کمپانی شیائومی گزارش مالی خود برای ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. اعداد و ارقام مورد اشاره در این گزارش برای تولیدکننده چینی که در آستانه ورود به بازار خودروهای برقی دارد؛ امیدوارکننده هستند.
آیتیمن- تعداد کاربران فعال ماهیانه شیائومی در حد فاصل ماههای ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ برابر با ۵۹۴.۸ میلیون نفر بوده و اکنون این رقم احتمالا به نقطه عطف ۶۰۰ میلیون نفریرسیده است.
در این دوره، درآمد کسبوکار گوشیهای هوشمند شیائومی به ۳۵ میلیارد یوان (اندکی کمتر از ۵ میلیارد دلار) رسید.همچنین در این مدت شیائومی موفق به فروش ۳۰.۴ میلیوندستگاه گوشی هوشمند شد.
میانگین قیمت فروش هر گوشی به ۱۱۵۲ یوان (تقریبا ۱۶۳دلار) رسید؛ رقمی که در مقایسه با دوره ۳ ماهه قبلی رشد ۲.۷درصدی را نشان میدهد.
شیائومی با کسب سهم ۱۱.۳ درصدی از بازار در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
این در حالیست که تعداد گوشیهای فروخته شده توسط شرکتهای برتر شامل اپل و سامسونگ طی همین دوره تقریبا ۲برابر بیشتر بود.
تعداد دستگاههای فروخته شده شیائومی در بازار چین نسبت به دوره ۳ ماهه پیشین ۲۲.۲ درصد افزایش یافت. اما ویوو از شیائومی پیشی گرفت و رقیب خود را به رتبه چهارم منتقل کرد. اپل رتبه نخست را کسب کرد و اوپو نیز در جایگاه دوم ایستاد.
مجموع درآمد شیائومی طی این دوره به ۵۹.۵ میلیارد یوان(۸.۴۳ میلیارد دلار) رسید. همچنین میزان سودآوری خالص شرکت در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ برابر با ۳.۲ میلیارد یوان(۴۵۰ میلیون دلار) بود.
با اینحال چنانچه هزینههای مربوط به کسبوکار خودروهایبرقی هوشمند را مد نظر قرار دهیم؛ در اینصورت میزانسودآوری خالص کمپانی به ۱.۱ میلیارد یوان (۱۵۰ میلیوندلار) خواهد رسید.
شیائومی شرکتی است که در زمینه اینترنت اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی نیز سرمایهگذاری میکند.
تعداد دستگاههای متصل این شرکت به ۶۱۸ میلیون واحد افزایش یافته و ۱۲.۳ میلیون نفر کاربر از حداقل ۵ نمونه از این دستگاهها استفاده میکنند.
درآمد حاصل از فروش لوازم خانگی هوشمند بزرگ مانند یخچال،دستگاههای تهویه مطبوع و ماشین لباسشویی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافت.
در این دوره ۲.۸ میلیون دستگاه تلویزیون به فروش رفته و در نتیجه نام شیائومی در میان ۵ تولیدکننده برتر تلویزیونهای هوشمند قرار گرفته است.
همچنین شیائومی از برنامه خود برای کاهش انتشار گازهایگلخانهای به میزان حداقل ۷۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و ۹۸ درصد تا سال ۲۰۴۰ خبر داد.
این برنامه، مسیر دستیابی به هدف نهایی کمپانی یعنیعدم انتشار گازهای گلخانهای را هموار میکند.