با افزایش استفاده از پیامرسانهای بومیانتظار از کارکرد و کیفی شدن آنها نیز بیشتر شده است و بعضا کاربران،آنها را با پلتفرمهای خارجی مقایسه میکنند و انتظار دارند شاهد سرویسهای بهتری باشند.
آیتیمن- از سوی دیگر باتوجه به بومیبودن انتظار میرود سکوهای داخلیسرویسهایی ویژه و سرزمینی ارایه دهند تا مزیت رقابتی نسبت به همتای خارجی خود داشته باشند.
بنابر اعلام مسوولان وزارت ارتباطات پیامرسانهای داخلی تا کنون ۳۵میلیون کاربر یکتا دارند و پیش بینی میشود با رونمایی از طرح اینترکانکش این تعداد نیز افزایش داشته باشد.
اگرچه وزارت ارتباطات و زیرمجموعههای تحت حاکمیتش برای حمایتمالی و زیرساختی از سکوهای بومیتلاش میکنند و از آنها دفاع تمام قد دارند اما به نظر میرسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب کاربر فاصله داریمبه گونهای که کاربران در فضای مجازی به مشکلاتی همچون اختلال سرور، عدم آپلود فایل ویدئویی و… در پیامرسانهای بومیاشاره میکنند و برخیدیگر نیز از برطرف نشدن مشکلات چندین ساله گلایه دارند.
یکی از کاربران سکوهای داخلی در همین زمینه میگوید: با توجه به اینکه کار ما با شبکه اجتماعی است و حدوداً ۵ سالی است که از شبکههای پیامرسان بومیاستفاده میکنم از همان ابتدا مشکل دانلود و آپلود داشتیم و هنوز این مشکلات در برخی سکوها برطرف نشده به عنوان مثالهمه پلتفرمها پیشرفتهایی داشتند و روبیکا هم بستری جدید مثل روبینو و… داشته اما در زمینه کیفی هیچ پیشرفتی نداشته یعنیهمان مشکلات از جمله مشکل آپلود فیلم، ربات انتقال محتوا و آلبومیشدن تصاویر را داشته و این مشکلات حدود پنج سالی هست که وجود دارد و هیچ اقدامیدر این زمینه نشده است.
وی افزود: شبکههای اجتماعی داخلی تا حدودی پیشرفت از لحاظ دسترسی و کاربری دارند اما روبیکا در زمینه ربات اقدامینکرده و اینباعث میشود مدیران کانالها و شبکههای اجتماعی نتوانند بازخوردی که میخواهند را بگیرند و سرعت انتشار محتوایشان پایین بیاید. این در حالی است که بقیه شبکههای اجتماعی داخلی عموماً همه ربات دارند که میتوان از طریق آن محتوا را از پلتفرمیبه پلتفرم دیگر انتقال داد.
یک کاربر دیگر میگوید: خیلی از پلتفرمهای داخلی، مدیا را به صورت آلبومینمیفرستند و این امکان را نمیدهند که یک عکس و یا یک فیلمرا انتخاب و به صورت آلبومیارسال کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: مشکل دیگری که در بعضی از پیامرسانها به خصوص روبیکا هست، مشکل اختلال سرور است. چند وقت پیش هم چند تا از پیامرسانها مختل شدند و برای چند ساعت کار نمیکردند. در زمینهسرعت سرورهایشان نیز مشکل وجود دارد. یعنی ما برای دانلود و آپلود محتوا گاهی لازم داریم که یک بار از نرم افزار خارج و بعد دوباره وارد شویم تا بتوانیم با سرعت خوب دانلود یا آپلود کنیم.
این کاربر با بیان یکی از مشکلات سکوهای بومیگفت: دیگر اینکه رابط کاربری راحتی ندارند. این موضوع در یک یا دو پلتفرم وجود دارد.
به گفته این کاربر مشکل دیگر پیامرسانهای داخلی این است که لود شدن پیامهای جدید و نوتیفهای آنها و اجرا در پس زمینه مشکل دارند یعنیقابلیت این را ندارند که همان لحظه که پیامیمیآید نوتیف آن در گوشی نشان داده شود.
وی با بیان یکی از ضعفهای روبیکا گفت: اگر بخواهید یک فیلم را از طریق نسخه وب روبیکا در کانال خود منتشر کنید، متوجه میشوید که فایل به صورت ویدئویی و مرسوم منتشر نمیشود و به صورت یک فایلبارگزاری میشود!
وی یادآورد شد: متأسفانه به نحو احسن نمیتوانیم بارگذاری محتوا داشته باشیم یا با تأخیر بارگذاری میشود یا چند محتوا را نمیتوان همزمان آپلود کرد.
کاربر دیگری به موضوع پشتیبانی پلتفرمهای بومیاشاره کرد و گفت: وقتی با پشتیبانی صحبت میکنیم میگویند فعلاً قصدی برای اضافه شدن امکانات نیست!
وی افزود: پلتفرمهای بومی از سوی دولت و از طریق طرحهای حمایتینهادهایی مانند وزارت ارتباطات حمایت مالی میشوند. همچنین از نظر زیرساختی نیز تسهیلات دریافت میکنند پس فکر میکنم انتظار کاربر از آنها برای افزایش ارتقای کیفی تأمین نیازها بجا باشد.
انتقادات کاربران در حالی مطرح میشود که محمد خوانساری، معاون وزیرارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات پیش از این تاکید کرده بود: قاعدتاً برای آنکه پیام رسانهای بومیبه صورت گسترده در کشور مورد استفاده قرار گیرند، باید مزیتهای رقابتی را بر مبنای ظرفیتهایی که در دولت و نیز دولت الکترونیک وجود دارد، در اختیارشان بگذاریم.
وی گفته بود: در حوزه پیام رسانها برنامه وزارت ارتباطات همراستا با تکالیفی که مرکز ملی فضای مجازی برعهده این وزارتخانه گذاشته است، کاملاً روشن است. ما باید تمامیظرفیتها در کشور را تجمیعکنیم و به مردم خدمت بهتری ارایه دهیم. این خدمت بهتر میتواند در قالب استفاده از پیام رسانهای بومیارایه شود. این موضوع به عنوان یکمزیت رقابتی نسبت به نمونه مشابه خارجی، پیام رسانهای بومیرا تقویت میکند.
خوانساری با تاکید بر اینکه در سازمان فناوری اطلاعات برنامههای مربوط به تقویت حوزه پیام رسانی را دنبال میکنیم، در مورد تسهیلاتی که به پیام رسانهای بومیتعلق خواهد گرفت، گفت: هر نوع تسهیلی را که مصوب شورای عالی فضای مجازی باشد به عنوان تکالیف بالادستیدنبال میکنیم و برنامه تقویت شبکههای پیام رسانی نیز در قالب همین موضوع است و خارج از این تکالیف نیست.
وی گفت: تاکنون تسهیلاتی در قالب وام و یا ظرفیتهای سرور در مراکز داده داخلی برای پیام رسانهای بومیدر نظر گرفته شده و این تکالیفرا همچنان دنبال میکنیم.
به گزارش مهر، به نظر میرسد وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازیضمن ارایه حمایتهای مالی و زیرساختی به پیامرسانهای بومیباید بر نحوه خدمات رسانی آنها، انتقادات کاربران از آنها و کیفیتسرویسهایشان نظارت دقیقتری داشته باشند و اگر قرار است تسهیلاتی ارایه شود بر پایه خدمت رسانی بهتر و با کیفیت تر صورت گیرد.