معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران گفت: سیاست مخابرات در حمایت از کسب و کارهای نوپای مبتنی بر ICT با اولویت حوزههای اینترنت اشیا، انتقال دادهها، امنیت سایبری، کلان داده، انتقال دادهها، پهن باند، فین تک و راهکارهای عمومیسازمانی آماده همکاری و تعامل با شرکتهای دانشبنیان و استارپی است.
آیتیمن- داوود زارعیان، با بیان این مطلب در همایش نوآوری در حوزه زیرساخت مخابراتی و آیسیتی افزود: همکاری بین مخابرات و استارتآپها منجر به بهبود راهکارها و خدمات و در نهایت به گسترش تجارت و ایجاد ارزش برای مشتریان میشود.
وی افزود: مشتریان هدف شرکت مخابرات ایران، کسب و کارهایی هستند که به دنبال بهبود سازمانی از طریق توجه به فناوریهای نوین موجود در خارج از مرزهای سازمانی خود بوده و با معیارهای تعیین شده توسط شرکت مخابرات ایران تطابق داشته باشد.
معاون تجاری و خدمات مشتریان با بیان اینکه بسیاری از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپ شناسایی شده اند و باید همکاری با آنان اجرایی شود، در زمینه مدلهای همکاری شرکت مخابرات با این شرکتهاگفت: سرمایهگذاری در استارتآپها )مانند سرمایهگذاری Verizon Ventures در هوش مصنوعی و اینترنت اشیا(، برنامههای شتاب دهی)مانند برنامه شتاب دهی Orange Fabs در اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، بهداشت دیجیتال)وشراکت و همکاری (مانند شراکت AT&T در زمینه پلتفرم هوشمند برای کمک به نابینایان)را از جمله مدلهای همکاری نام برد.
وی دسترسی به منابع (دسترسی به زیرساختهای فناوری مانند خدمات ابری و شبکههای ارتباطی، مانند اریکسون) و پشتیبانی مالی و ارایه فضای کاری (شراکت بین گوگل و یک شرکت در لندن در فضای اداری مجهز با تجهیزات و فناوری روز) را از دیگر مدلها همکاری مخابرات با شرکتهای دانشبنیان و استارت برشمرد و گفت: برگزاری رقابتهای استارتآپی (رویداد استارتآپی Orange در زمینه تکنولوژی و ارایه فرصت به استارتآپها برای ملاقات با مدیران ارشد) نیز از برنامههای دیگر در این زمینه است.
زارعیان نوآوری، مالکیت فکری،شراکتها و همکاریها، رویکرد مشتری محور ورویکرد فرصتهای رشد را از مکانیزمهای خلق ارزش در شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها دانست وگفت: از جمله تکنیکهای جذب ایده و تیم میتوان به برگزاری رویدادهای استارتاپی، ایجاد یک واحد ثبت و ارزیابی ایده، ایجاد ارتباطات استراتژیک، حضور در همایشهای استارتاپی، دانشگاهها و مراکز جذب ایده، تبلیغات در فضای مجازی و برگزاری کمپینهای آنلاین و تورهای بازدید اشاره کرد.
وی سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی ایران پرداخت و گفت: در دهه گذشته، ایران شاهد رشد مداوم در اقتصاد دیجیتال بوده است. طبق آمار، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی ایران از ۳.۸ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۶.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. اگرچه میانگین رشد در این بخش بالاتر از سایر بخشهای اقتصادی ایران است اما هنوز با میانگین اقتصاد جهانی فاصله دارد.
معاون تجاری و خدمات مشتریان با مروری بر تحولات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از منظر جهانی به تشریح گزارش اتحادیه جهانی مخابرات در اجلاسهای جامعه اطلاعاتی تونس و ژنو پرداخت و گفت: نکته حایز اهمیت در این گزارش این بود که مخابرات فقط تلفن نیست و بر توسعه اقتصاد بر مبنای ارتباطات تاکید شد اگرچه توزیع ارتباطات در دنیا عادلانه نیست و بعد از شکاف آگاهی بین فقیر و غنی به شکاف دیجیتال تبدیل شد.
وی در ادامه گزارش اجلاسهای جامعه اطلاعاتی به تصویب اعلامیه اصول اشاره کرد و گفت: این اعلامیه ۱۱ بند دارد که ۵-۶ بند آن بر شکاف دیجیتال، تقویت همکاریها و نوآوریهای مشترک توسط اپراتورهای قدرتمند با کمک دولتها و گاهی فراتر از آن همکاری کشورهای پیشرفته با غیر پیشرفته تاکید دارد.
زاعیان همچنین با تاکید به موضوع امنیت و حریم شخصی، آموزش و توانمندسازی دراعلامیه اصول اظهارداشت:توجه به توسعه زیر ساخت، حمایت حاکمیت، تقویت شرکا تجاری، استفاده از برنامههای نوآوری، امنیت و آموزش برای رفع شکاف بین تئوری و عملی باید این موارد عملیاتی شود.
وی یکی از ویژگیهای شرکتهای دانشبنیان و استارتآپ را سادگی و بدون تشریفات خواند واظهارداشت: با برگزاری رویدادهایی از این دست میتواند آغاز همکاریهای خوب و حرکت به سوی تحول و نوآوری در عرصه ارتباطات باشد.