ایرانسل و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، تفاهمنامۀ همکاری در زمینۀ آموزش و توسعۀ خدمات دیجیتال، امضا کردند.
آیتیمن- مراسم امضای این تفاهمنامه، دیروز با حضور حجتالله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامحسین حسینینیا معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، محمود کریمیبیرانوند سرپرست معاونت توسعۀ کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، بیژن عباسیآرند مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
با امضای این تفاهمنامه، آکادمیایرانسل و سازمان فنی و حرفهای کشور، در زمینۀ آموزش و توسعۀ خدمات دیجیتال، با یکدیگر همکاری میکنند.
از جمله اهداف انعقاد این تفاهمنامه، میتوان به شناسایی مشاغل از جمله مشاغل نو و سبز در حوزۀ ارتباطات و فناوریهای ارتباطی بر اساس طبقهبندی بینالمللی مشاغل ایسکو ۲۰۰۸ به تفکیک سطوح تخصصی و عمومی، همکاری در تدوین و یکسانسازی استانداردهای آموزشی مشاغل مورد نیاز حوزۀ ارتباطات و فناوریهای ارتباطی، همکاری در آموزش و معرفی عمومیحرفهها و ظرفیتهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به مشترکان ایرانسل، آموزش نیروی انسانی مورد نیاز با همکاری طرفین برای تأمین نیروی کار واجد صلاحیت مشاغل مورد نیاز شرکتها و مؤسسههای مرتبط با ایرانسل، همکاری در آزمون و تعیین صلاحیت حرفهای مشاغل تخصصی و عمومی، ارایه آموزشهای مشترک و همکاری در اجرای آموزشهای بینالمللی در حوزۀ مشاغل ارتباطات و فناوریهای ارتباطی با استفاده از ظرفیتهای بخش دولتی و خصوصی برای فراهم کردن زمینۀ اشتغال جوانان کشور در این حوزه، همکاری و مشارکت در خصوص توسعۀ پلتفرمهای تحول دیجیتال در راستای فراهم کردن زمینههای پایش و نظارت فنی و تخصصی مراکز و آموزشگاههای فنی و حرفهای تابعۀ سازمان، همکاری برای مشاوره، راهاندازی و مدیریت مرکز ارتباط با مشتریان سازمان و طراحی نقشه سفر کاربر، طراحی و ارتقای راهکارهای ارتباطی مؤثر در راستای تحول دیجیتال و توسعۀ دولت الکترونیکی به منظور ارائۀ خدمات عمومیاثربخش، پاسخگو و در دسترس، اشاره کرد.
همچنین استفاده از توانمندیهای طرفین به منظور توسعۀ آموزشهای مهارتی، همکاریهای مشترک، تبادل اطلاعات، تجربهها و استفاده از توانمندیهای علمیو پژوهشی، بسترسازی ایجاد اشتغال با توجه به ظرفیتهای طرفین، همکاری در تدوین و تصویب قوانین حمایتکننده برای هر دو طرف در مجامع رسمیکشور، همکاری در اجرای آموزشهای دوگانه با مشارکت آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد، صنایع، اصناف و مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی تحت نظارت سازمان، همکاری در تولید محتوای الکترونیکی استانداردهای مهارتی توسط مربیان بخش دولتی و غیردولتی و تسهیلگری در بهرهبرداری توسط ذینفعان و... از دیگر اهداف این تفاهمنامه هستند.
