گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ با تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شد.
آیتیمن- حسین ملازاده دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست رونمایی از گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران گفت: این ستاد بار سنگینی را در حوزه فناوریهای اقتصاد دیجیتال به دوش میکشد. به همین دلیل توانستیمگستردگی حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات را تقسیم بندیکنیم.
وی با بیان اینکه این تقسیم بندی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو بخش اختصاص یافته است، گفت: یک دسته از این اولویتها به هوش مصنوعی، بلاک چین، AR،VR، پردازش ابری و … و بخش دیگر به صنعتی سازی و هوشمندسازی تقسیم بندی شده است.
وی افزود: یکی از مسائلی که توانستهایم رصد خوبی از فناوری داشته باشیم راجع به اکوسیستم سلامت است که میتواند راهنمای دانشجویان، استارتآپ، سرمایه گذاران و رسانهها باشند. به همین دلیل گزارش جامع سلامت اقتصاد دیجیتال را تهیه کردیم.
امیر شریفیان مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتالدر ادامه این برنامه گزارش سلامت دیجیتال ایران را رونماییو در خصوص آن توضیحاتی ارائه کرد.
وی با بیان اینکه ما توانستیم سلامت دیجیتال را در ۹ بخش تعریف و تقسیم بندی کنیم، گفت: مشاوره آنلاین، نوبت دهی و رزرو، زنان، بارداری و زایمان، مراقبت در منزل، گردشگریسلامت، کرونا، پرونده الکترونیک سلامت تجهیزات و سامانههایهوشمند بیمارستانی، تناسب اندام و تغذیه، تشخیص و پایش سلامت از بخشهای سلامت دیجیتال محسوب میشوند.
شریفیان با تاکید بر اینکه به طور متوسط روزانه ۲۵۰ اپلیکیشن سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، گفت: بر اساس آخرین آمار ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال در جهان تولید شده است؛ ایران در تعداد اپلیکیشنهای سلامت دیجیتال سهم حدود نیم درصدیدارد.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۵۰ محصول سلامت دیجیتال در کشور شناسایی شده که نزدیک به ۹۰ درصد محصولات شناسایی شده در حوزه سلامت مختص اپلیکیشنهایموبایلی است.
به گفته وی از بین ۱۶۵۰ محصول نزدیک به ۴۵۰ محصول شاخص از منظر مخاطب درآمد و … شناسایی شده است.
شریفیان با بیان اینکه ایران به طور تقریبی ۱۴۴۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال دارد، گفت: این رقم با در نظر گرفتن اپهای حذف شده و یا از دسترس خارج شده در سالیان اخیر نزدیک به ۲۴۰۰ اپلیکیشن است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش جامع سلامت فقط در حوزه رژیم و تناسب اندام از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۸۰۰ اپلیکیشن منتشر شده است.
وی با اشاره به بخش دیگر این گزارش اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت گفت: ۵۱ درصد این اپلیکیشنها در میانبرنامههای گوگل پلی و اپ استور کمتر از صد بار دانلود شدهاند.
شریفیان ادامه داد: همچنین بر اساس اطلاعاتی که به دست آوردهایم نزدیک به صد اپلیکیشن در حوزه سلامت توانستهاند به بیش از هزار نصب دست یابند.
وی عنوان کرد: روند جهانی بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ نشان میدهد سهم برنامههای عمومی سلامت و برنامههای تناسب اندام جای خود را به برنامههای تخصصی بیماریها داده است.
شریفیان همچنین در ادامه با اشاره به دیگر بخش گزارش جامع سلامت در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: حجم بازار سلامت دیجیتال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱,۸۷۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان یک رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ۹۹ را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان سوالی مبنی بر اینکه چرا افزایش ریالی حجم بازار به معنای توسعه سلامت دیجیتال نیست، گفت: علیرغماینکه کرونا منجر به رشد بسیار زیاد برخی بخشها شد اما زیر حوزهای همچون گردشگری سلامت به شدت با آسیب مواجه شد و در ادامه قسمت عمده افزایش ریالی بازار به دلیل نرخ تورم تحت تأثیر قرار گرفت.
شریفیان با اشاره به رشد درآمد بخشهای سلامت دیجیتالنسبت به سال ۹۹ تاکنون گفت: ما توانستیم سلامت دیجیتالرا در ۹ بخش تقسیم بندی کنیم که این بخشها از سال ۹۹ رشد چشمگیری داشتهاند.
وی با تاکید بر اینکه در یک بررسی آماری میزان رضایتعمومیاز حوزههای سلامت دیجیتال را بررسی کردیم، گفت: همچنین توانستیم علاوه بر تحلیل و مقایسه مشخصههایمحصولات در حوزههای مختلف به بررسی احساسات برخی از مهمترین اپلیکیشنها در حوزه سلامت دیجیتال بپردازیم.
وی ادامه داد: همچنین توانستیم در این گزارش شناسنامهایبرای محصولات برتر هر حوزه به علاوه روند وضعیت مخاطبینو مشتریان اپلیکیشنها را تهیه و تنظیم کنیم.
علیرضاهاشم پور سرپرست تیم دادههای مرکز رصد و ترویجاقتصاد دیجیتال نیز در این مراسم، با اشاره به بخشی از اینگزارش که به رضایت مشتریان در استفاده از اپلیکیشنهایحوزه سلامت ارتباط دارد، گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده میزان رضایت مشتریان از این اپلیکیشنها حدود ۷۴ درصد است و این میزان برای کشورهای دارای بازار سلامت دیجیتال مانند آمریکا و انگلستان ۸۴ درصد ثبت شده که اینعدد نشان میدهد جای کار بیشتری در این حوزه داریم.
وی افزود: کاهش هزینههای درمان یکی از این پیشرانهااست چرا که مطالعات نشان داد که توسعه سلامت دیجیتالموجب کاهش ۳۳ درصدی هزینههای سلامت خواهد شد.
در ادامه محمد موسی زاده موسوی مدیر عامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال سلامت دیجیتال را یکی از حوزههایاولویتدار صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: اینحوزه دارای کشش بازار و ماهیت راهبردی است.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر سلامت، حوزه توزیع و دسترس پذیر بودن خدمات از مهمترینموضوعات است که باید به آن توجه شود.
مدیر عامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال ادامه داد: بر ایناساس سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در آن دارند زیرا درآمد ثابتی دارد.
موسوی با اشاره به حمایتهای این صندوق از شرکتها و استارتآپها افزود: اعطای ضمانت نامه، تسهیلات و مشارکت در سرمایه گذاری از جمله حمایتهای ما به شمار میرود.