عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقاداتی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تصویب آییننامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال از سوی مرکز پژوهشهای مجلس وجود دارد،گفت: اینکه کسب و کارها نمیتوانند ارتباط خوبی با آییننامه مذکور بگیرند، نشان میدهد که این آییننامه باید به درستی تقویت شود.
آیتیمن- جلسه بررسی آییننامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با حضور فاطمه قاسم پور، عضو کمیسیون اجتماعی و فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد و کلات و همچنین جمعی از مسوولان وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و امور دارایی و صمت و برخی صاحبان کسب و کارهای مجازی برگزار شد.
فاطمه قاسم پور در ابتدای این جلسه گفت: یکی از مسایلی که در حال حاضر کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی با آن درگیر هستند، بسترهای فروش و تبلیغات در فضای مجازی است که با نوسانات تصمیمگیریهای صورتگرفته در زمینه فضای مجازی، این کسب و کارها بالا و پایین میشوند. اخیراً دولت برای حمایت و ساماندهی کسب و کارها در فضای مجازی آییننامهای طراحی و تصویب کرده که متاسفانه بدون دقت نظر کارشناسی صورت گرفته و نتوانسته رافع مسایل باشد. ضمن آنکه فعالان این عرصه و صاحبان کسب و کارها هم از آن استقبال نکردهاند.
رییس کمیته آسیبهای اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: اولین جلسه درباره بررسی آییننامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در کمیسیون اجتماعی برگزار شد تا این آییننامه مورد ارزیابی قرار گیرد و مشخص شود به چه میزان قرار است رافع مسایل کسب و کارهای فضای مجازی باشد.
وی با بیان برخی از مهمترین مسایل کسب و کارها گفت: تأمین زیرساخت پایدار و مطمئن، تدوین سازوکارهای شفاف حمایت از حقوق مشتریان، طراحی فرآیندهای مشخص مربوط به اخذ مالیات، سازوکارهای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و حمایت و تسهیل فعالیت شاغلین آزاد برخی از مسایل این کسب و کارهاست.
قاسمپور خاطرنشان ساخت: آییننامه دولت اگرچه سعی کرده دغدغههای فعالان کسب و کار اقتصاد دیجیتال را رفع کند اما نیازمند بازنگری کلی و اصلاحات متعددی است که تاکنون در جلسات کمیسیون اجتماعی به این موارد پرداختهایم. در حال حاضر هم مقرر شد نکات و ملاحظات اصلاحی توسط مرکز پژوهشهای مجلس تکمیل شده و در تعامل با وزارتخانههای مربوطه اصلاحات لحاظ شود.
همچنین فاطمه رحمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش محوری را در این بخش ایفا میکند، تصریح کرد: طبق گفت وگوهایی که با صاحبان کسب و کارها داشتهایم، آنها تاکید داشتند که این آییننامه مسایل ما را رفع نمیکند، همچنین صاحبان کسب و کارهای مجازی تاکید داشتند که تنها ارایه تسهیلات به آنها نمیتواند در این بخش پیشران باشد.
وی با بیان اینکه با این آییننامه وضعیت کسب و کارها تغییر چندانی نداشته است، گفت: نگاه ما همواره بر این اساس است که از این سکوها در حوزه اقتصاد حمایت شود.
در ادامه این جلسه محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در گزارشی ابعاد آییننامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال را تشریح کرد و گفت: براساس این آییننامه وزارت ارتباطات تکالیفی را برعهده دستگاههای مختلف گذاشته است.
وی با بیان برخی تکالیف دستگاههای اجرایی درباره حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی گفت: این وزارتخانه انجام مکاتبات به منظور معرفی نماینده تام الاختیار با کلیه وزرای دستگاههای دارای تکلیف را مدنظر قرار داده و تاکنون 10 جلسه به صورت منظم با نمایندگان معرفی شده برگزار کرده است.
خوانساری با بیان اینکه تدوین شاخصهای ارزیابی سکوهای مشمول و برگزاری فراخوان و ارزیابی و معرفی سکوهای مشمول از جمله نکات آییننامه فوق است، گفت: براساس این آییننامه سایت 1649 راه اندازی و مرکز تماسی در این بخش مستقر شده است. همچنین تاکنون 3 جلسه برای تدوین دستورالعمل ارسال پیامک تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت کانونهای تبلیغاتی برگزار شده است. علاوه بر این جلسات متعددی میان هر یک از دستگاهها با سکوهای مشمول داوطلب، اجرای پایلوت تکالیف مربوطه انجام شده است.
معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه با بیان شناسایی سکوها و سطح بندی آنها در آییننامه فوق اظهار کرد: پیرامون این مبحث بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت بانکها، خدماتی نظیر پرداخت مستقیم، حساب امانی، کیف پول الکترونیک را در اختیار سکوها قرار خواهد داد. همچنین در این بخش موضوع فراهم نمودن پرداخت مبتنی بر ریال دیجیتال مدنظر است. در این بخش نسخه آزمایشی آماده شده و در حال گذراندن مراحل تست برای نسخه عملیاتی است. همچنین بانکهای ملی، ملت و تجارت به صورت پایلوت این موضوع را در اپلیکیشنهای خود پیاده کردهاند.
وی در ادامه با بیان تکالیف سازمان صداوسیما جهت حمایت از توسعه سکوهای داخلی گفت: صداوسیما به واسطه آییننامه مذکور، موظف است تبلیغ و معرفی سکوهای مشمول را مدنظر قرار دهد، همچنین در این آییننامه مقرر شده انتقال کلیه تعاملات سازمان صداوسیمای ایران با مردم در سکوهای داخلی مدنظر قرار گیرد که این مساله به نسبت خوبی انجام شده و اما در برخی موارد به طول انجامیده است.
وی با بیان همکاری وزارت ارتباطات با شرکت ملی پست در راستای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی گفت: در این راستا بستههای تشویقی برای خدمات پستی مدنظر قرار گرفته و براساس تعامل صورت گرفته شرکت پست 20 درصد به کسب و کارهای داخلی در راستای ارسال مرسولات تخفیف خواهد داد.
در ادامه این جلسه ایمان تهرانی، مدیر گروه کسب و کار مرکز پژوهشهای مجلس با بیان آییننامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل به 3 دفتر مرکز پژوهشهای مجلس ارجاع داده شده است.
وی افزود: این آییننامه با ارایه یکسری تسهیلات قرار است مشکلات برخی سکوهای خاص را برطرف کند. با در نظر گرفتن این مساله باید گفت این آییننامه رافع مشکلات کسب و کارهای فضای مجازی نیست. همچنین ظاهراً قبل از اینکه این آییننامه تدوین شود، مشاوره لازم صورت نگرفته است.
ایمانی با بیان اینکه مشکل کسب و کارهای فضای مجازی تنها تسهیلات نیست، گفت: این در حالی است که تنها مشکل کسب و کارها در آییننامه فوق، مساله تسهیلات بوده است.
وی ضمن انتقاد از ارزیابی صورت گرفته در این آییننامه گفت: بنده باید تاکید کنم که کسب و کارهای دیجیتال، زیرساخت و اینترنت میخواهند، لذا این آییننامه نشان میدهد که دولت در زمینه اقتصاد دیجیتال به نتیجه گیری مناسبی دست پیدا نکرده است.
در ادامه این جلسه موسوی، فعال حوزه کارآفرینی اجتماعی گفت: اصولاً نام کارآفرینی اجتماعی در کشور شنیده نشده و ما مصوبه ای در این بخش نداریم، اینکه به سکوهای داخلی اعتماد لازم صورت نمیگیرد، دلیلش این است که بسیاری از صاحبان این کسب و کارها تاکید دارند که مشتریان شان حاضر نیستند به این سکوها وارد شوند که ما باید بستری برای انتقال مشتریان به این سکوها پیش بینی کنیم.
در ادامه این جلسه ابراهیم صیامیمدیرکل وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: به نظر میرسد تنها انتقاد مرکز پژوهشها به آییننامه فوق مربوط به آمار شفاف از کسب و کارها در فضای مجازی است، با این حال وزارت اقتصاد آماده است تا هر گونه کمکی را در راستای ایجاد جامعه اطلاعاتی در این بخش انجام دهد.
در ادامه لیلی حبیبی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان آییننامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال گفت: حال کسب و کارها خوب نیست و ما جلسات متعددی را در رابطه با این مساله برگزار کردیم، در این آییننامه زحمات خوبی کشیده شده است، اما ما از وزارت ارتباطات و مرکز پژوهشها تقاضا داریم که این اقدامات را تقویت کنند.
حبیبی همچنین تاکید کرد: باید ضمانت اجرایی اقدامات در این بخش یعنی بخش حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی به درستی مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.