رییس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسبوکار وزارت اقتصاد گفت: تقریبا همه مجوزهای دستگاهی به جز 32 مورد، تعیین تکلیف شدهاند. مجوزهای دستگاهی فقط 24درصد کل مجوزها هستند، ولی سختترین مراحل مجوزهای دستگاه است.
آیتیمن- امیرسیاح و مهدی طغیانی، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، پیرامون صدور مجوزهای ثبت محور و مجوزها تاخیر خورده از طریق درگاه ملی مجوزها و مجوزهای جامانده مانند باربری اینترنتی به گفتگو پرداختند.
سیاح، رییس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسبوکار وزارت اقتصاد، پیرامون وضعیت مجوزها گفت: تقریبا همه مجوزهای دستگاهی به جز 32 مورد، تعیین تکلیف شدهاند. مجوزهای دستگاهی فقط 24درصد کل مجوزها هستند، ولی سختترین مراحل همین مجوزهای دستگاه است. در مجوزهای دستگاهی دو سه دستگاه وجو دارد که هنوز این کار را انجام ندادند؛ سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و یکی وزارت راه که چند مجوزش را هنوز نیاوردهاند. البته سران دستگاهها یعنی وزرا و معاونان و مدیرکلها تا حدود زیادی قبول کردند که قانون جدید را اجرا کنند، اما وقتی کار به لایههای پایینتر و به آن بخش آخر که با مردم در تماس است، میرسد، آنها مقاومت دارند.
سیاح پیرامون وعده وزیر اقتصاد مبتنی بر صدور خودکار مجوزهایی که با تاخیر پاسخگویی دستگاهها مواجه شدهاند، گفت: استفاده از این ظرفیت قانونی پیچیدگیهایی دارد. مثلاً فرض کنید مجوز بیمارستان، مجوز هتل، یکی مجوز هتل داده در منطقه ای دستگاه دست دست میکند، یا مجوز بیمارستان یا هر چیز، این هزار و یک پیچیدگی دارد که اجازه دهند به او هتل را آنجا تأسیس کند، گلخانه تأسیس کند یا نه. هزار و یک استعلام میخواهد؛ استعلام محیط زیست، آب، برق و این طور چیزها. و اجرای قانون عواقبی در آینده دارد.
وی افزود: با وجود این حساسیتها، پیگیری مجلس و رسانهها برای اجرای این حکم قانونی، درست است و آقای خاندوزی به دستگاههایی که تعلل میکنند، گفت که حواستان باشد که ما این ابزار را داریم که تا حالا از آن استفاده نکردیم، ولی حکم قانون است و طبعاً از طرف مجلس هم تحت فشار خواهیم بود که این قانون را اجرا کنیم.
سیاح ادامه داد: اجرا و تحقق این امر، لازمه همراهی انقلابی دستگاهها به مثابه صداوسیما و مجلس است که البته در حال حاضر این طور نیستند. اما نیمه پر لیوان را هم باید دید؛ 405 هزار درخواست الکترونیک بدون کاغذ، بدون حضور تا حالا به درگاه آمده که ۱۱۷ هزار تای آن صادر شده، بدون کاغذ، بدون حضور. یعنی از خانه با گوشی یا با کامپیوتر یا لپ تاپ درخواست داده و ۱۱۷ هزار نزدیک یک سوم انجام شده. نیمه خالی لیوان این است که فاصله بین ۴۰۵ هزار تا ۱۱۷ هزار بلاتکلیف است، البته ۱۰۸ هزار تای آن رد شده، حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تای آن بلاتکلیف هستند. اینها را باید به دستگاههایی که این ۱۴۰ هزار تا را بلاتکلیف گذاشتند بگوییم که قانون میگوید آن دورهای که شما کاغذ میگرفتید و مردم را اذیت میکردید گذشته است.
طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس در این باره گفت: مؤثرترین نمایندهای که در مجلس روی این قانون وقت گذاشت و تلاش کرد، شخص آقای خاندوزی بود که الآن هم وزیر اقتصاد هستند. یعنی از جهت این که خود ایشان عملاً از کسانی بودند که این قانون را به پیش بردند و به نتیجه رساندند، الآن انتظار و توقع ما این است که در دولت هم به همان نسبت تلاش کنند تا این کار پیش برود.
