کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبرگزاری دولت گزارش داد

انتقاد کاربران از کاهش سرعت و اختلال در اینترنت

6 تير 1401 ساعت 10:29

با وجود اینکه آمار جهانی از رشد سرعت اینترنت در کشور خبر می‌دهد، اما تجربه کاربران ایرانی از سرعت اینترنت رضایت‌بخش نیست.



آی‌تی‌من- مدتی است طی تماس‌هایی که با تحریریه ایرنا گرفتهمی‌شود، مردم از نارضایتی در حوزه دسترسی به اینترنت صحبتمی‌کنند.

با توجه به عقب‌ماندگی که در حوزه اینترنت ثابت وجود دارد، تمامبار ترافیکی کاربران به سمت شبکه سیار رفته است. این موضوعسبب شده تا برای توسعه فنّاوری اینترنت سیار، به سرمایه‌گذاریچند برابری نیاز داشته باشیم چرا که در چند سال گذشته، به دلایلشرایط اقتصادی، تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و مصوبه دولت برایعدم افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ و ثابت نگه‌داشتن قیمتاینترنت برای مدت‌زمان طولانی، سرمایه‌گذاری متناسب در اینبخش اتفاق نیفتاده است.

• اقدامات انجام شده، اما کافی نیست
پاسخ وزیر ارتباطات به گلایه کاربران در خصوص کندی اینترنتاین است که برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برایتوسعه اینترنت در حال انجام است تا بتوان به‌واسطه آن سرعتاینترنت را افزایش داد، اما واقعیت این است که تجربه کاربران اینروزها تجربه خوشایندی نیست. اختلال، کندی، قطع و وصل شدنارتباط از محتمل‌ترین اتفاقاتی است که برای کاربر در زمان اتصالبه اینترنت رخ می‌دهد.

• بیش از پنج هزار شکایت در یک ماه
آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشوراز تعداد شکایت‌های حوزه اینترنت در یک ماه گذشته منتشر کردهنیز نشان می‌دهد، میزان نارضایتی کاربر از سرعت اینترنت، اندکنیست. در بازه زمانی یک‌ماهه بیش از پنج هزار و ۴۰۰ شکایت درحوزه اینترنت به ثبت رسیده که از این تعداد شکایت ۷۲ درصد آنمختومه شده است.

• اینترنت کند است
در اوایل دهه ۹۰ تنها چهار میلیون نفر از جمعیت ایران به اینترنتدسترسی داشتند که ۸۰ هزار نفر از آن‌ها کاربر فعال اینترنت تلفنهمراه بودند. سال ۹۳، تعداد مشترکین ADSL (خط مشترکدیجیتال نامتقارن) در کل کشور چیزی حدود چهار میلیون نفر وظرفیت سرویسی که برای اینترنت موبایل ایجاد شد، کلاً ۳۰۰ هزارنفر را پوشش می‌داد که از این ظرفیت فقط ۸۰ هزار نفر کاربر فعالبه‌حساب می‌آمدند؛ آن‌هم فقط نسل سوم اینترنت همراه.

در آن زمان شاید دسترسی محدود به اینترنت در حد وبگردی وعضویت در پیام‌رسان‌های نسل اول، می‌توانست نیاز مخاطب راتامین کند اما از چند سال قبل که توسعه اینترنت در کشور شدتگرفت، کاربران دیگر آن نسل ابتدایی مصرف‌کننده اینترنت نبودند ونیاز به زیرساختی داشتند که بتوانند از دیگر قابلیت‌های فضایمجازی نیز استفاده کنند.

این زیرساخت در اینترنت سیار مهیا شد و ورود نسل سوم، چهارمو پنجم اینترنت، کاربران را به سمت استفاده از این فنّاوری سوقداد. چند سالی است که بار ترافیکی اینترنت سیار به همین واسطهافزایش پیدا کرده و حتی اختصاص باند فرکانسی ۲۳۰۰ بهاپراتورهای سیار نیز هنوز نتوانسته مشکل کندی اینترنت را رفعکند.

اپراتورها اکنون در مرحله تهیه و تأمین تجهیزات قرار دارند وبخشی از تجهیزات هم در نقاطی با ترافیک بالاتر نصب شده‌اند ودر جاهایی هم کیفیت اینترنت بهتر شده است اما کفایت نمی‌کند.

• مشکلات مالی یا تجهیزات؟
با توجه به این‌که ملاحظاتی از سوی مسوولان درباره تعرفه‌هایاینترنت همراه و سیار وجود دارد، آن‌ها هیچگاه با جزییات به شرحافزایش تعرفه‌ها نمی‌پردازند، اما ماجرا این است که سال‌ها استتعرفه اینترنت افزایش نداشته و تجهیزاتی که فنّاوری آن قدیمیشده، دیگر قابلیت این را ندارند که رضایت کاربر را جلب کنند.اصلاح تعرفه‌ها و ارایه تسهیلات به اپراتورها از جمله کارهاییاست که می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه را فراهم کند.

مساله دیگر حرکت به سمت فنّاوری‌هایی است که دسترسی بهاینترنت با سرعت بالا را فراهم می‌کند. تکنولوژی‌های قدیمی مانندADSL می‌تواند سرعت حداکثر ۱۶مگابیت بر ثانیه را برای کاربرمهیا کند، برای دستیابی به سرعت‌های بالا باید به سمتجایگزینی ADSL با VDSL پیش برویم و تمام دستگاه‌ها برایاجرایی کردن پروژه ملی فیبرنوری پای کار بیایند.
​​​​​​​


کد مطلب: 279144

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/279144/انتقاد-کاربران-کاهش-سرعت-اختلال-اینترنت

ITMen
  https://www.itmen.ir