با افزایش شدید قیمت گوشی آیفون در بازار، بازار خرید و فروش گوشیهای آیفون کپی داغ شده است، اما مشخص نیست که این گوشیهای فیک (کپیهای تقلبی) چگونه رجیستری میشوند.
آیتیمن- گوشیهای آیفون در بازار ایران همواره گرانترین محصول شناخته میشوند. در عین حال این گوشیها از محبوبیت بالایی هم برخوردارند و افراد زیادی به دنبال در دست گرفتن محصولات اپل هستند. اما افزایش نرخ این گوشیها به واسطه جهش قیمت دلار، بازار خرید آیفون تقلبی در ایران را داغ کرده است.
در حال حاضر گوشی آیفون 13 پرومکس در بازار ایران با قیمت حدود 47 میلیون تومان در حال فروش است، اما بررسیها نشان میدهد قیمت بالای این گوشیها منجر به بازار داغ خرید و فروش گوشیهای آیفون فیک شده است.
شباهت بسیار زیاد این گوشیها به نسخه اصل باعث شده است تا گوشی آیفون فیک در بین نوجوانان و جوانانی که توانایی خرید اصل این گوشیها را ندارند، زیاد باشد.
اغلب این گوشیهای کپی، ساخت کشور تایلند، چین، فلیپین هستند، اما نحوی ورود آن به کشور مشخص نیست. از آنجایی که واردات این گوشیها به صورت مسافری به صرفه نیست به نظر میرسد که اغلب این گوشیها به شکل انبوه به کشور قاچاق میشوند.
در حال حاضر اگر سری به بازار موبایل در تهران بزنید، افراد بسیاری زیادی به صورت دستفروش اقدام به فروش این گوشیها میکنند. بسیاری از این گوشیها با بدنه نسخه اصلی تفاوت زیادی ندارند؛ به غیر از آن کافی است در اینترنت جستجو کنید «قیمت آیفون کپی».
در حال حاضر سایتهای فروشگاهی بسیاری زیادی در حال فروش گوشیهای آیفون کپی یا همان فیک هستند که قیمت آن حدود یک پنجم قیمت گوشیهای اصل آن است.
در اغلب این سایتها عنوان شده است که نوع بدنه این گوشیهای آیفون کپی با اصل گوشی هیچ تفاوتی ندارد.
برای مثال یک سایت فروشگاهی که اقدام به فروش «گوشی طرح آیفون 14 پرومکس فول کپی» کرده است در توضیح این اقدام خود نوشته است: «استفاده از گوشی آیفون 14 پرومکس فول کپی میتواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از مهمترین مزیتهای استفاده از این گوشی این است که این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی آیفون 14 پرومکس دارد و به همین علت تمامیافرادی که در کنار شما هستند گمان میکنند که شما از گوشی آیفون 14 پرومکس اصل استفاده میکنید.»
این در حالی است که از ابتدای مهرماه سال جاری گوشی آیفون 14 در بازارهای جهانی موجود بود؛ در واقع بیش از سه ماه است که از ورود این گوشی به بازار ایران میگذرد، اما همچنان تصمیمیدرباره رجیستری و ثبت سفارش آن اتخاذ نشده است.
قیمت کپی این گوشی در حال حاضر بین هفت میلیون و 500 هزار تا هشت میلیون و 800 هزار تومان است.
البته در حال حاضر تبلیغات گوشیهای کپی آیفون محدود به سایتهای فروشگاهی نشده است، بسیاری از شبکههای فارسی زبان ماهوارهای با تبلیغات گسترده نیز در حال فروش این گوشیها هستند.
افرادی که اقدام به خرید این گوشیها با یک پنجم قیمت کمتر از نسخه اصلی آن میکنند به صراحت میدانند که این گوشیها به اصطلاح فیک است، اما موضوع حائزاهمیت نحوی واردات این گوشی و پس از آن چگونگی رجیستری آن است که باید مسوولان مربوط به آن پاسخ دهند.
بیاعتمادی به پیامرسانهای داخلی
در خبری دیگر از بازار موبایل بررسی میدانی نشان میدهد که امیدی به کاهش قیمتها در آینده نیست. فیلترشکن همچنان در صدر است و مردم اعتمادی به پیام رسانهای داخلی ندارند.
