معاون امور مشترکان شرکت مخابرات با بیان اینکه سیاست ما پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری تا پایان این دولت است، در خصوص افرادی که به هزینه نگهداری خط اعتراض دارند گفت: مشترک میتواند درخواست کند تا خط او جمعآوری شود یا در مرکز رزرو شود.
آیتیمن- داوود زارعیان معاون امور مشترکان شرکت مخابرات در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برخی شهروندان ادعا کردند که تلفن آنها قطع بوده، اما با قبضهای ۸۰ هزار تومانی و ۱۰۰ هزار تومانی برای دو دوره مواجه شدند، گفت: ما حدود ۲۹ میلیون تلفن فعال داریم که مشترکان استفاده میکنند. تعداد مشترکانی که چنین شرایطی دارند بسیار کم است.
وی با بیان اینکه در این حالت نیز شرایط را برای مشترکان فراهم کردیم و مشترک میتواند درخواست کند تا خط او جمعآوری شود یا اگر از تلفن استفاده نمیکنند در مرکز رزرو کنند، گفت: در نتیجه شرایط برای مشترک فراهم است. وقتی مشترک به اپراتور اعلام میکند که به خط خود نیاز دارد وظیفه اپراتور است تا از آن نگهداری کند.
براین اساس ما به ازای هر خط ۲۵ هزار تومان به پیمانکار پرداخت میکنیم تا خط را نگهداری کند. در نتیجه این اتفاق اصلا عجیب نیست (دریافت هزینه نگهداری خط) و شاید یکی از اتفاقات خوبی باشد که تلفن ثابت را بهرهور میکند و میتواند امکان حرکت در مسیر توسعه را فراهم کند.
زارعیان ادامه داد: براساس مصوبه دولت که اجازه تغییر تعرفه را صادر کرد، ما مکلف شدیم تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار فیبر نوری توسعه دهیم. هزینه این کار تقریبا معادل درآمدی است که از این مسیر به دست میآید. دوم اینکه باید شبکه انتقال ۱۲ استان را توسعه دهیم به نحوی که بتوانیم امکانات را در اختیار شرکتهای خصوصی قرار دهیم.
براساس برآورد انجام شده درآمدهای حاصل از افزایش تعرفه به اندازه اجرای این دو تکلیف قانونی نیز نخواهد بود. با این وجود ما الحاقیه پروانه را امضا کردیم تا کار توسعه آغاز شود.
انتظار برای دریافت خط تلفن ثابت را قبول داریم
معاون امور مشترکان شرکت مخابرات در پاسخ به سوالی در مورد عدم وجود شماره تلفن برای افرادی که به دفاتر مخابرات مراجعه میکنند، گفت: این اتفاق نامبارکی است و ما نیز قبول داریم. به سبب ۱۹ سال عدم تغییر در تعرفهها توسعه در برخی مناطق رخ نداده است. خوشبختانه با سیاست اخیر دولت در بحث توسعه فیبر نوری، در همه مناطق به ویژه در مواردی که این مشکل وجود دارد فیبرنوری واگذار خواهیم کرد. بر روی این بستر هم امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود دارد و هم اینکه مشترکان میتوانند خدمات تلفن ثابت را دریافت کنند.
پیشبینی پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری
وی در پاسخ به اولویتهای در نظر گرفته شده برای توسعه فیبرنوری در شهرهای مختلف گفت: دولت تقسیم بندی انجام داده و برای شهرهای کوچک مشموقهایی در نظر گرفته شده است. در کلان شهرها، اما به دلیل امکاناتی که وجود دارد مشوقی در نظر گرفته نشده است.
زارعیان در خصوص زمان اجرایی شدن توسعه شبکه فیبر نوری گفت: سیاست ما پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری تا پایان این دولت است. به این معنا که اگر مشترکی درخواست کند، اپراتورها بتوانند در یک خط را واگذار کنند. در بحث ارتباط و اتصال نیز موضوع بستگی به متقاضیان دارد، اما پیشبینی ما این است که از تعداد ۲۰ میلیون فیبرنوری در نظر گرفته شده به ۴۰ میلیون اتصال برسیم.
صف ۱۰۰ هزار نفری برای دریافت خط ثابت
وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد افرادی که در صف انتظار دریافت خط تلفن ثابت قرار دارند، گفت: صف انتظار جدی نیست و حداقل در حوزه ما کمتر از ۱۰۰ هزار مورد است. این افراد با میانگینهای زمانی متفاوتی در صف قرار دارند و براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات ما بیش از یک ماه نمیتوانیم مشترک را در انتظار نگهداریم.
معاون امور مشترکان شرکت مخابرات با بیان اینکه برخی شهرکهای جدید و مسکن مهر وجود دارد که شبکه به طور کامل برای آنها اجرا نشده است، گفت: البته کل کشور زیر پوشش تلفن همراه قرار دارد و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که حدود ۹۹ درصد کشور تحت پوشش تلفن همراه قرار دارد و به این ترتیب مردم به حداقل ارتباط دسترسی دارند.