفاده میکنند، گفت: یعنی مصرفکننده، شرکت پرداخت، پذیرنده، بانکها و شبکههای ملی مثل شاپرک و شتاب باید بتوانند طبق نظام کارمزدی که شکل گرفته متناسب با نقش و سهم خود از سرمایه گذاریها، هزینههای خدمات را بازیافت کنند. در واقع عواملی که در این شبکه به صورت ساختاری حضور دارند، باید امکان حیات داشته باشند.
وی تاکید کرد: نمیشود هزینه سنگینی را به یک طرف تحمیل کرده و منافع به طرف منتقل شود. بعضا دیده میشود که در نظام قبلی خدماتی را برای یک بخش ایجاد میکرد و هزینه آن را بخشهای دیگر پرداخت میکردند. نظام جدید کارمزدها این مساله را اصلاح کرده است. البته هنوز هم جای بهبود دارد و باید به پیشنهاداتی که ارایه شده توجه شود. شبکه پرداخت که در این زنجیره فعالیت میکند باید بتواند هزینه خدماتش را دریافت کند و سرمایهگذاری آتی نیز انجام دهد.
وی در پایان تاکید کرد: سرمایه گذاری و هزینههای زیادی برای حفظ و نگهداری سامانهها، تجهیزات و زیرساختهای الکترونیک و موضوعات وابسته نظیر امنیت و پایش آن مورد نیاز است که امیدواریم با اجرای کامل این مجموعه از دستورالعملها، زمینه برای بهبود و اصلاحات آن به موقع اجرا شود.
کد مطلب: 281191
ITMen
https://www.itmen.ir