به دنبال مسدود شدن پیام رسانهای واتسآپ و اینستاگرام از انتهای شهریورماه، رجیستر نشدن گوشی اپل ۱۴، افزایش حق گمرکی گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد در لایحه سال آینده بودجه کشور و افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر، بازار گوشی و تعمیرات موبایل با نوسان زیادی همراه بوده و مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.
موضوعی که موجب نصب و استفاده چشمگیر از فیلترشکنها، استفاده مجدد کاربران ایرانی از تلگرام و به گزارش خبرآنلاین و فرارو، موجب ایجاد شوکهای قیمتی، دوبرابر شدن قیمت آیفون ۱۳ (افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نسبت به سه ماه گذشته) و کمیاب شدن آن در بازار، رشد قیمتی ۱۰ تا ۳۰ درصدی پرچمداران سامسونگ، افزایش یک تا دو و نیم میلیون تومانی گوشیهای میان رده و اقتصادی و افت پرچمداران شیائومیدر بازار موبایل ایران شده است.
حمید مهمترین خواسته نرم افزاری مردم را نصب و تعویض فیلترشکن میداند و میگوید: چون فیلترشکنها بر روی گوشیهای با اندروید کمتر از ۵ کار نمیکنند، بسیاری به ناچار گوشیهای خود را عوض کردهاند.
به گفته یک فعال بازار موبایل با فیلتر شدن شبکههای اجتماعی، کسب و کارهای مردم سخت و مختل شده است و در پاسخ به اینکه امکان استفاده از پیام رسانهای داخلی نیز وجود دارد میگوید: کسی در پیامرسانهای داخلی نیست و مردم علاقهای به استفاده از آنها ندارند.
وی از نصب فیلتر شکن و سپس برنامههای پیام رسان و شبکههای اجتماعی به عنوان اصلیترین خواسته امروز مردم در بازار یاد میکند و در خصوص نصب و استفاده از پیام رسانهای داخلی میگوید: تنها ادارات دولتی و برخی دفاتر و شرکتهای خصوصی که برای ارتباط کاری خود ناچار به استفاده از پیام رسانهای داخلی هستند، اقدام به نصب آنها کردهاند، اما عموم مردم اقبال و اعتمادی به پیام رسانهای داخلی ندارند.
او ادامه میدهد: یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهری که آن را پشتیبانی میکنم، یک خط را برای ایتا و ارتباط کاری خود قرار دادهاند، اما هیچ یک از کارمندها، پیام رسانهای داخلی را بر روی گوشی خود نصب نکردهاند.
این فعال بازار موبایل، نرم افزار اول این روزهای بازار ایران را فیلترشکن میداند و میگوید: بنا به خواسته معلمان و برای شرکت در کلاس و انجام تکالیف، برخی از والدین به دنبال نصب نرم افزارهای داخلی هستند، اگرچه تمایلی به انجام این کار ندارند و طبق گفته خودشان با نصب این برنامهها، اطلاعات شخصیشان امنیت ندارد.
اما او دلایل استفاده از فیلترشکن را متفاوت میداند و اضافه میکند: گروهی به دنبال سرگرمیدرشبکههای اجتماعی همچون واتسآپ و اینیستاگرام و … هستند و به دلیل عادت و جالب بودن، این برنامهها را دوست دارند تا روزمرگی خود را بگذرانند. اما گروهی دیگر به ویژه از طریق تلگرام و اینیستاگرام کسب درآمد میکنند که نصب فیلترشکن برای حفظ کسب و کارشان است. گروه دیگری هم هستند که برای ارتباط با فرزندان خود در خارج از کشور و یا تماسهای صوتی و تصویری، به صورت روزانه از این پیام رسانها استفاده میکنند. این تعمیرکار موبایل در رابطه با تأثیر فیلترینگ بر روی انتخاب گوشیهای تلفن همراه میگوید: فیلترینگ هیچ تاثیری بر بازار برندهای مختلف ندارد، چون برای همه گوشیها و سیستم عاملها فیلترشکن وجود دارد، تنها به دلیل وجود تحریمها، محدودیتهایی در برند اپل برای نرم افزارهای داخلی که نیاز به گسترش و تبلیغ دارند وجود دارد. او در ادامه نیز میگوید: باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و اینکه نرم افزارها مرتب به روزرسانی میشوند، بسیاری از فیلترشکنها روی گوشیهای قدیمیکار نمیکنند؛ به همین خاطر صاحبان این دست از گوشیها، ناچار به خرید گوشیهای جدید میشوند.