بررسیها نشان میدهد «یوتیوبر» شدن علاقه جدید بسیاری از جوانان و نوجوانان در جهان است و آنها تصمیم دارند به جای داشتن شغلهای سنتی، با اینفلوئنسر شدن در این شبکه درآمدزایی کنند.
آیتیمن- شبکه اجتماعی مبتنی بر ویدیوی یوتیوب که از سال 2005 تاسیس شد حالا بعد از گذشت 17سال بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال دارد که روزانه و شبانه پای آن نشستهاند و تلاش میکنند تبدیل به فعالان مشهور این شبکه شوند و همه را تشویق کنند که آنها را در یوتیوب دنیال کنند. نتایج یک نظرسنجی در جهان نشان میدهد تقریبا 50 درصد متولدین 1981 تا 1996 برای ایجاد تغییر در زندگی شخصی خود از یوتیوبرها الهام میگیرند.
در یک نظرسنجی که از این گروه سنی انجام شد 4هزارنفر از 10هزارنفر گفتند که یوتیوبرهای موردعلاقه آنها خیلی بیشتر از خانواده و حتی دوستان آنها را درک میکنند. یک مطالعه روی هزار کودک 6 تا 7 ساله نیز نشان داد یوتیوبر شدن آرزوی شغلی بسیاری از کودکان است و یکجورهایی جای «فضانورد» شدن و «خلبانی» را گرفته است.
در مطالعهای که در سایت The Sun انجام شد 75 درصد گروه سنی 6 تا 17 سال گفتند که میخواهند یوتیوبر شوند و این شغل را محبوبترین شغل برای خودشان عنوان کردند. در ادامه نتایج این مطالعه آمدهاست:
یک نفر از هر سه نفر آرزوی یوتیوبر شدن را دارند (34.2%)
از هر 5 نفر یک نفر تمایل به وبلاگ نویس یا وبلاگ نویس شدن دارد (18.1%)
از هر 6 نفر یک نفر دوست دارد ستاره پاپ یا سینما باشد (به ترتیب 16% و 15.7%)
بین یک در 7 تا 9 برای پزشک/پرستار (13.45%)، مجری تلویزیون (12.45%)، ورزشکار یا معلم (11.9%)
از هر 15 نفر یک نفر آرزوی وکیل شدن دارد (6.4%)
با این حال بسیاری از یوتیوبرهای مشهور هشدار میدهند که شغل در یوتیوب چیزی نیست که همه تحملش را داشته باشند و یا حتی برایشان مناسب باشد. چون باید بدانند که ممکن است به استثمار، اضطراب و فرسودگی شغلی به عنوان عوارض جانبی که سراغشان میآید، دچار شوند.آمارها گفته است در سال 2017، 10 کاربر فعال یوتیوب روی هم توانستند 70 میلیون دلار در بیاورند که این رقم تا امروز که 5سال گذشتهاند بیشتر هم شدهاست. با این حال طبق نظرسنجیهای انجام شده «پول» انگیزه اصلی کسانی که میخواهند یوتیوبر شوند نیست. بلکه پول چهارمین دلیل آنهاست. آنها بیشتر دنبال خلاقیت، شهرت و فرصتی برای ارائه خودشان و خلاقیتشان هستند. در چندسال اخیر نیز میل به یوتیوبر شدن و یا حتی در پلتفرمهای داخلی میل به آپاراتیست شدن میان جوانان و نوجوانان ایرانی بسیار زیاد شدهاست. آنها تلاش میکنند با نشستن جلوی دوربین و با ساختن فیلمهای بسیار ساده از انجام آزمایشهای علمیتا بازیهای دونفره برای سابسکرایب شدن و جذب کلیک تلاش میکنند. شغلی که هنوز توسط پدرو مادرها برای آینده فرزندشان پذیرفتنی نیست اما خیلی جدی آرزوی خلبان شدن را گرفتهاست. به خصوص اینکه اغلب فعالان یوتیوبی تحصیلات بالایی ندارند و بلافاصله بعد از تمام کردن دبیرستان وارد این شبکه شدهاند.