مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد کرده است که هر گونه فعالیت در فضای مجازی و تبلیغات در حوزه گردشگری صرفا در چارچوب مقررات این حوزه و با دریافت مجوزهای لازم از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امکانپذیر باشد.
آیتیمن- مرکز پژوهشهای مجلس اخیرا در گزارشی که با عنوان منظومه بایستههای محتوایی تبلیغات بازرگانی در ایران منتشر کرده، خلاءهایقانونی این حوزه را بررسی کرده است.
در این گزارش آمده است: نهادینه شدن پلتفرمهای شبکههای اجتماعی در بین جوامع مختلف، زمینه مناسبی را برای تبلیغ و تایید از سویچهرهها (سلبریتیها) فراهم کرده است. در کشور ما نیز توسعه شبکههایاجتماعی که میلیونها مخاطب را به خود اختصاص داده است به رشد چنین پدیدهای بیش از پیش دامن زده است. مطالعات صورت گرفته حاکی از این است که در چارچوب نظم حقوقی کنونی قوانین و مقررات موجود درخصوص تبلیغات و تاییدهای صورت گرفته ازسوی چهرهها در فضای سنتی و به طریق اولی فضای مجازی و شبکههای اجتماعیپاسخگوی چالشهای موجود نیست.
پژوهشگران مرکز پژوهشهای مجلس در این آئیننامه با بیان قوانینانگلستان میگویند: دستورالعملهای صادره از سوی اداره استانداردهایتبلیغات انگلیس و سازمان رقابت و بازار انگلیس، نحوه اعمال اینمقررات را برای تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی از جمله استفادهاز کاربران تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) روشن کرده است. مطابق اینآییننامهها این مرجع اذعان کرده است که چنانچه یک اینفلوئنسر با هدف تجاری پستی را به اشتراک میگذارد، باید به این هدف تجاری اشاره کند.این بدان معنی است که اینفلوئنسر باید اظهار کند که در ازای اینارسال مطلب و پست مبلغی به او پرداخت شده است یا نه. اگرچه پرداخت معمولا شامل پول میشود، با وجود این هدایا، وامها، محصولها و تجارب نیز مشمول پرداخت میشود.
در این گزارش در خصوص تبلیغات مهاجرت آمده است: رسانههایغیرهمسو با منافع ایران از مخاطبان ایرانی زیادی برخوردار هستند.تبلیغ مهاجرت در این رسانهها با تشدید رؤیای دستیابی به فرصت شغلی و شرایط مالی مطلوب و رفاهی را میتوان به مثابه یک نیرویمحرکه دانست که روند مهاجرت را افزایش داده است. علاوه بر این،مؤسسههایی که در زمینه مهاجرت فعالیت دارند با تبلیغات گسترده و وعدههای رنگارنگ سعی در به دست گرفتن این بازار به نفع خود دارند و با تأثیرگذاری بر افکار مخاطب از طریق تبلیغ واهی و ترسیم یکتصویر فانتزی از مزایای مهاجرت اقدام به تشویق و ترغیب به مهاجرت میکنند. بسیاری از سایتها، صفحات و مؤسسههایی که تشویق به مهاجرت کسبوکار آنهاست، به صورت دائم در حال تبلیغ مهاجرت هستند و با ارایه تصویری فانتزی از کشورهای مقصد، تجارت پرسودی را به هم زدهاند. محتوای صفحات مجازی یا سایتهای این مؤسسهها چیزینیست جز تبلیغات گسترده خرید خانه و ویلا در ترکیه و امارات و تشویق به گرفتن بورسیه تحصیلی و شغلی کانادا و آلمان و کشورهایعربی. کار این مؤسسهها تبلیغات بیرویه و بدون حد و مرز مهاجرت است بدون اینکه از معایب و مضرات و آسیبهای مهاجرت و محدودیتهای کشورهای مقصد سخن بگویند.
محققان این مرکز با بیان ماده واحده ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجیمصوب جلسه ۵۷۵ شورای فرهنگ عمومیپیشنهاد دادهاند تبلیغات راجع به مهاجرت، خرید ملک، تحصیل، سرمایهگذاری، اخذ اقامت و ویزا در خارج از کشور در کلیه رسانهها و به هر شیوه صریح یا ضمنی ممنوع باشد.
در بخش دیگری از این گزارش به موضوع تبلیغات ناخواسته پرداخته و در این باره نوشته شده است: تبلیغات ناخواسته فقط آزاردهنده نیست بلکه ممکن است با خطرات و آسیبهای جدی برای شخص دریافتکننده تبلیغهمراه باشد.
برای مثال برخی از این تبلیغات در فضای الکترونیکی تبلیغ با هویتمجهول و ارسال تبلیغات ناخواسته ممکن است همراه با بدافزارهایی باشد که پس از کلیک روی آن رمزهای عبور کاربران را دزدیده و باجافزار رمزگذاریشدهای را به طور پنهانی فعال کنند.