معاون رییس سازمان فناوری اطلاعات، ویژگی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را ارایه خدمات با یک بار احراز هویت دانست و گفت: ۱۱ میلیون کاربر از شهریور تاکنون از خدمات این پنجره استفاده کرده اند.
آیتیمن- جواد موحد، در همایش «معماری پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی» با بیان این که همهگیری کرونا یکی از اصلیترین محرکهای پیشرفت خدمات دولت الکترونیکی طی دو سال گذشته بود، گفت: محرکهای دیگری نظیر رشد تصاعدی فناوریهای نوظهور، افزایش انتظارات مردم، تغییرات جمعیتی و لزوم ایجاد عدالت دسترسی به خدمات دولتی نقش بسزایی را در رشد و پیشرفت دولت الکترونیکی در سطح دنیا داشته اند.
وی افزود: از این رو در نقشه راه کشورهای زیادی از جمله ژاپن و سنگاپور و کشورهای منطقه، پنجره ملی خدمات یکی از پروژههای مهم دولتها به شمار میرود.
موحد افزود: به طور کلی دستگاهها در برابر تغییر از خود مقاومت نشان میدهند، اما وجود محرکهای اجتماعی مانند افزایش جمعیت، وضعیت اقتصادی، نیروی کار و محرکهای فناوری و برخی موارد دیگر، آنها را وادار به پذیرش اصلاحات و بازمهندسی فرآیندها میکنند. معاون رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحویل خدمات، خط مشی گذاری و تصمیم گیری، پردازش و عملیات، تنظیمگری و اجرا، نیروی کار، حوزههای ماموریت دولتها به شمار میروند، گفت: در این میان، آینده دولت هوشمند در ایران در حوزه تحویل خدمات به سمتی پیش میرود که ارایه خدمت در آینده نزدیک مبتنی بر فناوریهای جدید بایستی متحول شود. وی افزود: در حوزه خط مشیگذاری نیز موضوع دولت پیشبینی کننده با استفاده از کلان دادهها و تحلیل سناریو مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است. این موارد در طراحی دولت هوشمند مدنظر وزارت ارتباطات است و در دستور کار قرار گرفته است.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، با بیان اینکه امارات متحده عربی و عربستان در منطقه از جمله کشورهایی هستند که در حال راه اندازی پنجره واحد خدمات هستند که این امر نقش اساسی در ایجاد رضایت شهروندان از ارایه خدمات دولتها داشته است.
وی افزود: ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارایه خدمات با یک بار احراز هویت و ورود یکپارچه به سامانههای دستگاهها اجرایی و نهادهای عمومی است و در حال حاضر ۹۵ درصد دستگاهها به این پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و ۱۱ میلیون کاربر نیز از شهریور ماه تاکنون از خدمات این پنجره استفاده میکنند.