وزیر دادگستری با اشاره به اینکه چارهای جز گسترش کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد، گفت: با راهاندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی، اعتماد مردم به این کسب و کارها بیشتر میشود.
آیتیمن- حسین رحیمی، دیروز در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR) که در وزارت صمت برگزار شد، گفت: یکی از مشکلاتی که مردم در خریدهای اینترنتی با آن مواجهند اختلاف بین خریدار و فروشنده است. ممکن است کالای ارسالی با کالای سفارش شده منطبق نباشد و یا مشتری مدعی گرانفروشی و تقلب و موارد دیگری باشد.
وی افزود: در رویه معمول شاکی باید نسبت به این موضوع از طریق مراجع قضایی یا تعزیرات شکایت کند که این موضوع زمانبر و هزینهبر است اما با سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی زمان رسیدگی به شکایات را کاهش میدهد و زمان کمتری هم برای رسیدگی به شکایت صرف میشود و همچنین باعث میشود که مردم به کسب و کارهای اینترنتی که اتفاقا چارهای جز توسعه آن وجود ندارد اعتماد پیدا میکنند.
وزیر دادگستری بیان داشت: وقتی شکایتی از طریق داوری حل و فصل میشود معمول رضایتمندی وجود دارد و داورها متخصص کار هستند و ضمن اینکه همه فرآیند از طریق فضای مجاز اتفاق میافتد و وقتی که رای صادر شد اگر کسب و کار مجازی رای را که به ضررش صادر شده اجرا نکند، ضمانت اجرای آن است که خریدار هم میتواند از طریق مراجع قضایی رای را اجرا کند و همچنین ضمانت اجرایی مهمتری پیشبینی شده که مجوز فروش مجازی این کسب و کار توسط وزارت صمت ابطال میشود.
رحیمیبیان داشت: با راهاندازی این سامانه فکر میکنم هم خرید و فروشهای اینترنتی توسعه مییابد و هم بیشتر برای مردم قابل اطمینان میشود و همچنین اگر اختلافی پیش آمد این اختلافات با هزینه کمتر و در مدت زمان کمتری حل و فصل میشود و موجب احقاق حق میشود.
جلوگیری از ورود پروندههای جزیی
در ادامه این مراسم همچنین اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: برای قوه قضاییه در درجه اول اجرای عدالت و دسترسی آسان همه مردم به سامانهها برای استفاده از حقوق مسلم در دستور کار قرار گرفته و در سالهای اخیر کارهای بزرگی در دستگاه قضایی در سند تحول اتفاق افتاده که مهمترین آن هوشمند کردن رسیدگیها است، ما اگر بخواهیم بحث قضازدایی را که یکی از دغدغههای مهم قوه قضاییه است را به درستی دنبال کنیم چارهای نداریم بجز اینکه کمک کنیم که بحثهایی که میشود از سیستم قضایی خارج و به صورت قضا زدایی خارج کرد که هم فرآیند رسیدگی را کاهش دهد و هم رضایتمندی را انجام دهد باید در دستور کار قرار دهیم.
وی اظهار داشت: این موضوع تکلیف قانونی است و در برنامه ششم توسعه و همچنین در قوانین متعدد دیده شده است و نگاه راهبردی است که براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و روسای قوه قضاییه در گذشته و در حال حاضر به آن تاکید شده است و استفاده از این سامانهها به ما در احقاق حقوق مردم و ارتقای رضایتمندی مردم کمک میکند و از ورود پروندههای جزئی و کم اهمیت به دستگاه قضایی جلوگیری میکند و فضا را باز میکند تا دستگاهها قضایی به پروندههای مهم به درستی و به وقت رسیدگی کند.
جهانگیر افزود: براساس قواعد داوری از آنها که براساس رضایت طرفین شکل میگیرد براساس نظام اسلامیتا آنجا که ممکن است باید کارها را به مردم واگذار کنیم و این مساله نظام بر این اساس شکل گرفته و شعار نظام است و باید در همه جا دیده شود لذا سپردن کار به مردم تا کمتر دخالتهای قضایی شامل حال آنها شود بسیار مهم است.
پیشگیری از شکایات با راهاندازی سامانه هوشمند
رضا فاطمیامین وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: سامانه رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری برخط جمعی به دنبال پیشگیری از تخلفات است.
