دبیر علمی نخستین نمایشگاه صنعت پست ایران گفت: کسانی که با خدمات تجارت الکترونیکی کار میکنند میدانند که امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیکی فعالیت میکند. اکنون بیش از ۷۰ درصد از ترافیک پستی را کالاهای تجارت الکترونیکی تشکیل میدهند و کار اصلی پست، خدمترسانی به تجارت الکترونیکی است.
آیتیمن- محمدرضا قادری، دبیر علمی نخستین نمایشگاه صنعت پست ایران، درباره برگزاری این رویداد در خرداد ۱۴۰۲ گفت: شرکت ملی پست ایران به عنوان اصلیترین بازیگر حوزه پستی تصمیم دارد که برای نخستین بار کل زنجیره خدمات پستی کشور را در قالب یک نمایشگاه در کنار یکدیگر جمع کند. این زنجیره از تامینکنندگانِ لوازم و مواد مصرفی خدمات پستی، تولیدکنندگان تجهیزات برای ارائه خدمات و تولیدکنندگان نرم افزار و زیرساختهای ارتباطی و... تشکیل شده است.
قادری تاکید کرد: امروزه خدمات پستی به عنوان زیرساخت و سکوی تجارت الکترونیکی در دنیا شناخته میشود. از این رو بخش مهمی از نمایشگاه را به ارائه دهندگان خدمات لجستیک تجارت الکترونیکی اختصاص میدهیم.
وی ادامه داد: صنعت پست به بلوغ خوبی در کشور رسیده و قصد داریم در نمایشگاه صنعت پست، این پیشرفتها را برای عموم مردم به نمایش بگذاریم.
دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست تاکید کرد: در یک سال و نیم گذشته چهار رویداد و نمایشگاه داشتیم؛ ابتدا استارتاپ پست را همزمان با افتتاح مرکز نوآوری پست و در قالب همایشی دو روزه و در مهرماه ۱۴۰۰ برگزار کردیم. سپس در اردیبهشت ۱۴۰۱ ایده بازار پست را با حضور ۴۰ شرکت و در قالب رویدادی یک روزه برگزار کردیم. در مهر ماه ۱۴۰۱ و همزمان با روز جهانی پست، رویداد سه روزه اینوتکس پست را در کیش داشتیم که حدود ۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند این بار اما کل زنجیره خدمات پستی در قالب یک نمایشگاه پیش روی مخاطبان و مردم قرار میگیرد.
دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست گفت: کسانی که با خدمات تجارت الکترونیکی کار میکنند، با خدمات بهروز شرکت پست آشنا هستند و میدانند که امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیکی فعالیت میکند. اما تصور دیگران این است که هنوز رسالت پست رساندن نامه است و هنوز آن ذهنیت را از پست دارند.
وی ادامه داد: در حالی که اکنون بیش از ۷۰ درصد از ترافیک پستی را کالاهای تجارت الکترونیکی تشکیل میدهند و کار اصلی پست خدمترسانی به تجارت الکترونیکی است. یکی از اهداف نمایشگاه همین آشنایی اقشار مختلف مردم با خدمات پستی است.
دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست با اشاره به سرانه پستی کشورمان، گفت: ما در شرکت ملی پست ایران سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مرسوله داریم که سرانه متوسط برای هر ایرانی حدود ۳ بسته در سال است. اما این سرانه در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر است.
قادری تاکید کرد: در کشورهایی مانند سوئیس و آلمان، هنوز فرهنگ مکتوب برای مردم اهمیت دارد. آنجا هر خرید اینترنتی انجام میدهید، فیش واریزی آن برای شما ارسال میشود. یکی از مسئولان کشور سوئیس میگفت؛ با اینکه ما در کشورمان بهترین بانکها را داریم، اما مردم ما علاقه به نگهداری اسکناس دارند. علت این امر هم همین فرهنگ مکتوب در این کشورها است. هر خریدی که انجام میدهند یا هر قبضی که پرداخت کنند، رسیدِ آن برایشان پست میشود.
نخستین نمایشگاه بینالمللی صنعت پست ایران، به همت شرکت ملی پست ایران و در بخشهای تجارت الکترونیکی، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته؛ خردادماه سال جاری در مصلی امام خمینی(ره) برگزار میشود.