یک کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان به سازمان نظام پزشکی را برای اجرای طرح امضای الکترونیکی غیرمنطقی دانست.
آیتیمن- پدرام اصلانیفرد در زمینه بندی که به تبصره ۱۷ برای اختصاص بودجه به سازمان نظام پزشکی برای اجرای طرح امضای الکترونیکی ملحق شده است، گفت: شنیده شده است محمد پاک مهر نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، امسال برای اجرای طرح امضای الکترونیکی پزشکان، بندی را بدون اخذ هیچگونه نظر کارشناسی به تبصره ۱۷ الحاقیه زدهاند و براساس این الحاقیه، سازمانهای بیمهگر موظف هستند هر کدام مبلغی را به سازمان نظام پزشکی اختصاص دهند تا این سازمان بتواند موضوع امضای الکترونیکی را پیاده سازی بکند.
وی با بیان اینکه در زمینه این الحاقیه ۷ نکته وجود دارد، افزود: نکته اول این است که این عدد و رقمهایی که برای این موضوع در نظر گرفتهاند بسیار بسیار عدد بزرگی است؛ اختصاص ۳۵ میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی، ۳۵ میلیارد تومان از سازمان بیمه سلامت و ۱۰ میلیارد تومان از بیمه نیروهای مسلح برای تحقق امضای الکترونیکی در نظر گرفته شده است؛ در واقع سازمانهای بیمهگر باید در مجموع ۸۰ میلیارد تومان برای یک موضوع کوچکی به اسم امضای الکترونیکی به سازمان نظام پزشکی بدهند، سازمانی که صنفی است و آن جایگاه حاکمیتی را ندارد.
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت ادامه داد: این عدد و رقمیکه برای تحقق این طرح در نظر گرفته شده است، بسیار بزرگ است؛ مبلغی که گرانترین سامانههای ما در وزارت بهداشت، سالیانه با سطح پیچیدگی بسیار بالا و حجم کار خیلی زیاد قرارداد میبندند به عنوان مثال سامانه سیب، ۱۵ میلیارد تومان و سامانه تیتک، ۱۵ میلیارد تومان است، اکنون برای یک طرح بسیار کوچک به اسم امضای الکترونیکی، ۸۰ میلیارد تومان قرار است به سازمان نظام پزشکی اختصاص داده شود که این عدد، عدد بسیار بزرگی است.
اصلانیفرد گفت: نکته دوم آن است که اگر بنا باشد برای موضوع امضای الکترونیکی یا احراز هویت پزشکان به نهادی پول داده شود، سازمان نظام پزشکی اولویت آخر است، این مبلغ را باید به خود بیمهها یا وزارت بهداشت بدهند و سازمان نظام پزشکی فقط باید اطلاعات پزشکان را در اختیار این دستگاههای رگولاتور قرار دهد.
وی افزود: نکته سوم آن است که اصل موضوع امضای الکترونیکی برای احراز هویت زیر سوال است، روشی که در نظر گرفته شده است کارت هوشمند و کارتخوان است؛ این روش سالهاست که منسوخ شده است این به معنای آن است که نیازی نیست که برای هر کاری در هر کشوری کارت هشمندی طراحی شود و ما به ازای آن کارت هوشمند در همه ۱۷۰ هزار مرکز یک دستگاه کارتخوان نیز قرار داده شود و هزینه آن کارتخوانها را نیز آن دستگاه پرداخت کند.
کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: این قصه سر دراز دارد، از فردا کارت هوشمند پرستار، کارت هوشمند اورژانس و کارتهای هوشمند دیگر نیز باید اضافه شود و ما به ازای هر کدام از آنها نیز یک کارتخوان نصب شود؛ این روشها منسوخ شده است و همین تلفن همراه که در اختیار همه قرار دارد میتواند ابزاری باشد که خود آن هم میتواند کارت هوشمند، کارتخوان و اپلیکیشن باشد و هم میتواند ابزاری برای احراز هویت با اثر انگشت، دوربین، پیامک و رمز دو عاملی باشد، همانطور که در موضوعهای مهم مثل بانکداری الکترونیکی از روشهای احراز هویت دوعاملی استفاده کردیم، در این زمینه نیز میتوان این موضوع را پیش برد و با این روش نه دیگر نیازی به امضای الکترونیکی برای اعتباربخشی به اسناد است و نه دیگر نیازی به هزینههای غیرضروری به اسم کارتخوان خواهد بود.
اصلانیفرد گفت: نکته چهارم این است که اگر با همه این اوصاف همچنان نیاز به این ابزارهاست هزینه آن ۸۰ میلیارد تومان نیست، در واقع این بند از طریق لابی به تبصره ۱۷ افزوده شده است و ضروری است حذف شود، در غیر این صورت تبدیل به بدعتی خواهد شد که سالهای بعد نیز تکرار خواهد شد، ۸۰ میلیارد تومان پول بی زبان را به جوی آب میریزیم و در آخر نیز اتفاقی نمیافتد، اگر نظام پزشکی نیاز به پول دارد بگوید هزینه این ۵۰ هزار امضایی که میگوید تا کنون صادر کرده است از کجا آورده است و اگر نیاز ندارد برای چه این پول را میخواهد.
وی افزود: نکته پنجم آن است که تازه این هزینه ۸۰ میلیارد تومانی، همه کار نیست، اگر کل بودجه را بگیرند ۵۰ درصد طرح در سال ۱۴۰۱ پوشش داده خواهد شد و ۵۰ درصد آن در سال ۱۴۰۲ خواهد بود و بعد از آن نیز قطعا بودجهای را برای کارت سنتر جدا خواهند خواست و بعد نیز بودجهای را برای تجهیز پزشکان مطالبه میکنند، در عمل نظام پزشکی مدلی را جلو میبرد که یک استمهال و زمان طولانی مدتی را خریداری کند و بعد مدلی است که اجرا نخواهد شد و پزشک آن را اجرا نخواهد کرد.
کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: نکته ششم آن است که به نظر میرسد نظام پزشکی با این بند قانونی در پی گرفتن زمان برای به تعویق انداختن موضوع اجرای نسخه الکترونیکی است، زیرا از یک طرف، موضوع نسخه الکترونیکی را به امضای الکترونیکی گره میزند و از سویی، اجرای امضای الکترونیکی را چند سال طول میدهد.
اصلانیفرد گفت: امسال نصف بودجه را برای تحقق یک بخشی از امضای الکترونیکی میگیرد و سال بعد میگوید یک بودجه دیگر برای استقرار دستگاههای کارتخوان بدهید، سال بعد از آن بودجه دیگری برای پشتیبانی میخواهد و این تبدیل به فرایندی ۴ تا ۵ ساله میشود که به احتمال زیاد موضوع نسخه الکترونیکی را نیز به حاشیه ببرد، هر چند در ظاهر مخالفتی با موضوع نسخه الکترونیکی کردند، اما آنچه در قانون تصویب شده است به علت گره زدن نسخه الکترونیکی به امضای الکترونیکی و اینکه امضا را به نظام پزشکی سپرده است و نظام پزشکی نیز این طرح را چند سال طول خواهد داد و در عمل طرح نسخه الکترونیکی را با گره عملیاتی مواجه میکند.
وی افزود: نکته هفتم آن است که نظام پزشکی در پی آن است که یک سری اختیارات حاکمیتی برای خود بگیرد تا بعد در مقابل حاکمیت از آن به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کند، امضای الکترونیکی پزشکان یا صدور گواهی یا پروانه برای پزشک وظیفه وزارت بهداشت است، اکنون نظام پزشکی از امضای الکترونیکی به عنوان یک ابزار گروکشی استفاده میکند و اینکه تاکید میکند، ما باید صادر کنیم دقیقا به همین علت است.