همزمان با امضای این تفاهمنامه، مرکز آموزشهای آزاد ایرانسل بهعنوان یک مرکز تخصصی در حوزۀ ارتباطات و فناوریاطلاعات کشور، برای ارائۀ آموزشهای تخصصی، نوآورانه و مهارتمحور، برای توانمندسازی منابع انسانی شرکت ایرانسل، مشتریان ایرانسل و عموم مردم، با ارائۀ گواهینامه معتبر و مورد تأیید سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، افتتاح شد. مدیرعامل ایرانسل در این مراسم، با اظهار خرسندی از همکاری ایرانسل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه، زمینۀ توسعۀ ظرفیتها و مهارتهای کاربردی در صنعت فناوریاطلاعات و ارتباطات را فراهم کند و از این طریق، ظرفیتهای بزرگ فنی، تخصصی و مدیریتی اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای، به کمک توسعۀ مهارتآموزی در کشور بیاید. عباسیآرند همچنین درخصوص بحث تحول دیجیتال گفت: امروزه راهحل افزایش بهرهوری در دنیا، گذر از فرایندهای سنتی به دیجیتال است و ما امیدواریم و آمادگی داریم که ذیل این تفاهمنامه، این بحث را با وزارت کار دنبال کنیم.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نیز در این مراسم، با بیان تجربۀ بینالمللی ایرانسل، همکاری این سازمان با ایرانسل را نویدبخش توسعۀ جدی در آموزش مهارتمحور، بهخصوص در حوزۀ فناوریاطلاعات و ارتباطات دانست.
آکادمیایرانسل، در قالب مجموعۀ «ایرانسل لبز» (Irancell Labs) تأسیس شده و به بیان دقیقتر، مرکز آموزشی این مجموعه است. هدف اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در راهاندازی آکادمی، این است که برای توسعۀ جریان آموزشی مهارتمحور، توانمندسازی مشتریان، مشارکت در خلق روشهای نوین آموزش دیجیتال و عرضۀ عادلانۀ آموزش، به سهم خود گامیمؤثر بردارد.
آموزشهای ارایهشده در آکادمیایرانسل، در نگاهی کلی، شامل «آموزشهای تخصصی و نوآورانه برای توانمندسازی منابع انسانی شرکت ایرانسل»، «آموزشهای مهارتمحور در حوزههای تخصصی برای تأمین نیازهای علمینیروهای انسانی در شرکتهای همکار ایرانسل»، «آموزش دیجیتال برای مشتریان ایرانسل در گروههای تخصصی مدیریت حرفهای و فناوریاطلاعات و ارتباطات» و «آموزش استارتاپها و فرایند شتابدهی و ارایه خدمات منتورینگ» هستند. «ارایه آموزش دیجیتال در جهت دسترسی آسان و عادلانه برای مشتریان»، «ارتقای سطح دانش مدیریتی و فنی مدیران و کارشناسان ایرانسل»، «پیادهسازی آموزش تخصصی و مهارتمحور برای همکاران غیرمستقیم ایرانسل در جهت بهبود خدمات نوین» و «احراز بالاترین درجۀ رضایتمندی مشتریان از آموزشهای حرفه ای و مهارتمحور» از جمله اهداف آکادمیایرانسل هستند.
مجموعۀ ایرانسل لبز، از سال ۱۳۹۸، با هدف تعمیق ارتباط ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با جامعۀ دانشگاهی و کمک به مراکز علمی، استارتاپها و شرکتهای فناور و با مأموریت انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه، نوآوری و تجاریسازی در زمینۀ شبکۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسبوکارهای پیرامونی با کمک مراکز علمیو پژوهشی داخل و خارج از کشور، اعم از دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان، استارتاپها و شرکتهای فناور، با هدف تأمین نیازمندیهای بازار ICT تأسیس شده است.
چشمانداز این مجموعه، پیشگام بودن در توسعۀ منابع انسانی و زیرساختهای تحقیقاتی اقتصاد دانشبنیان در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در زمینۀ خلق محصولات و خدمات این حوزه است و «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمیایرانسل»، از جمله بخشهای اصلی آن هستند.
ایرانسل، نخستین ارایهدهندۀ 5G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، با راهاندازی این مجموعه، در پی حرکت در مسیر گسترش خدمات متنوع و توسعۀ سبک زندگی دیجیتال و خلق آیندهای همگام با تحولات دنیای دیجیتال است تا با بهرهگیری از فناوریهای برتر در حوزههای مختلف، خلق ارزش کند.