مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهارداشت: توجه به تولیدکنندگان اصلی صنعت پیشران آی سی تی، یک ضرورت است و در این راستا نگاه تصمیم گیران به شرکت مخابرات ایران به عنوان زیرساخت اصلی ارتباطات کشور باید متحول شود.
آیتیمن- سلطانی مدیر درنشست هم اندیشی و تقدیر از فعالان عرصه ارتباطات در شرکت مخابرات ایران که با حضور رییس و اعضای هیات مدیره شرکت، معاونین ستادی و مدیران مخابرات مناطق سراسر کشور برگزار شد، گفت: مجموعه مخابرات در حال حاضر به دنبال تحول است و نشانه این تحول در گزارشهای ارایه شده مدیران مناطق و معاونان شرکت کاملا مشخص است.
وی با تشریح گزارش ۶ماهه سال ۱۴۰۱مخابرات ایران گفت: با توجه به نامگذاری سال در حوزه دانش بنیان و اهمیت آن در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، میتوان گفت هنوز اقدام مهمیاز سوی مقامات سیاستگذار در عرصه زیرساختی انجام نشده است.
سلطانی ضمن تشریح حمایت دولت سیزدهم در بخشهای مختلف از صنعت ارتباطات گفت: متاسفانه در دولتهای پیشین این نگاه حمایتی دیده نشد که ضربههای بسیاری به صنعت زیرساختی مخابرات وارد کرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ایجاد ارزش افزوده در حوزه مدیریت داراییها و سرمایهها را در دو حوزه اخذ پروانه و تغییر کاربری املاک مورد نظر توضیح داد و گفت: ارایه طرح افزایش سرمایه شرکت و اخذ مصوبات اولیه هیئت مدیره و ساماندهی اماکن رفاهی گردشگری ذیل شرکت سرایه گذاری از جمله اقدامات اصلی در بخش مدیریت داراییها و سرمایهها بوده است.
سلطانی گفت: تاسیس شرکت بازرگانی داخلی وخارجی با هدف صرفه جویی در تجهیزات و خرید، انجام شده است.
وی در توضیح فعالیتهای حوزه مالی شرکت، گفت: ایجاد سیستم مکانیزه وجوه مربوط از جمله اقدامات مهم شرکت است.
سلطانی همکاری تجاری با همراه اول برای آغاز حرکت به سمت FMC و راه اندازی وای فای عمومیدر ۸ استان را از اقدامات مهم شرکت در بخش تجاری عنوان کرد.
وی گفت: افزایش ۲۸درصدی درآمد، بهترین افزایش درآمد علی رغم تمام مشکلات پس از خصوصی سازی ست که بدون در نظرگرفتن مصوبه حداقل نگهداری و صرفا با افزایش بهره وری و اتخاذ سیستمهای تجاری با ارزش افزوده در کل کشور حاصل شده است.
وی افزود: در حوزه امنیت، ارزیابی و ممیزی سامانههای مخابرات از نظر کنترل دسترسی و ارتقای ارزیابی امنیتی بیش از ۱۶۵ سامانه مشغول به کار در شرکت از بعد کمیو کیفی، از فعالیتهای مهم بخش امنیت است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: ساماندهی ومدیریت ترافیک در حوزه صوت بین الملل باعث افزایش درآمد وجلوگیری از ضرر مخابرات در این حوزه شده است.
سلطانی همچنین در حوزه سرمایه انسانی، به ابلاغ ساختار سازمانی مصوب هیئت مدیره به مناطق و حذف ۱۲هزار پست سازمانی در راستای چابک سازی و اضافه نمودن پژوهش ونوآوری به وظایف مرکز آموزش و راه اندازی شورای عالی پژوهش وگروههای پژوهشی به عنوان اقدامات مهم این بخش اشاره کرد.
وی افزود: کاهش هزینه هزار و صد میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ از محل بازنشسته شدن ۲ هزار نفر نیز از جمله اقدامات این بخش بوده است.
سلطانی گفت: در ۶ ماهه اول سال، در حدود۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه شبکه سرمایه گذاری شده است و علاوه بر آن از محل منابع انسانی طرح نجما، مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان قابل تحقق و دستیابی ست.
