مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه هشتاد هزار تاکسی با هوش مصنوعی در پایتخت کنترل میشود، گفت: قرار است که ۴۰ پروژه تحولی در سازمان تاکسیرانی برای ارتقای بهرهوری رانندگان و بهبود خدمترسانی اجرا شود.
آیتیمن- مهدی وحدتکار افزود: ۴۰ پروژه کوچک و بزرگ برایسازمان تاکسیرانی تعریف شده است تا بتوانیم نحوه نظارت را تغییردهیم. باید از تکنولوژیهای جدید استفاده کنیم. میخواهیمنرمافزارهایی روی گوشیهای رانندگان تاکسی نصب کنیم یا تجهیزاتیبر روی تاکسیها نصب شود تا براساس این مدل نظارت بر تاکسیرانیفراهم شود.
وی با بیان اینکه ۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی در تهران وجود دارد که قطعا نظارت بر روی تمام آنها سخت است، گفت: قرار است که تاکسیها را نظارت کنیم. به عنوان مثال یک تاکسی گردشی داریم که شاید هر جاییدیدیم بگوید در حال جابجایی مسافر هستم یا به منزل میروم و ... ما باید ابزارهایی داشته باشیم که تاکسیها خدمترسانی به مردم کنند به همین دلیل میخواهیم از روشهای اینترنتی استفاده کنیم تا بدانیمتاکسی کجاست.
وی در ادامه درباره هوشمندسازی تاکسیها تصریح کرد: ما بحث شاتلسرویس را داریم. مبدأ و مقصد مشخص است و این مبدأ و مقصد براساس نیاز مسافر صورت میگیرد. مثلا ما چند نقطه اضطراری را مشخص میکنیم و در ساعات پیک تعدادی ون را به آن نقطه اضافه میکنیم. این ونها به مرکز کنترل تاکسیرانی متصل هستند. به ونهااعلام میشود که به فلان مرکز از دحام برود و مسافر را جابجا کند. سناریوچیده میشود و در ونها به صورت هوشمند به محلهای پرازدحام اعزام میشوند و ما میتوانیم با این کار مشکل را برطرف کنیم.
وحدتکار ادامه داد: مثلا به یک ون اعلام میشود که به میدان ونک برود و مسافران را به مقصد سیدخندان برساند و به ون بعدی مقصد دیگریمیدهد. در اصل یک هوش مصنوعی است و ما این کار را توسط شرکتهای دانشبنیان انجام میدهیم. ونها به زودی به تهران میآیند و این کار را اجرایی خواهیم کرد.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره افرادی هم که تاکسیدارند، اما برای جابه جایی مسافر از آن استفاده نمیکنند، گفت: تعدادیتاکسی در تهران وجود دارد که در خدمت مردم نیست. پدیدهای که سالهاست با آن مواجه بودهایم. برخی افراد تاکسیران نیستند، اما تاکسی را گرفتند و از مزایای آن استفاده میکنند. با این روش نظارت دیگر تاکسیران واقعی مشخص خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه تاکسی بانوان قرار است به صورت ۲۴ ساعته باشد و دائما سرویسدهی کند و پیگیریهایی صورت گرفته و به زودیاین امر هم اجرا میشود، گفت: تعاملاتی نیز با تاکسیهای اینترنتیداشتهایم. جلسات مفصلی گذاشتهایم. تصور اینکه روی یک مسافر دو نفر بجنگند درست نیست. ما جلساتی گذاشتهایم و مدلهای تعاملیاستخراج شده است.
وی افزود: احتمالا به زودی امکان واگذاری سهام برخی از تاکسیهایاینترنتی به رانندههای تاکسی فراهم میشود. تاکسیران میتواند با سرویسدهی بخشی از سهام شرکت را داشته باشد البته به هر میزانی که توانایی دارد. تعاملات اولیه صورت گرفته، اما هنوز نهایی نشده است. ماهمچنین روی مدل کسب و کار برنامه ریزی کنیم.