شرکت سامسونگ در اعتراض به تهاجم مسکو به اوکراین، به لیست شرکتهای تحریمکننده روسیه پیوست.
آیتیمن- هنگامی که شرکتهای جهانی مانند اپل، اینتل، نایکی و بیامو تصمیم گرفتند با عقبنشینی محموله یا تولید محصولات خود در روسیه علیه روسیه موضع بگیرند، بن وود، تحلیلگر ارشد شرکت ردیابی بازار CCS Insight این مساله را عنوان کرد که تحریم اپل میتواند در نتیجه بر رقبا، به ویژه سامسونگ فشار وارد کند و منجر به تاثیرپذیری دیگر شرکتها در این جنبش شود.
سامسونگ که اخیراً جدیدترین گوشی هوشمند پریمیوم گلکسی اس 22 خود را عرضه کرده است، خطوط تولید تلفن را در روسیه راهاندازی میکرد. این شرکت از سال 2007 بیشترین سهم را در بازار گوشیهای هوشمند این کشور به خود اختصاص داده است.
در رابطه با این موضوع در روزهای گذشته با وجود آنکه ، سخنگوی شرکت سامسونگ گفته بود که این شرکت هیچ موضع رسمی در این مورد ندارد؛ اما حالا شرکت سامسونگ با انتشار بیانیهای اعلام کرد که عرضه تمامی محصولات خود را به روسیه متوقف میکند. در این بیانیه توضیح داده شده که این تصمیم به دلیل تحولات ژئوپلیتیک فعلی گرفته شده و همچنین کرهایها برای تعیین گامهای بعدی خود، به طور جدی این وضعیت پیچیده را بررسی خواهند کرد.
دولت کرهجنوبی نیز اواخر ماه گذشته اعلام کرد که به تحریمهای جامعه بینالمللی در زمینه مالی و صادرات به روسیه خواهد پیوست و تهاجم مسلحانه را محکوم کرد.
در توضیحات این شرکت فناوری آمده است که تحریمهای سامسونگ فقط به گوشیهای هوشمند آن محدود نمیشود و شامل محصولاتی از «تراشهها تا گوشیهای هوشمند و لوازم الکترونیکی مصرفی آنها» میشود. به این معنی که دسترسی روسیه به طیف وسیعی از محصولات یکی از بزرگترین فروشندگان لوازم الکترونیکی جهان قطع خواهد شد.
سامسونگ همچنین از تصمیمات خود برای کمکهای بشردوستانه در این بیانیه گفته است که «ما نگران تمام افرادی هستیم که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتهاند و اولویت ما اطمینان از ایمنی تمام کارمندان و خانوادهها آنهاست. ما قصد داریم به طور فعالانه از تلاشهای بشردوستانه در سراسر منطقه از جمله کمک به پناهندگان حمایت کنیم. برای این منظور ما 6 میلیون دلار، از جمله 1 میلیون دلار محصولات الکترونیکی مصرفی و همچنین کمکهای داوطلبانه کارمندان خود را اهدا خواهیم کرد.»
پلتفرمهای فناوری اقدامات دیگری در این زمینه انجام دادهاند. یوتیوب، فیسبوک و توییتر از جمله بزرگترین شبکههای اجتماعی هستند که رسانههای روسیه را از نمایش تبلیغات و کسب درآمد در پلتفرمهای خود منع کردهاند. با این حال دولت روسیه نیز اقدامات مشابهی انجام داده و فیسبوک و توییتر را به صورت سراسری فیلتر کرده است.