وی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات، تسریع توسعه و ارتقا سامانه بیلینگ تجاری، مدیریت سوییچهای مخابراتی پنجره واحد ارایه خدمات به مشتریان سامانه مخابرات من با مراجعه ۱۴ میلیون مشترک به صورت ماهانه و طراحی سکوی پیام رسانی سازمانی «رایکا» به عنوان پیام رسان داخلی شرکت از فعالیتهای مهم این بخش است.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با تشریح چالش جدی صنعت ارتباطات گفت: ارزیابی جدول تطبیق در آمد تلفن ثابت با شاخصهای تورمینشانگر و زیانهای وارد شده به مخابرات در ۱۲ سال گذشته، لزوم توجه حداکثری نهادهای قانونگذاری و تصمیم گیر به توسعه مخابرات را نشان میدهد.
وی در مورد شائبه اینکه «مخابرات در صورتحسابهای تلفیقی خود سودده است و نیاز به تغییر تعرفه یا حداقل نگهداری ندارد،» گفت: هم اکنون در حوزه ارتباطات سیار درآمد در حال رسیدن به نقطه زیان دهی است و تببین واقعی این مسایل نیاز به آگاهی بخشی توسط مدیران مناطق دارد تا مفهوم «سود واقعی و سود اقتصادی» کاملا برای افراد تصمیم گیر و قانون گذار حوزه ارتباطات مشخص شود.
سلطانی گفت: همین ارزیابیها و خروجیها نشان دهنده پیشرفت مخابرات علی رغم برخی نا آگاهیها و کارشکنیها بوده و تمام کارکنان و مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید بدانند مخابرات سکوی پرتاب اصلی اقتصاد دیجیتال در کشور است.
رفع خلاءهای درآمدی مخابرات را سودده میکند
داوود زارعیان معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران با تشکر ازهمکاری تمام مناطق مخابراتی و ایجاد همگرایی بین حوزه ستادی و مناطق اظهار داشت: در شرکت مخابرات ایران امکان کسب درآمد مورد نظر وجود دارد به شرطی که خلاءهای درآمدی شناسایی شده و در آن بخشها بهینه سازی شود.
وی افزود: در سال ۹۹، یک میلیون و چهارصد هزارADSL دایر شد که رشد درآمدی ۱۷ درصدی را به دنبال داشت در حالی که در سال ۱۴۰۱، علی رغم عدم افزایش تعداد واگذاری، با افزایش کیفیت و سرعت اینترنت و افزایش مصرف، رشد درآمدی ۲۸ درصدی حاصل شده است.
زارعیان گفت: این موضوع با تغییر سبد مشتریان کم صرفه و افزایش مصرف ایجاد شده است و با مدیریت آرپوی مشتریان به این مهم واقف شدهایم. زارعیان با تشریح اقدامات ۱۱۸ گفت: یکپارچه سازی شیفت شب در ۲۳ استان با استانهای، افزایش تعداد و هزینه ثبت مشاغل و ایجاد طرح جدیدی به عنوان ثبت شماره همراه، موجب سوددهی بخش ۱۱۸، علی رغم کاهش نیروی انسانی آن شده است.
وی افزود: برنامههای دیگری در دست تهیه و بررسی است تا روند سوددهی شرکت با فعالیتهای خدمات ارزش افزوده و خدمات دیجیتال افزایش یابد.
مخابرات، سرمایه عظیمی است
رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامیدر نشست هم اندیشی و تقدیراز فعالان عرصه ارتباطات مخابرات ایران گفت: شرکت مخابرات ایران، سرمایه عظیمیاست که با تعریف بازارهای جدید، ظرفیتهای نهفته و شکوفانشده بسیاری دارد و لازمه آن تغییر نگاه به توسعه ارتباطات با محوریت شرکت مخابرات ایران است.
وی با بیان نهادینه شدن ارتباطات در جهان اسلام از صدر اسلام تاکنون گفت: هم اکنون وظیفه نهادهای تصمیم گیراست که با درک موقعیت حساس صنعت ارتباطات و به ویژه شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ ترین اپراتورارتباطی کشور، مسیرصنعت پیشران ارتباطات را در توسعه و پیشرفت هموار کنند.
وی با بیان نقش مخابرات در توسعه ارتباطات اجتماعی در کشور، گفت: در واقع از عوامل اصلی تحول دیجیتال در جوامع، ارتباطات راه دور و اطلاعات و پردازش آن است که در توسعه ارتباطات اجتماعی نقش دارد و باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.