نمایندگان تشکلهای خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم اصلاح تعرفههای تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران، اظهار داشتند که اصلاح تعرفهها گام کوچک تاثیرگذاری است که با تاخیر برداشته شده است اما منجر به افزایش درامد شرکت مخابرات ایران میشود و سرمایهگذاریهای خوبی را به دنبال خواهد داشت.
آیتیمن- دیروز میزگرد تخصصی چالشها و راهکارها در مسیر توسعه با حضور داود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، فرامرز رستگار، دبیرسندیکای صنعت مخابرات، داود ادیب، رئیس اتحادیهصادرکنندگان صنعت مخابرات، نادر صابریوند معاون تنظیممقررات شرکت مخابرات ایران و محمدرضا بیدخام، مدیرکلارتباطات و امور بین الملل مخابرات ایران برگزار شد و حاضران از ثابت ماندن تعرفهها در طول سالیان گذشته انتقاد کردند.
فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات در این میزگرد گفت: اصلاح تعرفهها گام کوچک تاثیرگذاری است که با تاخیر برداشته شده است اما منجر به افزایش درامد شرکت مخابرات ایران میشود و سرمایهگذاریهای خوبی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: اتفاق اصلی زمانی رخ میدهد که شخصی آشنا با فناوری اطلاعات بگوید چه کنیم تا سرمایهگذار پای کار بیاید و زمانی که کارفرماهای بزرگ امکان توسعه نداشته باشند زنجیره تامین هم دچار مشکل میشود.
رستگار گفت: به طور کلی اصلاح تعرفهها سرمایه راکد را به جریان میاندازد و سلامت مردم را تامین میکند.
اصلاح تعرفهها میتواند وضعیت موجود را بهبود بخشد
داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در بخشی از سخنانش پیرامون اصلاح تعرفههایمخابرات در این نشست گفت: تعداد زیادی تولید کننده در کشور به خاطر شعارهای سال بر روی تولید و تحقیق و توسعه و دانش بنیان شدن سرمایه گذاری کردهاند و برای برنامههایآتی کشور گام برداشتهاند اما در ادامه ویزاهای طلایی و ویزاهای استارتآپی را داریم که باعث شده است اطلاعات و نخبگان از کشور خارج شده و فضای کاری در این حوزه با مخاطره مواجه شود.
ادیب ادامه داد: شرکتهای مخابراتی در دنیا به عنوان موتور محرکه هستند و توانستهاند صنایع مختلف را به کار گیرند اما در کشور ما شرکت مخابرات مورد ظلم قرار گرفته و باید تلاش کنیم تا از این فرصت استفاده کرده و وضعیت موجود را بهبود بخشیم.
وی با انتقاد از مواجهه مدیران ارشد وزارت ارتباطات در دولتهای گذشته با موضوع اصلاح تعرفههای شرکت مخابرات ایران، تاکید کرد که صنعت ICT که در همه دنیا به عنوان صنعتی پیشرو تلقی میشود در کشور ما با کم توجهی مورد ظلم واقع شده و نتوانسته در جایگاه اصلی اش قرار گیرد.
ادیب پیرامون جبران عقب ماندگی صنعت ICT گفت: در حوزه فناوریهای نوین دنیا پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد که شرکتهای با لبه تکنولوژی حرکت کردند و کنفرانسهای ظرفیتنیز باعث شده است تا شرکتهای تولیدی با امید به آیندهتلاشهای مضاعف خود را بکار گیرند.
اگر شبکه ثابت درستی نداشته باشیم نمیتوانیم وارد نسل پنجم ارتباطی شویم
داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران هم گفت: در حوزه تجاری سازی نیاز به تولیدکننده واقعی در حوزه نرم افزار و سخت افزار داریم و از طرفی اپراتوری قوی در کشور باید وجود داشته باشد تا از ایندستاوردها استفاده کند.
دکترزارعیان گفت: تلفن ثابت بستر سایر اپراتورهای ارتباطیاست و اگر شبکه ثابت درستی نداشته باشیم نمیتوانیم وارد نسل پنجم ارتباطی شویم و اپرتورهای همراه و FCPها اگر زیرساخت مناسبی نداشته باشند به جایگاه مناسبی هم نخواهند رسید.
اوخاطرنشان کرد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه سرویسهای ارزش افزوده نیازمند شرکتهای پشتیبان قویهستیم تا به اهداف اصلی این حوزه دست یابیم.
وضعیت مالی شرکت مخابرات بحرانی است
نادر صابری وند، معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایرانهم در این نشست گفت: وضعیت مالی شرکت مخابرات بحرانیاست و ورود هر سرمایهای هر چند اندک به این شرکت میتواند بخشی از مشکلات را حل کند. همه باید کمک کنند تا توسعه در سطح کلی در کشور اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: اگر دولت با عددی چشمگیر به صنعت کمک نکند اپراتورها و شرکتها با رغبت به سمتی نمیآیند و این توجیهاقتصادی نخواهد داشت.
مطالبات قانونی ذینفعان پرداخت میشود
در ادامه، محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ضمن تشریح مزایای طرح اخذ حداقل هزینه نگهداری از مشتریان، گفت: در این طرح برای مشتریانتهرانی با پرداخت مبلغ ۲۰ هزار تومان، ۴ هزار و۴۴۴ دقیقهمکالمه رایگان شهری بالغ بر ۷۲ ساعت در طول یک ماه، مشتریان مراکز استانها با پرداخت مبلغ ۱۵ هزار تومان، ۳هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و برای مشتریان دیگرشهرستانها، با پرداخت مبلغ ۱۰ هزار تومان، ۲هزار و۶۶۶دقیقه مکالمه رایگان اختصاص مییابد.
وی افزود: هدف اصلی از این طرح، اخذ حداقل نگهداری برایتلفنهای بدون کارکرد است که با عدالت ارتباطی نیز همخوانیدارد، یعنی به صورت میانگین ماهانه ۲۵ هزار تومان هزینهنگهداری خط است و اکثریت مشتریان با استفاده از این طرح قبوض ماهانه زیر ۲۰ هزار تومان خواهند داشت.
بر اساس این گزارش طبق گفته مهندس بیدخام هزینهنگهداری یک خط تلفن ثابت برای مخابرات حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است؛ در صورتی که مشترکان ماهانه ۶ هزار و ۴۰۰تومان پرداخت میکنند و این تفاوت با توجه به تعداد مشترکان ضرر زیادی را به مخابرات تحمیل میکند. امسال باتوجه به افزایش حقوق، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیارد تومان به هزینههایمخابرات اضافه شده است.
بیدخام در همین مورد خاطرنشان کرد: با ترمیم تعرفههایمخابراتی، مطالبات قانونی همه ذینفعان با یک فرایند منطقیقابل انجام است.
وی گفت: ثابت ماندن تعرفهها در ۱۲ سال گذشته علی رغم تورمهای چندصددرصدی در تمام بخشها،از چالشهای اصلیمخابرات است که سبب شده تا منابع مورد نیاز برای توسعه اینبخش به سختی صورت گیرد.بنابراین منتظر ابلاغ مصوبه جدید تلفن ثابت توسط وزارت ارتباطات هستیم تا بخشی از مشکلات حوزه مخابراتی کشور مرتفع شود.