در قانون پیش بینی شده ظرف سه ماه دستگاههایی که مجوزهای تأیید محور باید صادر کنند یعنی با سلامت، محیط زیست، بهداشت، امنیت ملی و ... آن کسب و کارهایشان سر و کار دارد باید بیایند و مراحل را در سامانه ثبت کنند، ظرف چهار ماه هم اگر این اتفاق نیفتد، پس از لازم الاجرا شدن قانون، پس از چهار ماه مجوزهایی که آن مرحله را طی نکردند میشوند ثبت محور و ما در سامانه باید مجوز صادر کنیم. الآن یک مشکلی که داریم این است که خود سامانه؛ سامانه ای که الآن باید مجوز را بتواند به شکل خودکار صادر کند، راه اندازی نشده، دچار مشکل است. زیرساختش فراهم نیست.
طغیانی ادامه داد: طبق قانون ظرف چهار ماه باید مجوزهای ثبت محور از درگاه ملی مجوزها صادر میشد اما متاسفانه الان اینطور نیست. همچنین مصوبات هیات مقررات زدایی حول مجوزهای صنفی که حدود 60 درصد مجوزها را شامل میشود، نیازمند تایید در هیات عالی نظارت نیست. زیرا در قانون تسهیل که قانون متأخر و لازم الاجراست، ثبت محور شدن تمام مجوزها من جمله مجوزهای صنفی در اختیار هیات مقررات زدایی است و هیات دیگری یا یک شواری عالی دیگری نمیتواند استثناء بزند.
لذا ضعف قانونی نیست و ضعف پیگیری است. قانون روشن است. دو بار تا حالا مجلس گزارش نظارتی در مورد صدور مجوزها برده در صحن هم قرائت شده و در همین برنامههای شما هم در موردش گزارش تهیه شده، ما گزارش بعدی مان را هم در پاییز یعنی در آذر ماه در صحن مجلس قرائت خواهد شد که چه اتفاقاتی در مورد اجرای این قانون میافتد. در اولین جلسه ای که ما در کمیسیون جهش تولید هم در اولین جلسه ای که برگزار شود در مورد وضعیت موجود این قانون پیگیری خواهیم کرد.
سیاح با تاکید بر اینکه زیرساخت فکری نیز وجود ندارد، گفت: زیرساخت فکری نداریم، یک مثال روشن و مشخص میخواهید عرض کنم. مجوز خدمات بین راهی بین دو دستگاه میراث فرهنگی و وزارت راه اختلاف بود آوردند هیأت مقررات زدایی، هیأت مقررات زدایی گفت که میراث باید بدهد چون نظارتهای پسینی با میراث است. اینها به در و دیوار زدند که نباید بشود و همه جا را ریختند سر ما که چرا، چیز به این سادگی را آن وقت شما میگویید ببین در این چیز ساده ای که من صادر کنم یا آن صادر کند هنوز بعضی دستگاهها ماندند و جلوی حرف رییس جمهور ایستادند، این را بروید پیگیری کنید.
به گفته سیاح، دو بار معاون اول رییس جمهور گفت باربری آنلاین را تکلیفش را روشن کنید؛ اجرا نمیکند وزارت راه. این هم برای من تبعات دارد، فردا گوش مرا میکشند، چرا علیه دولت حرف زدی، ولی پیگیری کنید، چون فرمایش رییس جمهور و دستور اوست و دستور معاون اول است که این قانون اجرا شود، ولی زیرمجموعه دستگاهها کمک نمیکنند.
سیاح با توجه به اشاره مجری مبنی بر قول وزیر اقتصاد در تعیین ابتدای آذرماه برای صدور خودکار مجوزهای تاخیر خورده، گفت: نیاز به پیگیری دارد برای رسیدن به مرحله اجرا؛ عمل میشود اما باید بجنگیم، الآن به جنگ تن به تن و جای سخت رسیدیم.
سیاح پیرامون تطابق زیرساختهای درگاه ملی مجوزها با صدور مجوزهای ثبت محور و مجوزهای تاخیر خورده، گفت: مسایل فنی تا حدی پیش رفته است، دوستان فنی فناوری اطلاعات میگویند ۵۶ تا ۷۰ درصد؛ اما از نظر مردم، میگویند درگاه تو الآن میتواند مجوز اعلانی صادر کند؟ از نظر مشتری، آن که بخواهد مجوز بگیرد، نمیتوانیم؛ شخص متقاضی مهم است. این که ۴۰ درصد یا نصفش آماده شده باشد یا نه مهم نیست بالاخره یا هست یا نیست، بین این وجود ندارد و الآن در دل این مجوزها؛ درگاه نمیتواند مجوز اعلانی صادر کند، تعارف نداریم.
اما قطعا همه تلاش مان را میکنیم تا وعده وزیر که از ابتدای آذر مجوزهای ثبت محور در درگاه ملی مجوزها صادر بشود را محقق کنیم.