وی در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: این سامانه یک کار مشترک بین معاونت حقوق ریاست جمهوری، وزارت صمت، اتاق بازرگانی و قوه قضاییه بوده است.
وی افزود: راهاندازی این سامانه اگرچه خیلی به طول انجامید اما ضرورتی بود که باید اتفاق میافتاد زیرا حجم تجارت الکترونیک به شدت در حال گسترش است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان با بیان ویژگیهای سامانه مذکور گفت: سادگی سامانه یکی از مشخصات آن است زیرا فرد شاکی از همان سایتی که خرید خود را انجام میدهد میتواند نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کند.
وی درباره موضوع جمعسپاری به عنوان یکی از موارد بسیار مهم افزود: با انجام سریع و با کمترین هزینه اعمال رای داوران به تخلفات فروشگاههای اینترنتی انجام پذیر است.
فاطمیامین بیان داشت: این شکایات الزام به وجود میآورد و وقتی داوران تشخیص دادند که فروشگاه اینترنتی تخلفی مرتکب شده است این موضوع پس از هفت روز اعمال میشود.
وی در رابطه با رتبهبندی فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای اینترنتی در سال آینده بیان داشت: در رتبهبندی معیارها، اهداف و شاخصهایی تعیین میشود برای فروشگاههای اینترنتی و فروشگاههای زنجیرهای و براساس رتبهای که آن فروشگاه کسب میکند ارزیابی میکند و بازار آن شکل میگیرد.
فاطمیامین بیان داشت: این سامانه با ایجاد بازدارندگی باعث میشود تا کسب و کار بهتر با مصرفکننده تعامل برقرار کند و این سامانه بیشتر به جای اینکه شکایات را تسهیل کند به دنبال پیشگیری از شکایات است.
ثبت ماهانه 2500 شکایت از کسب و کارهای اینترنتی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در هر ماه حدود 2500 شکایت از کسب و کارهای اینترنتی ثبت میشود که با راهاندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات رسیدگی به این پروندهها سریعتر انجام میشود.
وی گفت: امروز از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی رونمایی شد تا از این طریق شکایات از کسب و کارهای اینترنتی به صورت برخط و به صورت جمعسپاری رسیدگی شود.
وی افزود: راهاندازی چنین سامانهای یک ضرورت بود به این دلیل که حجم فروش و معاملات الکترونیک به سرعت در حال افزایش است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در هر ماه حدود 2500 شکایت از کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این سامانه فقط این طور نباشد که رسیدگی به این 2500 شکایت بهتر و سریعتر انجام شود بلکه از آنجا که الزامات بسیار قوی پشت این سامانه وجود دارد و در رتبهبندی کسب و کارها تاثیر میگذارد راهاندازی این سامانه بیشتر نقش بازدارنده خواهد داشت و هر چند رسیدگی به شکایات را تسهیل میکند و زمان آن را از سه ماه به سه هفته کاهش میدهد اما اهمیت ویژه این کار آن است که پرونده کسب و کارها به تدریج ایجاد و تکمیل میشود و تخلف را به لحاظ اثر بازدارندگی به سرعت کاهش میدهد.
هزینه داوری 2 تا 20 درصد مبلغ خرید
در ادامه این مراسم علی رهبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک بیان داشت: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی برای رسیدگی به شکایات در این حوزه و همچنین افزایش اعتماد مصرف کننده به فضای تجارت الکترونیک ایجاد شده است.
وی افزود: این پروژه به دغدغههای پس از خرید، خریداران میپردازد. رسیدگی به شکایات در دستگاههای مربوطه از جمله تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و سایر دستگاهها به دلیل ظرفیت محدود دستگاهها و تعدد شکایات بسیار به کندی انجام میشود اما با رونمایی از این سامانه انتظار میرود مدت زمان رسیدگی به شکایات کاهش یابد و ورود شکایات به دستگاههای قضایی کاهش یابد.
رهبری درباره تعرفه داوریها بیان داشت: تعرفه داوری بین 2 تا 20 درصد مبلغ خرید است که در ابتدا این مبلغ از فرد شاکی دریافت میشود اما پس از اینکه تشخیص داده شد کسب و کار مقصر بوده این مبلغ از دارنده کسب و کار دریافت میشود.
وی افزود: اتلاف هزینه و زمانبر شدن فرآیند شکایت، اجحاف به مصرفکنندگان از مشکلات موجود بود که انتظار میرود با رونمایی از سامانه به حداقل برسد.