برنامه گوگل برای محدود کردن ردیابی دیتا در مرورگر کروم توسعه پیدا کرده و اپلیکیشنها در تلفنهای هوشمند اندرویدی را تحت پوشش قرار میدهد.
آیتیمن- هدف از پروژه «پرایوسی سندباکس» گوگل محدود کردن میزان اطلاعات کاربران است که تبلیغات کنندگان میتوانند جمع آوری کنند.
شرکت اپل در حال حاضر طراحان برنامه را وادار میکند پیش از ردیابی کاربران، از آنها اجازه بگیرند.
این خبر گوگل ضربهای به شرکتهایی مانند مِتا خواهد بود که به قرار دادن کد خود در اپلیکیشنها برای ردیابی رفتار مصرفکننده متکی هستند.
مِتا ماه جاری اعلام کرد تغییرات حریم خصوصی اپل امسال ۱۰ میلیارد دلار به این شرکت شبکه اجتماعی ضرر خواهد زد. سیستم عامل اندروید گوگل در حدود ۸۵ درصد از تلفنهای هوشمند سراسر جهان استفاده میشود.
کوکیهای شخص ثالث که از سابقه وب گردی کاربران برای هدف قرار دادن آنها با تبلیغات استفاده میکنند، تا سال ۲۰۲۳ در مرورگر کروم گوگل حذف خواهند شد.
گوگل در وبلاگی اعلام کرد اکنون «پرایوسی سندباکس» را به اپلیکیشنهای اندرویدی توسعه میدهد و روی راهکارهایی کار خواهد کرد که اشتراک گذاری دیتای کاربران را محدود خواهند کرد و بدون شناسههای فرا برنامهای از جمله آی دی تبلیغات کنندگان عمل میکنند.
این شناسهها برای جمع آوری اطلاعات توسط اپلیکیشنها استفاده میشوند. گوگل اعلام کرد آنها را حداقل دو سال نگه خواهد داشت و در این فاصله، با صنعت تبلیغات روی سیستم جدیدی کار خواهد کرد. با این حال برنامه خود را تشریح نکرد.
اپل آوریل سال گذشته تصمیم گرفت که طراحان برنامه باید برای استفاده از شناسه برای تبلیغات کنندگان، اجازه کاربران را به شکل روشن دریافت کنند. اطلاعات شرکت تبلیغاتی فلوری آنالیتیکس نشان میدهد کاربران آمریکایی در ۹۶ درصد اوقات با ردگیری شدن مخالفت میکنند.
وبلاگ گوگل از اپل نام نبرد اما در عوض به پلتفرمهای دیگر پرداخت که رویکرد متفاوتی برای حریم خصوصی تبلیغات دارند و به صراحت فناوریهای موجود مورد استفاده طراحان و تبلیغات کنندگان را محدود میکنند. این شرکت نوشت: ما بر این باوریم که بدون فراهم کردن مسیر جایگزین حفظ حریم خصوصی، چنین رویکردهایی میتواند غیر موثر باشد.
بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، تلاشهای گوگل برای ایجاد جایگزینهایی برای کوکیهای شخص ثالث در مرورگر کروم، خیلی هم راحت نبوده است. این شرکت ابتدا سیستمی با نام اختصاری Floc را پیشنهاد کرد که با عدم استقبال کنشگران حریم خصوصی و تبلیغات کنندگان روبرو شد. هدف از این سیستم پنهان کردن هویت فردی کاربران با مرتبط کردن آنها به گروهی با سوابق وب گردی مشابه بود.